عربستان، افشای نقش مشکوک سعود القحطانی در امور حکومتی، 7 درخواست لجین الهذلول قبل از آزادی

به گزارش تور استانبول، افشاگر اسرار آل سعود فاش کرد که سعود القحطانی مستقیما در امور دولتی عربستان مداخله می نماید و به کارمندان بلندپایه سعودی بدون اجازه محمدبن سلمان دستور می دهد.

عربستان، افشای نقش مشکوک سعود القحطانی در امور حکومتی، 7 درخواست لجین الهذلول قبل از آزادی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از الواقع السعودی، مجتهد افشاگر اسرار آل سعود اطلاعات جدید و حساسی در خصوص سعود القحطانی مشاور سابق محمد بن سلمان ولیعهد سعودی فاش کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

مجتهد در توییتر خود نوشت: نقش سعود القحطانی در عربستان با وجود ناپدید شدنش از صحنه سیاست پس از مشارکت در ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018، سرانجام نیافته است.

مجتهد ،که بیش از 2 میلیون دنبال نماینده در توییتر دارد، تاکید نمود که القحطانی در قتل جمال خاشقجی دست داشته است که وی پس از محمد بن سلمان دومین مرد عربستان است که تقریبا در نیمی از امور دولتی نفوذ دارد و در دادسرای عمومی نیز مداخله می نماید.

مجتهد در توییت های خود نوشت: به نظر می رسد بعضی مقامات امنیتی ، رسانه ای ، قضایی ، امور خارجه و همچنین مالی معتقدند که سعود القحطانی می تواند به طور کامل در امورات کشور مداخله کند و این مقامات اکنون بدون اجازه محمد بن سلمان مستقیماً با او مذاکره می نمایند.

به نظر می رسد که القحطانی آنها را ناامید ننموده و با مقامات و مسئولان سعودی در خصوص موضوعاتی از جمله خشونت، غرور و استکبار مذاکره می نماید.

از جمله این مسئولان را می توان سعود المعجب دادستان کل عربستان را نام برد، کسی که سعود القحطانی کوشش کرد تا از سمتش برکنار کند و سمت او را به شلعان الشلعان معاونش بسپارد.

سعود المعجب به دخالت مکرر در دادستان، جابه جایی و اخراج اعضای دادسرای عمومی به ویژه روسای شعب دادسرا بدون هماهنگی با وی پی برد.

المعجب می دانست که مداخله در امورات دادستانی از سوی محمد بن سلمان، وزیر دادگستری و یا وزیر کشور صورت نمی گیرد؛ بلکه مستقیما از جانب سعود القحطانی است بدین ترتیب نزد سعود القحطانی رفت تا از او بپرسد که آیا از خدمت به محمد بن سلمان غافل شده یا می خواهد به ولیعهد سعودی خیانت کند که بدون دستور وی در امورات کشور مداخله می نماید؟ اما به نظر می رسد که سعود القحطانی به اظهارات سعود المعجب توجهی نکرد.

مجتهد فاش کرد که سعود القحطانی دستور انتقال قدرت سعود العجب را از نظر تصمیم گیری در خصوص موضوعات دادستان به شلعان الشلعان معاون کل دادستان کل سعودی داده بود.

القحطانی تمایل نداشت که المعجب را برکنار کند؛چراکه الشلعان تجربه کافی برای برعهده دریافت سمت دادستان عمومی کل را نداشت، اما این سمت را در آینده برای او در نظر گرفته بود.

مجتهد دلیل انتخاب الشلعان از سوی سعود القحطانی را چنین مطرح کرد: زیرا الشلعان ذاتاً یک خیانتکار است و از بی عدالتی لذت می برد ، حتی اگر تجربه او به اندازه کافی نباشد.

وی در ادامه اضافه نمود: سعود قحطانی الشعلان را بازی دست خود نموده و با دادن اختیارات به او در زمینه انتصابات، جابه جایی ها و اخراج ها وی را به خود وفادار نموده است.

افشاگر آل سعود در ادامه تاکید نمود: سعود القحطانی به طور مستقیم در برکناری دادستان کل مداخله نمی نماید، بلکه از شخص دیگری می خواهد تا وی را بترسانند و برای او محدودیت های شدیدی اعمال نمایند تا مجبور شود به دنبال استعفا یا بازنشستگی خود برود.

از جمله کسانی که در معرض این اقدامات سعود القحطانی قرار دریافتد، سعد القحطانی رئیس شعبه تبوک، سعد الشهرانی رئیس شعبه نجران، احمد الوردی رئیس شعبه مکه مکرمه، هشال الخریصی رئیس شعبه حایل و عبدالرحمن المانعی رئیس شعبه الجوف بودند.

مجتهد با توصیف اعضای دادسرای سعودی به احمقان تاکید نمود که آن ها تصمیم دریافتد با ارسال نامه ای به محمد بن سلمان علیه مداخله سعود القحطانی در امورات دادستانی کل شکایت نمایند؛ اما زمانی که القحطانی از این موضوع با خبر شد، همه آن ها را تهدید به اخراج کرد و آن ها ایده شکایت را لغو کردند.

مجتهد خاطر نشان کرد: بدین ترتیب ، مقامات ارشد رسانه ها، امنیتی ، سیاسی خارجی و مالی سعودی در جهت اقدامات و دستورات سعود القحطانی عمل می نمایند؛چراکه ملاقات با محمد بن سلمان امری غیر ممکن است و تنها شخصیت های خاص می توانند با وی ملاقات نمایند و در هیچ زمینه ای امکان ملاقات مدیران با ولیعهد سعودی مقدور نیست.

افشا نماینده اسرار آل سعود اظهار داشت که سعود قحطانی پس از یک غیاب طولانی مدت بعد از قتل جمال خاشقجی به دفتر خود در دربار سلطنتی برای انجام فعالیت هایش بازگشت.

مجتهد علت غیاب طولانی مدت سعود القحطانی را ذکر نکرد.

سعود القحطانی پس از آنکه به عنوان متهم ردیف اول قتل جمال خاشقجی شناخته شد مدتی ناپدید و اخبار ضد و نقیضی درباره زنده و یا مرده بودن او منتشر شد.

پیشتر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به دلیل پافشاری ترکیه به دست داشتن سعود القحطانی در قتل جمال خاشقجی او را از پستش برکنار نموده بود.

گفته می شود که القحطانی پس از ترور روزنامه نگار جمال خاشقجی سمت خود برکنار شد. وی متهم به توطئه ترور تحت دستور محمد بن سلمان شد.

سعود القحطانی علاوه بر مشارکت در ترور جمال خاشقجی به جنایت های دیگری مانند شکنجه و آزار جنسی لجین الهذلول فعال زن سعودی و همچنین کوشش برای ترور سعدالجبری مقام سابق سعودی در کانادا متهم است.

به گفته بسیاری از فعالان حقوق بشر عربستانی و کسانی که از زندان های رژیم سعودی آزاد شده اند، سعود القحطانی در بازپرسی و شکنجه روحی و جسمی فعالان حقوق زن نقش زیادی دارد.

همچنین القحطانی ارتش سایبری دولت سعودی را تأسیس کرد و کار موج سازی در فضای مجازی در راستای منافع ریاض را بر عهده داشت.

اینتلیجنس آنلاین یک سایت فرانسوی کوشش های سعود قحطانی را برای برائت از پرونده قتل جمال خاشقجی برای بازگشت به دیوان سلطنتی فاش کرد.

این وب سایت فرانسوی اظهار داشت که بسیاری از مقامات سعودی کوشش های سعود القحطانی را برای بازگشت به دیوان سلطنتی عربستان خنثی کردند،چراکه بسیاری از آن ها وجود این مقام سعودی را در نظام سعودی مضر دانستند بدین ترتیب برای خدشه دار کردن اعتبار سعود القحطانی نزد دنیایان، وی را به هک گوشی جف بیزوس مالک آمازون متهم کردند؛ اگرچه این اتهامات هرگز تایید نشد.

سایت مذکور فرانسوی همچنین تاکید نمود که سعود القحطانی با ادعای دفاع از فرهنگ عربستان و قبیله اش سعی در بازگشت به دیوان سلطنتی داشت.

شایان ذکر است که دادستانی کل عربستان سعود القحطانی را که در آن موقع مشاور دفتر پادشاهی عربستان بود و احمد عسیری معاون وقت رئیس اطلاعات سعودی و محمد العتبی سرکنسول عربستان در استانبول را از اتهام های وارده بر آن ها به دلیل آنچه نبود ادله کافی در پرونده قتل خاشقجی خواند، تبرئه کرد.

منابع سعودی نیز می گویند که القحطانی مخزن اسرار بن سلمان است و به جایی رسیده که در شماری از مسائل به نمایندگی از بن سلمان صحبت می نماید و به کارمندان بلندپایه دستگاههای امنیتی دستور می دهد.

از سوی دیگر ولید الهذلول ، برادر لجین الهذلول فعال زن سعودی با نزدیک شدن به تاریخ آزادی وی ، 7 خواسته اساسی لجین را فاش کرد. یکی از این خواسته ها تحقیق مستقل و مفصل در خصوص ربوده شدنش است.

ولید الهذلول در حساب توییتری خود نوشت: خواسته های اساسی لجین به توضیح زیر است:

1-شروع تحقیقات مستقل در خصوص کسی که دستور ربوده شدن وی را از ابوظبی به ریاض صادر و این انتقال را برنامه ریزی و اجرا نموده است.

2- شروع تحقیقات مستقل در خصوص کسانی که دستور داده اند وی را از زندان ذهبان به زندان مخفی در جده منتقل نمایند.

3- تحقیقات در خصوص کسانی که در زندان مخفی در جده وی را شکنجه نموده اند.

4-شروع تحقیقات از قاضی ابراهیم اللحیدان برای حذف بخش هایی از دفاعیات و فهرست شاهدان

5- احضار شاهدان ذکر شده در پرونده

6- محاکمه کلیه روزنامه های سعودی که اعتبار وی را خدشه دار نموده است.

7- کسی به جرم دیگری نباید مواخذه شود، پس ممنوعیت سفر برای همه اعضای خانواده اش را لغو نمایند.

لجین الهذلول مه 2018 به همراه چند فعال دیگر در زمینه حقوق بشر و دفاع از حقوق زنان بازداشت شد. خانواده وی می گویند او با نظارت مستقیم سعود القحطانی، مشاور دفتر پادشاهی سعودی که بعد از ترور جمال خاشقجی برکنار شد، در معرض شکنجه قرار گرفته است.

دولت سعودی اتهام شکنجه را رد نموده و مدعی شده است که اجازه چنین اقداماتی را نمی دهد.

خانواده لجین الهذلول در تاریخ 25 نوامبر اعلام نموده بودند که پرونده این فعال حقوق بشر توسط قاضی دادگاه کیفری ریاض به دادگاهی که به پرونده های تروریستی رسیدگی می نماید منتقل شده است.

این دادگاه ویژه در سال 2008 برای رسیدگی به پرونده های تروریستی ایجاد شده است اما بر اساس گفته بعضی سازمان های حقوق بشری، زندانیان سیاسی در عربستان سعودی از زمان تأسیس دادگاه ویژه ضد تروریسم به شکل بی سابقه ای در این دادگاه محاکمه شده اند.

الهذلول که در زمینه حقوق زنان فعال بوده است در سال 2014 نیز به هنگام رانندگی و عبور از مرز مشترک عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای اولین بار بازداشت شد.

سازمانی که مسئول اعطای جایزه معتبر حقوق بشر مارتن انالز را برعهده دارد، لجین الهذلول را به عنوان نامزد این جایزه معرفی کرد.

برندگان جایزه مذکور 11 فوریه طی مراسم مجازی اعلام خواهد شد.سلطان آشیلوفا خبرنگار فعال در ترکمنستان نیز نامزد دیگر این جایزه معرفی گردید.

جایزه مارتین اِنالز برای مدافعان حقوق بشر معروف به جایزه نوبل حقوق بشر بالاترین نشانی است که به شاخص ترین مدافعان حقوق بشر در سراسر دنیا اهدا می شود.این جایزه هر ساله به یکی از مدافعان حقوق بشر که در مبارزه علیه نقض حقوق بشر و به روش های نوآورانه فعالیت استثنایی نموده باشند، اعطا می شود.

دادگاه ریاض لجین الهذلول را به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم کرد. وی برای تصویب قانون رانندگی زنان در عربستان سعودی مبارزه کرد اما قبل از اجرایی شدن این قانون دستگیر و به دو سال زندان محکوم شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1456

به "عربستان، افشای نقش مشکوک سعود القحطانی در امور حکومتی، 7 درخواست لجین الهذلول قبل از آزادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، افشای نقش مشکوک سعود القحطانی در امور حکومتی، 7 درخواست لجین الهذلول قبل از آزادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید