سرای نوآوری انار در دانشگاه آزاد ساوه راه اندازی شد

به گزارش تور استانبول، خبرنگاران/مرکزی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه از راه اندازی سرای نوآوری انار در این دانشگاه اطلاع داد.

سرای نوآوری انار در دانشگاه آزاد ساوه راه اندازی شد

دکتر احسان ساده در گفت وگو با خبرنگاران، به پتانسیل و برند شهری شهرستان ساوه به عنوان قطب کشاورزی استان و کشور اشاره نمود و اضافه نمود: انار ساوه شهرت بین المللی دارد و این منطقه در حوزه فراوری انار جزو نقاط پیشرو و سرآمد به شمار می رود، از این رو انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی توسط جوامع دانشگاهی برای فراوری انار با کیفیت و مقابله با آفات آن ضرورت دو چندان دارد.

وی با تاکید بر فراوری گونه های شناسنامه دار انار در قطب فراوری این محصول در شهرستان ساوه، اظهار کرد: از آنجاکه براساس تحقیقات کشاورزی انجام شده، یاقوت سرخ ساوه دارای گونه های مختلفی است و تا به امروز 15 گونه از ارقام و گونه های مختلف انار در این شهرستان شناسایی شده است، لذا خالص سازی نژاد و فراوری نهال های شناسنامه دار برای کشت ارقام مختلف این میوه بهشتی در قطب فراوری انار دنیا نقش مهمی در افزایش کیفیت و تنوع محصول دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ساوه توضیح داد: فعالیت سرای نوآوری انار دانشگاه آزاد واحد ساوه با اخذ مجوز از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان های مرتبط نظیر جهادکشاورزی و ... با هدف تقویت کیفیت و تنوع در فراوری انار با انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی صورت می گیرد.

وی به انعقاد تفاهم نامه هایی با شرکت های صنعتی و فراوریی برای ارائه محصولاتی با فناوری پیشرفته اشاره نمود و اضافه نمود: چنانچه برنامه فراوری محصولات با فناوری پیشرفته با انجام کار تحقیقاتی محقق گردد از ظرفیت شرکت های فراوریی برای تجاری سازی و فراوری انبوه آن بهره برداری خواهیم کرد.

دکتر ساده اضافه نمود: سرای نوآوری به دنبال تقویت گونه های مختلف انار در راستای ایجاد تنوع در طعم، اندازه، حجم و شکل ظاهری انار است و هیچ مداخله ای در تغییر ارقام این محصول نخواهد داشت.

وی به غیر فعال شدن مرکز تحقیقات انار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه نیز اشاره نمود و اضافه نمود: با شروع فعالیت سرای نوآوری انار در آینده نزدیک، جهشی در شروع فعالیت و ازسرگیری مرکز تحقیقات انار واحد ساوه صورت خواهد گرفت.

به گفته این مسئول در دانشگاه آزاد ساوه تقاوت فعالیت سرای نوآوری با مرکز تحقیقات انار در حوزه تجاری سازی است چرا که سرای نوآوری به دنبال تقویت کیفی سازی فراوری و رساندن آن به بازار است. حتی برای مشارکت در فراوری نیز برنامه خاصی تدوین شده است، در حالی که مرکز تحقیقات صرفا به دنبال کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه انار بود.

وی توضیح داد: سرای نوآوری در مفهوم بازارگونه بدین معناست که این محصول در محیط دانشگاه فراوری و به تجاری سازی و فروش دست یابد و دانشگاه آزاد می تواند با جذب سرمایه گذار بخشی خصوصی در حوزه فراوری محصول مشارکت داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1028

به "سرای نوآوری انار در دانشگاه آزاد ساوه راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرای نوآوری انار در دانشگاه آزاد ساوه راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید