کشیدن پیپ هم ضرر دارد؟

به گزارش تور استانبول، زندگی امروز / ابسیاری از مردم دنیا، تصورات نادرستی درباره پیپ دارند و فکر می نمایند که مضرات ناشی از پیپ کشیدن به میزان سیگار کشیدن نیست. با این حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) تاکید می نماید که ترکیبات شیمیایی موجود در دود سیگار و پیپ یکسان هستند.

کشیدن پیپ هم ضرر دارد؟

به گزارش زندگی امروز به نقل از سلامتیسم، بعلاوه، کشیدن پیپ، خطر ابتلا به چندین نوع از سرطان ها، بیماری های قلبی اختلال در گردش خون و بیماری های ریوی را افزایش می دهد.

خطر ابتلا به سرطان

محققان می گویند که پیپ کشیدن، افراد را با خطر قابل توجه ابتلا به سرطان های دهان، مری، ریه، گلو و حنجره روبرو می نماید. علاوه بر این، افرادی که پیپ می کشند، به طور خاص با افزایش خطر ابتلا به سرطان حلق روبه رو هستند. حتی اگر دود پیپ را به درون ریه ها فرو نبرید، احتمال شکل گیری سرطان در هر قسمتی که با دود پیپ تماس پیدا می نماید (مثل لب ها و زبان)، وجود دارد. امروزه ثابت شده است که کشیدن پیپ فقط با خطر ابتلا به سرطان های دستگاه تنفسی همراه نیست، بلکه قسمت های داخلی بدن مثل معده، مثانه و پانکراس را هم در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می دهد.

بیماری های قلبی و ریوی

به طور کلی کشیدن پیپ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و ریوی را بیشتر می نماید. برونشت و آمفیزم، دو نوع از بیماری های انسدادی مزمن ریوی، هستند که با کشیدن پیپ ارتباط دارند. این بیماری ها، ساختار و بافت ریه ها و جهت تنفسی را تغییر می دهند و درنتیجه تنفس را سخت تر می نمایند.

افرادی که پیپ می کشند، به طور قابل توجهی افزایش خطر روبروه با سکته مغزی و بیماری های شریانی را تجربه می نمایند که به تجمع پلاک های مخرب در رگ های خونی شان ارتباط دارد. استعمال هر نوع از دخانیات (خصوصا کشیدن پیپ) می تواند ابتلا به آنوریسم را تسهیل کند که با ضعیف شدن و تورم در دیواره های عروقی همراه است. وقتی که چنین مسئله ای برای آئورت (عظیم ترین سرخ رگ بدن) اتفاق می افتد، هر گونه پارگی می تواند مرگ بار باشد. علاوه بر همه این ها، خطر روبروه با بیماری های ایسکمیک قلب که با تضعیف جریان خون در قلب همراه هستند، در مصرف نمایندگان پیپ بیشتر است. شدت این بیماری هم معمولا به اندازه استعمال پیپ بستگی دارد.

منبع: زندگی روز
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1764

به "کشیدن پیپ هم ضرر دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشیدن پیپ هم ضرر دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید