مهر تائید سفیر آمریکا به گروکشی سیاسی ترامپ از رهبر اوکراین

به گزارش تور استانبول، تایلر شهادت داد آن چه که او در کی یف کشف نموده یک کانال غیررسمی و غیرمعمول در سیاست خارجی تحت رهبری رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ و در نهایت یک شرایط هشدار دهنده بوده که روابط آمریکا با اوکراین را تهدید می کرد.

مهر تائید سفیر آمریکا به گروکشی سیاسی ترامپ از رهبر اوکراین

سفیر موقت آمریکا در کی یف که به منظور ایراد شهادت در رابطه با مناقشه مربوط به مکالمه تلفنی ترامپ با همتای اوکراینی اش در ماه ژوئیه با موضوع تحقیقات درباره فعالیت های خانواده جو بایدن به کنگره احضار شده بود در موضعی برخلاف آن چه که دونالد ترامپ تاکنون اعلام نموده گفت: ترامپ یاری نظامی آمریکا به اوکراین و همچنین دیدار رئیس جمهور اوکراین با خودش را منوط به موافقت دولت این کشور با تحقیقات درباره دموکرات ها و شرکت مرتبط با خانواده جو بایدن نموده بود.

به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری پرس اسوسیشن، این اظهارات از سوی ویلیام تایلر، سفیر سابق آمریکا در اوکراین در جریان ایراد شهادت به مقامات مسئول تحقیقات در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شد. او در شهادت هایش یک سری شرحات دقیق و جدید که می تواند برای تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ رئیس جمهور آمریکا مفید واقع گردد عنوان نمود.

او مطرح کرد: ترامپ در این گفتگوی تلفنی در واقع خواسته بود هر آن چه که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواهانش است از جمله یاری نظامی حیاتی به این کشور برای مقابله با روسیه مشروط به تعهد اوکراین به تحقیق درباره دموکرات ها در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2016 و یک شرکت مرتبط با خانواده جو بایدن، رقیب احتاقتصادی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا گردد.

تایلر شهادت داد آن چه که او در کی یف کشف نموده یک کانال غیررسمی و غیرمعمول در سیاست خارجی تحت رهبری رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ و در نهایت یک شرایط هشدار دهنده بوده که روابط آمریکا با اوکراین را تهدید می کرد.

کانال غیررسمی که تایلر به آن اشاره نموده به نقش محوری چهار نفر در روابط چند ماه اخیر کاخ سفید با اوکراین اشاره دارد؛ رودی جولیانی، وکیل شخصیترامپ، کورت ولکر، نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین؛ گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا و ریک پری، وزیر انرژی آمریکا که چند روز پیش رسما کناره گیری خود را خاطرنشان کرد.

آن طور که رسانه های آمریکا گزارش نموده اند سه نفر آخر، یعنی کورت ولکر، گوردون ساندلند و ریک پری نقش محوری را در اجرای خواسته های ترامپ در قبال اوکراین داشته اند به طوریکه تیم سه نفره خودشان را سه آمیگو (سه رفیق) نام گذاری نموده بودند.

رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ هم از سوی رسانه های آمریکا به عنوان کسی که در خارج از حلقه رسمی و دیپلماتیک پی گیر سیاست های ترامپ در اوکراین بوده معرفی شده است.

این دیپلمات کارکشته در شرحاتی با دسته بندی تاریخ های مختلف گفت که چطور با پی بردن به این که ترامپ میخواهد رئیس جمهور جوان جدید اوکراین را در یک شرایط بغرنج قرار دهد نگران شده است.

وی اضافه نمود: من مسئله عجیب را احساس کردم.

او به توصیف اقدامات سه مقام نزدیک به ترامپ در ارتباط با برنامه ریزی گفتگوی تلفنی با زلنسکی پرداخت. از جمله یکی از این مقام ها یعنی سفیر گوردون ساندلند که خواهان این بوده این تماس به هیچ وجه رصد نگردد و متن آن یادداشت نگردد.

او گفته در میانه های ماه ژوئیه دیگر آشکار شده بود که دیدار زلنسکی با دونالد ترامپ در کاخ سفید به تحقیقات درباره شرکت انرژی بوریسما و انتخابات سال 2016 مشروط شده بود.

تایلر همچنین گفته: کاملا مبرهن بود که این مشروط کردن از یک کانال غیرمعمول خط می گیرد و من متوجه شدم که قضیه از سوی جولیانی راهنمایی می گردد.

بوریسما بزرگترین شرکت نفت و گاز اوکراین است که هانتر بایدن، پسر جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما برای چند سال و همزمان با حضور پدرش در کاخ سفید عضو هیات مدیره آن بوده است.

سفیر موقت آمریکا در اوکراین همچنین گفته که از یک مقام مدیریت بودجه در کاخ سفید شنیده که گفته به او دستور داده شده که یاری نظامی به اوکراین فعلا متوقف گردد، یاریی که به گفته تایلر یکی از ارکان حمایت واشنگتن از کی یف در برابر مسکو بوده و به این ترتیب از نظر تایلر مورد تهدید قرار گرفته است.

تایلر در پیامکی که در روز نهم سپتامبر گذشته به گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا فرستاده نوشته بود از نظر او مشروط کردن یاری نظامی با هدف یاری به کارزار انتخاباتی در داخل آمریکا دیوانگی است. او به نمایندگان کنگره گفت: در آن روز چنین عقیده ای داشتم و هنوز هم بر همان عقیده ام.

اظهارات تایلر همچنین در تضاد با اظهارات گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپاست که هفته گذشته به نمایندگان کنگره گفت او هیچ رایزنی با وزارت خارجه و کاخ سفید درباره تحقیقات بایدن ها نداشته است.

تایلر به سیاست مداران گفت: ساندلند، تاجر پولداری که یک میلیون دلار به مراسم شروع به کار ترامپ یاری کرد از این خواسته ها آگاه بوده و بعدا پذیرفت این که به اوکراینی ها گفته که یاری نظامی به این کشور مشروط به پذیرفتن درخواست های ترامپ نیست مرتکب اشتباه شده است.

تایلر شرح داد: در حقیقت سفیر ساندلند گفت هر چیزی وابسته به اعلان های رئیس جمهور اوکراین است، از جمله یاری امنیتی.

وی اضافه نمود: ساندلند به من گفت ترامپ به او گفته می خواهد زلنسکی علنا بگوید اوکراین درباره شرکت بوریسمای بایدن و ادعای مداخله اوکراینی ها در انتخابات 2016 آمریکا را هدف تحقیقات قرار دهد.

گوردون ساندلند هم در تحقیقات استیضاح کنگره نقش محوری دارد و این روزها زیر ذره بین رسانه های آمریکاست. او که سابقه حضور در یک مقام دیپلماتیک را ندارد متهم است که تنها به علت اهدای یک میلیون دلار یاری اقتصادی به ستاد برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ در سال 2017، پست سفارت در اتحادیه اروپا را به دست آورده است.

سیاستمداران آمریکایی بعد از این شهادت خصوصی تایلر که گفته شده حدود 10 ساعت طول کشیده از شنیدن شرحات او شگفت زده شده بودند.

کارن باس یک نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا گفت: این شرحات شوکه کننده بودند و کاملا تعیین بود که ترامپ این الزام را برای رئیس جمهور اوکراین ایجاد نموده که اگر تو یاری ها را می خواهی باید یک بیانیه علنی ارائه دهی.

گفته شده که در این شهادت حتی عالی ترین سطوح دولت آمریکا نظیر مایک پنس، معاون ترامپ و میک مولوینی، رئیس دفتر موقت او نیز دیده می شوند.

همچنین در این شهادت ها موضوع نزاع میان جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ با سه تن دیگر از مقام های دولت وی یعنی ساندلند، ریک پری، وزیر انرژی آمریکا و کورت ولکر، فرستاده ویژه آمریکا فاش شده است.

استفانی گریشام دبیر مطبوعاتی کاخ سفید اظهار کرد: ترامپ هیچ کار اشتباهی ننموده است و این اتفاقات ناشی از یک کمپین هماهنگ بدنام کردن وی از جانب قانونگذاران چپ و بورکرات های رادیکال غیر منتخبی که با قانون اساسی می جنگند مربوط می گردد و موضوع بر سر گرو کشی است.

تایلر، دیپلمات بازنشسته آمریکایی که از 2006 تا 2009 سفیر آمریکا در اوکراین بوده بعد از آن که ترامپ در ماه مه گذشته ماریا یوانویچ سفیر آمریکا را به ناگهان فراخواند از بازنشستگی فراخوانده شد تا سفارت آمریکا در کی یف را اداره کند.

رسانه های آمریکا می گویند او با اکراه این سمت را پذیرفته و آشکارا هم اعلام نموده که با نحوه برکناری یووانوویچ مخالف است.

او یکی از شخصیت های مرکزی در تحقیقات استیضاح کنگره است چرا که متن پیامک های رد و بدل شده میان او و گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا و کورت ولکر، فرستاده ویژه آمریکا در امور اوکراین، از اسناد کانونی این تحقیقات است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 494

به "مهر تائید سفیر آمریکا به گروکشی سیاسی ترامپ از رهبر اوکراین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهر تائید سفیر آمریکا به گروکشی سیاسی ترامپ از رهبر اوکراین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید