مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ناعدالتی آموزشی را بیشتر می نماید

به گزارش تور استانبول، نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور باید فاتحه عدالت آموزشی را در کشور خواند، گفت: این طرح ناعدالتی را از شرایط سرسام آور فعلی هم بیشتر می نماید.

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ناعدالتی آموزشی را بیشتر می نماید

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، احمد نادری، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصمیمات جدید درباره کنکور اظهار کرد: خروجی جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح کاملاً ناپخته ای است، قبلاً کمیسیون آموزش مجلس به موضوع کنکور ورود نموده بود، اما پس از آن شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور ورود کرد و اساساً تقسیم کار سنتی بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس را نادیده گرفتند.

نادری اضافه کرد: طرحی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از جلسات متعدد درباره کنکور مصوب شد، بسیار ناپخته است و قطبی سازی آموزش و طبقاتی شدن آموزش در کشور را بیشتر می نماید و اصلاً به صلاح نیست بنابراین باید فکر جدی برای این مصوبه کرد.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر جزئیاتی که درباره کنکور دارد، دو مؤلفه را برای پذیرش دانشگاه ها لحاظ نموده است؛ نخست، آزمون تخصصی (کنکور) و دوم بحث معدل که براساس نمرات دو سال پایانی دوره متوسطه دوم است که سهم معدل و کنکور با یکدیگر متفاوت است.

معدل بالاتر دانش آموزان مدارس خاص

وی ادامه داد: در بحث سهم بالای معدل برای ورود به دانشگاه ها باید گفت دانش آموزانی که به مدارس غیرانتفاعی و مدارسی که سطحشان بالاست، می فرایند، معدل بالا دارند، اما افرادی که به مدارس عادی می فرایند یا دانش آموزان مناطق محروم از جمله سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان و... نمی توانند مانند افرادی که در شمال تهران به مدارس غیرانتفاعی و خاص می فرایند و خانواده آن ها پولدار است و هزینه می نمایند درس بخوانند و نمره بالا بیاورند بنابراین معدلشان پایین تر است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: براساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پذیرش دانشگاه ها سهم معدل بالا است و این نخستین شکاف عدالتی است؛ نکته دیگر بحث آزمون است، در بحث آزمون هم فرایند فعلی دنبال خواهد شد یعنی افرادی که پول بیشتری دارند می توانند در آزمون های آزمایشی شرکت نمایند و آمادگی بیشتری را داشته باشند؛ طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور نه تن ها فاصله طبقاتی آموزش را کمتر نمی نماید و عدالت آموزشی را رقم نمی زند بلکه ناعدالتی را از شرایط سرسام آور فعلی هم بیشتر می نماید و خلاف عدالت آموزشی است.

وی متذکر شد: آنچه طی سال های اخیر در بحث کنکور شاهد هستیم این است که محلی شده برای مافیای کنکور و سالانه 8 هزار میلیارد گردش مافیای کنکور است؛ یک دست این مافیا در دست سازمان سنجش و دست دیگرش در جیب مردم است؛ کنکور واسطه ای برای ایجاد نابرابری آموزشی شده است، افرادی که پول بیشتری دارند در کلاس های یاری آموزشی و آزمون ها شرکت می نمایند و کسانی که پول دارند در دانشگاه های برتر کشور پذیرش می شوند و آن هایی که پول ندارند، تکلیفشان تعیین است!

نادری اضافه کرد: طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز دقیقاً ادامه همین فرایند است یعنی افرادی که پولدار هستند در آزمون های آزمایشی به مدارس غیرانتفاعی و خاص می فرایند و طبیعتاً نمرات بالا کسب می نمایند و در دانشگاه های برتر قبول می شوند.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این طرح، جلسات متعددی در کمیسیون های فرعی داشت، اما باید بگوییم کوه موش زاییده است! این طرح خلاف عدالت آموزشی است و باید اصلاح گردد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست گذار یا قانونگذار

نادری متذکر شد: کمیسیون آموزش و مجلس شورای اسلامی باید در این حوزه قانونگذاری نمایند و نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری است، اما در حال قانونگذاری هستند که این اشتباه است؛ اگر قرار است شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونگذاری کند باید کمیسیون آموزش مجلس را تعطیل کنیم؛ این شورا نقش سیاستگذاری دارد و باید به نقش خود برگردد.

نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: اگر طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور اجرا گردد باید فاتحه عدالت آموزشی را در کشور خواند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا رؤسای سه کمیسیون مجلس و رئیس مجلس که در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند به این مصوبه اعتراض نکردند؟ گفت: آن ها هم اعتراض کردند و این گونه نبوده است که اعتراض ننمایند؛ روز گذشته با دو نفر از رؤسای کمیسیون ها صحبت کردم و آن ها هم معترض بودند.

نادری درباره اینکه چرا برای ورود به دانشگاه ها شرط معدل گذاشتند، اعلام کرد: طرحی که در مجلس داشتیم معدل را درنظر گرفته بود، اما سهم معدل بسیار کم بود و با ترازبندی ها بحث معدل به گونه ای اعمال می شد که هر شهری به نسبت خودش سنجیده می شد نه اینکه شمال تهران و سیستان و بلوچستان با یکدیگر سنجیده شوند، باید از طراحان طرح پرسید که چرا شرط معدل را بدین شکل گذاشته اند و این برای بنده هم جای سؤال است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1692

به "مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ناعدالتی آموزشی را بیشتر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ناعدالتی آموزشی را بیشتر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید