طرز تهیه بستنی نیتروژنی (دودی) ???? به 2 روش در 20 دقیقه

به گزارش تور استانبول، بستنی نیتروژنی یا بستنی دودی یک نوع مجذوب کننده است که در زمان سرو کردن و خوردن آن بستنی شما غرق در دود می گردد. طرز تهیه بستنی نیتروژنی که این روزها خیلی هوادار پیدا نموده، آنقدرها هم سخت نیست. اما اصلاً بستنی نیتروژنی چیست و طرز تهیه بستنی دودی چگونه است؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با طرز تهیه بستنی نیتروژن و هر آن چیزی که ضروری است در خصوص بستنی دودی بدانید، آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص بستنی دودی یا نیتروژنی پاسخ خواهیم داد.

طرز تهیه بستنی نیتروژنی (دودی) ???? به 2 روش در 20 دقیقه

بستنی نیتروژنی چیست؟

بستنی نیتروژنی یا بستنی دودی یک نوع بستنی تازه و مجذوب کننده است که برای درست کردن آن از نیتروژن مایع استفاده می گردد و از همین رو زمانی که آن را می خورید، بخار سردی از دهانتان خارج می گردد که لذت خوردن بستنی را چند برابر می نماید.

ترکیب چربی خامه در کنار نیتروژن مایع سبب ایجاد قوام بستنی نیتروژنی می گردد و از ایجاد کریستال های یخ در بستنی جلوگیری می نماید. استفاده از نیتروژن موجب می گردد تا بستنی شما سریع تر خنک و منجمد گردد و بخشی از نیتروژن نیز به عنوان گاز در بستنی باقی می ماند و در زمان خوردن بستنی بخار سرد به شکل دود ایجاد می نماید.

بافت بستنی نیتروژنی بسیار نرم تر و لطیف تر از بستنی های معمولی است و به سرعت و بعد از چند دقیقه کوتاه آماده می گردد و به هیچ عنوان حالت یخی ندارد و طعمی غلیظ و خوش طعم به بستنی دودی می بخشد.

آیا بستنی نیتروژنی ضرر دارد؟

سوالی که فکر خیلی از افراد را درگیر نموده است این است که آیا بستنی نیتروژنی ضرر دارد یا خیر؟ حقیقت این است که خوردن بستنی نیتروژنی هیچ ضرری ندارد و تنها یک ایده تازه برای مجذوب کنندهیت بیشتر بستنی است.

نیتروژن یک نوع گاز خنثی است که مصرف محدود آن هیچ اثر مضری برای بدن ندارد. درواقع هوایی که تنفس می کنیم، نیز حاوی نیتروژن یا ازت است. این نیتروژن برای پر کردن پاکت های مواد غذایی مثل چیپس و پفک نیتروژنی استفاده می گردد. تازهاً در بسیاری از بستنی فروشی های سراسر جهان از نیتروژن مایع نیز برای ایجاد بخار سرد و تهیه بستنی دودی استفاده می گردد.

طرز تهیه بستنی دودی یا نیتروژنی میوه ای

مدت زمان آماده سازی: 20 دقیقه

مواد لازم برای تهیه بستنی دودی

  • شیر پرچرب: 4 لیوان فرانسوی دسته دار
  • خامه سنگین: 6 لیوان فرانسوی دسته دار
  • شکر: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • وانیل: 2 قاشق غذاخوری
  • میوه خرد شده: 1 تا 2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • نیتروژن مایع: حداقل 2 لیتر

مراحل طرز تهیه بستنی نیتروژن میوه ای

درست کردن بستنی نیتروژنی میوه ای که این روزها بسیار هوادار پیدا نموده یکی از راحت ترین کارهایی است که می توانید در خانه انجام دهید. اگر تا به حال تجربه درست کردن بستنی خانگی را داشته باشید، پس فرآیند تهیه این بستنی با نیتروژن مایع نیز برایتان بسیار راحت خواهد بود. در ادامه می توانید با مراحل طرز تهیه بستنی دودی میوه ای آشنا شوید.

مرحله اول؛ ترکیب کردن مواد بستنی نیتروژنی

در اولین مرحله از طرز تهیه بستنی نیتروژنی میوه ای باید شیر، خامه، شکر و وانیل را همراه با میوه های خرد شده مورد علاقه تان در مخلوط کن بریزید و خوب با هم میکس کنید تا کاملاً یکدست شوند.

مرحله دوم؛ اضافه کردن نیتروژن به بستنی

در این مرحله از طرز تهیه بستنی دودی میوه ای باید قبل از اضافه کردن نیتروژن دستکش به دست کنید و عینک مخصوص بزنید. سپس به آرامی نیتروژن مایع را به مخلوط بستنی اضافه کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن بستنی نیتروژنی

همانطور که نیتروژن مایع را به بستنی اضافه می کنید، باید آن را با مخلوط کن ترکیب کنید. عدم ترکیب به موقع مواد بعد از اضافه کردن نیتروژن مایع موجب سفت شدن بستنی در بعضی قسمت ها می گردد. در صورت تمایل می توانید در این مرحله از یک قاشق چوبی برای هم زدن بهره ببرید، اما باید به طور مداوم مواد بستنی را هم بزنید و نیتروژن مایع را طی چند مرحله به آرامی اضافه کنید.

باید مخلوط کردن بستنی را تا زمانی که بستنی دودی شما کاملاً غلیظ گردد ادامه دهید. سپس می توانید آن را سرو کنید و از طعم لذیذ این بستنی منحصر به فرد لذت ببرید.

طرز تهیه بستنی دودی با بستنی آماده

مدت زمان آماده سازی: 10 دقیقه

  • بستنی آماده با طعم دلخواه: 1 لیوان
  • نیتروژن مایع: حدود 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار

مراحل طرز تهیه بستنی دودی یا نیتروژنی

اگر در خانه بستنی آماده دارید و یا اصلاً زمان و حوصله درست کردن بستنی خانگی را ندارید، می توانید با استفاده از بستنی های پاستوریزه بیرونی نیز یک بستنی نیتروژنی مجذوب کننده آماده کنید. طعم بستنی نیتروژنی بسیار نرم تر و لذیذتر از بستنی های عادی است و درست کردن آن نیز بسیار ساده است. در ادامه می توانید با مراحل درست کردن بستنی نیتروژنی با بستنی آماده آشنا شوید.

مرحله اول؛ میکس کردن بستنی

در اولین مرحله از طرز تهیه بستنی دودی با بستنی آماده باید بستنی مورد نظرتان را در مخلوط کن بریزید و با درجه پایین آغاز به میکس کردن بستنی کنید. در این مرحله می توانید هر نوع میوه و یا مغزی که دوست دارید را به بستنی اضافه کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن نیتروژن مایع به بستنی

در این مرحله باید دستکش به دست کنید و یک عینک مخصوص به چشم هایتان بزنید. سپس نیتروژن مایع را به آرامی به بستنی میکس شده اضافه کنید. سپس دوباره مخلوط کن را روی درجه کم روشن کنید تا نیتروژن و بستنی به خوبی با هم ترکیب شوند. در صورت احتیاج می توانید از اندازه بیشتری نیتروژن مایع بهره ببرید تا بافت بستنی شما کاملاً غلیظ گردد.

مرحله سوم؛ آماده شدن بستنی دودی

به آرامی نیتروژن را به بستنی اضافه کنید تا بستنی غلیظ گردد و به قوام مورد نظر برسد. در تمام مراحلی که نیتروژن اضافه می گردد، باید دستگاه همزن شما روشن باشد تا نیتروژن کاملاً با بستنی ترکیب گردد و تکه های جامد و یخی در بستنی ایجاد نگردد.

مرحله چهارم؛ سرو کردن بستنی

همانطور که می دانید بستنی های نیتروژنی احتیاجی به فریزر کردن ندارند و بعد از اضافه کردن نیتروژن به حالت انجماد درمی آیند. بعد از این که بستنی دودی شما آماده شد می توانید آن را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید و همراه با میوه های تازه و مغزهای مورد علاقه تان تزیین کنید و میل نمایید.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه بستنی نیتروژنی

*بستنی دودی یا نیتروژنی بافت کشسانی و خمیری تری نسبت به سایر بستنی ها دارد و از همین رو بسیار خوشمزه هستند.

*استفاده از نیتروژن مایع در بستنی های نیتروژنی موجب می گردد تا بستنی در عرض چند دقیقه منجمد گردد و سریع تر از تصور شما آماده گردد.

*بستنی های نیتروژنی سنگین تر از بستنی های معمولی هستند و در دمای اتاق دیرتر ذوب می شوند.

*برای ساخت بستنی با نیتروژن مایع از دست زدن به نیتروژن مایع به صورت مستقیم اجتناب کنید.

*در طرز تهیه بستنی نیتروژنی میوه ای می توانید از میوه هایی مثل هلو، توت فرنگی، تمشک و هر میوه دیگری که دوست دارید بهره ببرید.

*در آموزش ساخت بستنی نیتروژنی می توانید به بستنی دودی خانگی تان اندازهی مغز گردو و مغز پسته خرد شده اضافه کنید.

*بستنی نیتروژنی بافت نرم و کشداری دارد و برای تهیه مناسب نیست.

*برای ریختن نیتروژن مایع به هیچ عنوان از ظرف شیشه ای و فلزی استفاده نکنید، ظروف پلاستیکی برترین گزینه برای نیتروژن مایع محسوب می گردد.

*برای درست کردن بستنی دودی حتماً باید در فضای باز یا محیطی با تهویه مناسب این کار را انجام دهید.

*توجه داشته باشید که نیتروژن مایع نباید در ظروف درب بسته قرار بگیرند. برای نگهداری این گاز مایع باید از ظروف مخصوصی که اندازهی گاز از آن خارج می گردد، بهره ببرید.

سوالات متداول

فریز کردن بستنی با نیتروژن مایع چگونه است؟

اضافه کردن نیتروژن مایع به بستنی موجب می گردد که بدون احتیاج به قرار دادن مواد بستنی در فریزر بستنی شما بافتی سرد و غلیظ پیدا کند. در واقع در دستور تهیه بستنی دودی احتیاجی به قرار دادن بستنی در فریزر نیست و بستنی بعد از اضافه کردن نیتروژن مایع و ترکیب شدن، آماده می گردد.

آیا بستنی نیتروژنی ضرر دارد؟

خوردن بستنی نیتروژنی هیچ ضرری ندارد و از این روش برای مجذوب کنندهیت بیشتر، خوش طعم شدن بستنی و سرعت بیشتر برای آماده کردن بستنی استفاده می گردد.

منابع: thoughtco، savorthebest

منبع: افق کوروش
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2123

به "طرز تهیه بستنی نیتروژنی (دودی) ???? به 2 روش در 20 دقیقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه بستنی نیتروژنی (دودی) ???? به 2 روش در 20 دقیقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید