راهکارهای درمانی خشکی پوست کودک

به گزارش تور استانبول، برخی نوزادان و بچه ها به دلایل مختلف به خشکی پوست دچار می شوند. این امر در بچه ها طبیعی است، ولی بچه ها کوچک تر و آن هایی که پوستی حساس تر دارند، بیشتر مستعد خشکی پوست هستند. مقاله ای که در ادامه می آید، به علل و راه های درمان خشکی پوست در بچه ها می پردازد.

راهکارهای درمانی خشکی پوست کودک

خشکی پوست کودک

بچه ها و بچه ها نیز می توانند درست همانند بزرگسالان به خشکی پوست دچار شوند. در واقع، از آنجا که پوست جوان بچه ها لطیف تر است، بیشتر مستعد خشک شدن است.

در زمستان، هوای سرد و خشک بیرون و گرمایش فضاهای داخلی می تواند رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرد و اگر کودک شما مستعد ابتلا به خشکی پوست باشد، در تابستان نیز دچار خشکی پوست خواهد شد و تکه های خشکی روی پوستش ظاهر می شود، زیرا آفتاب تابستان، تهویه های نامطبوع، آب شور مثل آب دریا و کلر موجود در آب استخر همگی می تواند باعث خشکی پوست باشد.1

علائم خشکی پوست در بچه ها

پوست خشک برجستگی بیشتری در بازو، ناحیه پایین پا و کناره های شکم دارد. علائم دیگر این شرایط براساس شدت خشکی فرق دارد. برخی از علائم آن، عبارتند از:
پوست ملایم خشک
قرمزی خفیف و بدون درد

ظاهر خشن و پوسته پوسته شدن ملایم

پوست نسبتاً خشک
خارش و قرمزی خفیف

پوسته پوسته شدن میانه پوست

شکستگی خفیف و خطوط روی پوست

پوست شدیداً خشک
خونریزی از ترک های پوست

پوسته پوسته شدن شدید و خارش

درد همراه با قرمزی و لکه های خشک پوست.2

علل خشکی پوست

در برخی مواقع، پوست نوزادان در هنگام تولد خشک است. این عارضه در بچه های که پس از 40 هفتگی متولد می شوند بیشتر دیده می شود و پس از گذشت چند روز نیز بهبود می یابد.

مهم ترین دلیل این که پوست نوزادان خشک می شود این است که آنها زمان زیادی را در هوای بسیار خشک، بسیار سرد یا بسیار گرم می گذرانند. این شرایط باعث می شود که پوست رطوبت خود را از دست دهد. آب نمک یا آب همراه با مواد شیمیایی مانند کلرین که در استخرها استفاده می شود نیز می توان منجر به خشک شدن پوست شود.

یکی دیگر از دلایل خشک شدن پوست، استحمام زیاد است. ما با این که دوست داریم نوزاد تازه متولد شده خود را حمام ببریم اما اگر این کار را بیش از مقدار انجام دهیم باعث می شود که چربی پوست کودک کاهش یابد.3

برای خشکی پوست بچه ها چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

خشکی پوست در بچه ها طبیعی است و با نکات ساده مراقبت از منزل قابل درمان است. با این حال در صورت بروز شرایط زیر، باید کودک خود را نزد پزشک ببرید اگر:

وقتی ترک ها خونریزی دارند.

در ترک های پوست چرک و درد وجود دارد.

متوجه می شوید که خشکی و پوسته پوسته شدن بیشتر شده است.

این شرایط حتی دو هفته پس از استفاده از نکات مراقبت در منزل بهبود نمی یابد.2

راهکارهای درمان خشکی پوست کودک

خشکی پوست کودک را می توانید با راهکارهای خانگی و بهداشتی کنترل و درمان کنید اما اگر فکر می کنید فرزندتان علائم اگزما یا مورد مشکوکی را دارد بهتر است از پزشک او یک وقت ملاقات بگیرید. توصیه های زیر می تواند به شما کمک کند:
مدت زمان حمام را کوتاه کنید
حمام کردن پوست کودک را خشک می کند، زیرا چربی های طبیعی موجود روی سطح پوست را همراه با چرک و کثیفی پاک می کند اما اگر چند راهکار احتیاطی را انجام دهید، حتی حمام روزانه نیز نباید مسئله ای برای پوست کودکتان ایجاد کند. به جای حمام 30 دقیقه ای، مدت زمان حمام کودک را به حدود 10 دقیقه کاهش دهید.

به جای آب داغ از آب گرم استفاده کنید و صابون کم به کار ببرید. از یک پاک کنندهٔ بدون عطر و بو و غیرصابونی که بسیار ملایم تر از صابون معمولی است استفاده کنید. بگذارید فرزندتان قبل از شست وشو در وان حمام حاوی آب خالی، خوب بازی هایش را بکند تا مدت زیادی در آب صابونی ننشیند و قالب صابون یا مادهٔ پاک کننده را در آب وان نیندازید. احتمالاً بهتر است که حمام حباب را از برنامهٔ همیشگی حمام فرزندتان حذف کنید یا حداقل آن را به مواقع خاصی محدود کنید.

در مصرف مرطوب کننده اسراف کنید
وقتی کودک را از وان بیرون می آورید، سریع او را با حوله کمی خشک کنید و بلافاصله به پوستش مرطوب کننده بزنید. زدن مرطوب کننده طی چند دقیقه پس از بیرون آوردن کودک از وان، آبی را که هنوز از حمام در پوست او مانده است حفظ می کند. هرچه لایهٔ کرم ضخیم تر و بیشتر باشد بهتر است.

اگر پوست کودکتان با وجود استفادهٔ روزانه از مرطوب کننده هنوز هم خشک است، استفاده از یک کرم یا پماد غلیظ تر را جایگزین کنید. پمادها از لحاظ نگه داشتن رطوب در پوست بهترین گزینه هستند، اما می توانند احساس چرب بودن زیادی ایجاد کنند. برای پیشگیری از این مشکل، مقدار کمی پماد استفاده کنید و به آرامی آن را روی پوست بمالید.

همچنین می توانید مرطوب کننده را دو بار در روز یعنی یک بار پس از حمام و یک بار در طول روز به پوست کودک بزنید. اگر فرزندتان صبوری لازم برای مراسم کرم مالی طول روز را ندارد، می توانید هنگام این کار آهنگ یا ویدیوی مورد علاقه اش را برایش پخش کنید یا اگر کودک به مقدارٔ کافی بزرگ شده است، اجازه دهید خودش کار مالیدن کرم را انجام دهد تا شاید آن را برایش خوشایندتر کند.

همین طور اگرچه روغن حمام ممکن است ایدهٔ خوبی برای خشکی پوست به نظر برسد، اما این روغن ها می توانند وان یا کف حمام را به شکل خطرناکی لیز کنند و بیشتر روغن هم در هر صورت به راه آب تخلیه می شود و استفاده از یک نرم کننده یا مرطوب کنندهٔ پوست پس از حمام راهکار بهتری است.

اجازه ندهید نمک یا کلر روی پوست کودک خشک شود
کلر و آب شور هر دو می توانند اثر خشک کنندهٔ زیادی داشته باشند. پس از شنا در استخر یا دریا، بدن کودک را با آب شیرین بشویید و سپس مرطوب کننده را درحالی که پوست کودک هنوز مرطوب است به بدنش بزنید.
بدن کودک را هیدراته نگه دارید
پوست خشک کمبود رطوبت دارد. برای جایگزینی رطوبتی که از پوست کودک تبخیر می شود، در تمام طول سال مقدار زیادی مایعات به او بدهید. اگر فرزندتان هنوز کوچک است، حداقل در شش ماه اول تنها به او شیر مادر یا شیر خشک بدهید و نه هیچ چیز دیگری بدهید، مگر اینکه پزشک او توصیهٔ دیگری داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که اگر از مرطوب کننده استفاده نکنید، نوشیدن مایعات زیاد نیز هیچ تأثیری نخواهد داشت. این کار در واقع مانند ریختن آب در سطلی است که یک سوراخ دارد و بدون استفاده از مرطوب کننده ای که آب را در پوست نگه دارد، آب رسانی به پوست کودک به درستی انجام نمی شود.

از کودک در برابر عوامل محیطی محافظت کنید
اطمینان پیدا کنید که فرزندتان در آب و هوای سرد دستکش می پوشد تا دست هایش از خشک شدن و ترک خوردن در اثر سرما و باد در امان بماند. در همه ٔ فصول سال، اقدامات لازم برای محافظت از او در مقابل باد و آفتاب سوختگی را نیز انجام دهید.
از مواد خشک کنندهٔ خشکی پوست پرهیز کنید
به پوست کودک خود پودر یا عطر نزنید و سعی کنید از محصولات شویندهٔ بدون عطر و بو استفاده کنید. اگر پوست کودکتان خیلی حساس است، می توانید لباس هایش را دو بار یا بیشتر هنگام شستن آبکشی کنید تا تمام رسوبات به جای مانده از صابون و مواد شوینده پاک شود.
هر چیز تشدید کننده ٔ خشکی پوست را حذف کنید
اگر پوست کودکتان خیلی حساس است، به او لباس های تنگ یا تهیه شده از پارچهٔ زبر و خشن نپوشانید. همچنین در نظر داشته باشید که برخی از پارچه ها، مانند پشم، می تواند برای پوست های خشک خیلی تحریک کننده باشد. درصورتی که کودک پوستش را خیلی می خاراند، مراقب باشید که ناخن های کودک را همیشه و به طور منظم تمیز و کوتاه نگه دارید.1

پینوشتها

1.www.madarsho.com

2.www.pezeshket.com

3.www.niniban.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1859

به "راهکارهای درمانی خشکی پوست کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای درمانی خشکی پوست کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید