اکولوژی انسانی باعث آمدن سفید بالک در تهران شده است

به گزارش تور استانبول، یک حشره شناس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پدیده موسوم به مگس سفید گفت: مگس سفید اصولا و اصالتاً از مناطق آسیا جنوب شرقی آمده اما در تمام جهان پراکنده شده در خاورمیانه از عراق، سوریه، ایران تا آمریکا و ترکیه گزارش شده است.

اکولوژی انسانی باعث آمدن سفید بالک در تهران شده است

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، علیرضا نادری در تبادل نظر با جام جم آنلاین گفت: درباره چگونگی به وجود آمدن این حشره در تهران و جنوب تهران روبرو ایم که اینها آفت درختان مرکبات هستند در این زمینه صحبت های می گردد که غیره تخصصی است چون این گونه هنوز شناسایی نشده است.

وی در ادامه اضافه نمود: درباره چگونگی انتقال این حشره از جنوب ایران به شمال، چیزی تعیین نیست و این که چه کسی روز اول این حشره را آورده شاید به وسیله ماشین، گلدان بوده و ممکن است اتفاق دیگری افتاده باشد حتی اگر که عمدی هم باشد چیزی نمی دانیم و ربطی هم به کاشته شدن درختان شهر تهران ندارد و به خاطر همین هر درختی می تواند میزبان یک حشره و یا آفت باشد اگر فردا بگویند این آفت درخت چنار است مسئولان می گویند چرا چنار کاشته شده است و یا درخت توت فرقی ندارد.

حشره شناس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: اما همکاران ما در موسسه گیاه پزشکی کشور به تحقیقات خیلی جامعه ای و کاملی رسیده اند و نام علمی آن هم تعیین شده است و بر خلاف کسانی که می گویند نام علمی تعیینی ندارد. اما برای تأیید صددرصد نام علمی یه سری آزمایشات احتیاج است انجام بگردد که زمان بر است.

نادری یادآور شد: اصولا در مناطق شهری چون انسان اکولوژی را بهم ریخته شما نمی توانید انتظار همه چیزی را داشته باشید که به صورت طبیعی کنترل گردد. در مناطق که طبیعی است ما یکی از صحبت های که داریم اینکه از گیاهان بومی کشور استفاده بگردد در کاشت باغات، بوستان ها، حاشیه جاده ها و خیابان ها از هر جای که استفاده می نمایند گیاهان بومی باشد وقتی که حشرات بومی نداشته باشیم طبیعتاً یک حشره خارجی می آید به واقع بدون هیچ رقیبی تکثیر و گسترش پیدا می نماید. ما در شهر تهران و مناطق کشور حشراتی داشتیم که از حشرات دیگر تغذیه می کردند وقتی که چنین اتفاقاتی پیش نمی آید و از جای هم نمی توانیم بیاوریم این بحث نه عاقلانه و نه مقرون به صرفه است.

وی با بیان اینکه جمعیت این سفید بالک ها میلیاردی است گفت: این حشره در سالهای پیش هم بود حالا این موضوع که طغیان کردند تغییرات آب و هواست. ما سالها است که در تهران یخبندان به معنای واقعی نداشته ایم من هم در سال قبل وعده دادم که در زمستان اگر یک یخبندان چند هفته ای صورت گیرد که این اتفاق هم در سال قبل رخ داد و 2 هفته یخبندان چند درجه زیر صفر داشتیم که بر اثر ان بسیاری از کپسولهای حشرات از بین رفت. مضاف بر اینکه همکاران ما با یاری شهرداری، میزبان آنها را شناسایی و معدوم سازی کردند و همه اینها دست در دست هم داد تا سال جاری از آخر مرداد ماه شاهد این مگس های سفید باشیم در حالی که سال های قبل من یادم هست که این اتفاق در اردیبهشت و خرداد ماه می افتاد .

نادری در ادامه اطلاع داد: من با اطمینان میگویم که این حشره هیچ آلودگی و آلرژی ندارد. و محققان و وزارت بهداشت هم اعلام کردند که اینها هیچ آلرژی ندارند.

وی در خاتمه گفت: این که شهرداری راهکارهایی در مورد این آفت پیدا نموده مانند زدن برچسب زرد باید بگویم این کار موقتی است چون شاید 20 و یا 30 درصد از اندکی از آنها به دلیل رنگ و شیرینی این چسب ها به آن بچسبند.

منبع: تسنیم
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 782

به "اکولوژی انسانی باعث آمدن سفید بالک در تهران شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکولوژی انسانی باعث آمدن سفید بالک در تهران شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید