ایرانگردی را از این شهرها آغاز کنید!

به گزارش تور استانبول، ایرانگردی را اگر تا به امروز تجربه نکرده اید، با این مطلب در کنار ما باشید تا ایران را به برترین و زیباترین شکل ممکن در کنار هم ببینیم و بشنویم. ایران کشوری 4 فصل است در فصل زمستان می توانید بهار و تابستان را تجربه کنید و در فصل تابستان می توانید پاییز و زمستان را در شهر های مختلف آن تجربه کنید. جالب است که بدانید ایران مملو از جاذبه های تاریخی، طبیعی، گردشگری و تفریحی مختلفی است، که هر کدام از این جاذبه ها به تنهایی می توانند دلیلی موجه برای انتخاب شما باشند. ما در این مطلب با هم ایران را از دید و زاویه فصل های مختلف سال دیدن خواهیم کرد. پس هم کلاه و عینک و ضد آفتاب داشته باشید و هم چند لباس زمستانه با خود همراه کنید.

ایرانگردی را از این شهرها آغاز کنید!

ایرانگردی و سفری رویایی در تمام ایران

ایرانگردی را از هر شهری که شروع کنید، برترین سفر خود را شروع نموده اید. تفاوتی نمی کند که انتخاب اول شما شهر های مرکزی، شمال کشور، غرب کشور، جنوب یا شرق کشور باشد. اولین نکته ای که برای سفر و شروع گردش ایران باید آن را لحاظ کنید زمان درست است. اینکه برترین شهر ها را برای سفر های تابستانه و زمستانه بشناسید و بدانید که کدام نقاط ایران در فصل بهار یا پاییز زیباترین و بکرترین منظره ها و طبیعت را دارند یاری خواهد نمود تا سفری فراموش نشدنی و فوق العاده را تجربه کنید. حالا اگر آماده هستید چمدانتان را بردارید و با ما راهی شوید.

ایرانگردی در فصل بهار، تجربه ای معطر و فراموش نشدنی

فصل بهار را همه دوست دارند، اما عاشقان آن اندک هستند. عاشقان فصل بهار هم آفتاب نوازش گر آن را دوست دارند و هم بهار باران های نابهنگام و غافلگیر نماینده آن را ! هم از عطر گل ها و شکوفه ها سرمست می شوند و هم ماشای پرواز پروانه ها و شنیدن صدای وزوز زنبور ها آن را بر سر شوق می آورد. پس اگر عاشق واقعی فصل بهار هستید و تصمیم دارید ایرانگردی خود را در این زمان منحصر به فرد انجام دهید، این شهر ها برترین پیشنهادات سفر در فصل بهار و تماشای بهار ایران برای شما هستند.

گیلان در بهار

برای ایرانگردی در فصل بهار اولین پیشنهاد ما استان گیلان است. خصوصاً اگر در شهر های مرکزی و جنوبی کشور زندگی می کنید، گیلان را حتما در بهار تجربه کنید. طبیعت سرسبز و بکر، غذا های لذیذ و وسوسه نماینده و آب و هوای مطبوع و بی نظیر آن، همان لحظه که اولین قدم خود را بر روی خاک گیلان می گذارید شما را مجذوب و دیوانه خود خواهند کرد. از جمله نقاط مجذوب نماینده در گیلان و در فصل بهار می توان به آستارا اشاره نمود.

بعد از آن حتماً در ساحل پیاده روی کنید و از تالاب عجیب و غریب استیل هم تماشا کنید. بازارچه ساحلی و مشهور آستارا نیز از جمله نقاطی است که می تواند برترین سوغات ها را به شما ارائه کند. بعد از آن به ماسال بروید و گردش در شهر های سر سبز و ییلاقی کوه های تالش را از قلم نیاندازید. در ادامه پس از ماسال نوبت اولسبلانگا هست که شما را با مجموعه ای از زیبایی های خود شگفت زده کند. در نهایت هم حتماً به تالش، رشت و لاهیجان سر بزنید تا لیست سفر شما به گیلان کامل گردد.

گلستان در بهار

حالا که صحبت از ایرانگردی و سفر به خطه شمال کشور در فصل بهار است، بد نیست که حتماً گلستان و بازدید از آن را نیز در لیست سفر های بهاره خود قرار دهید. گلستان با شهر های کرد کوی، نکا و نودیجه که در مسیر شما از سمت ساری به گرگان قرار دارند به خوبی از شما میزبانی خواهد نمود. البته اگر تصمیم گرفته اید که سفر خود را جاده ای و با خودروی شخصی تجربه کنید.

خبر خوش اینکه مسیری که قرار است شما آن را طی کنید تا به گلستان برسید به قدری رویایی است که شما پلک زدن را فراموش خواهید کرد تا مبادا تماشای یک صدم ثانیه از زیبایی های مسیر را از دست بدهید. در ادامه حتما سفر مجذوب نماینده خود به گلستان را با ملاقات از گرگان، دریای خزر و بندر ترکمن تکمیل کنید.

مازندران در بهار

یکی دیگر از شهر های بسیار زیبا در خطه شمال کشور و در فصل بهار، مازندران است. رامسر اولین نقطه ای است که باید در سفر به مازندران از آن تماشا کنید. رامسر را عروس شهر ها و خطه شمال کشور می دانند. بعد از رسیدن به رامسر حتماً سری به جواهر ده بزنید که فقط 28 کیلومتر با رامسر فاصله دارد. بعد از آن هم حتماً سفر به ساری و چالوس را در لیست ایرانگردی خود به شمال کشور قرار دهید تا مجموعه سفر شما به مازندران با مشاهده تمام جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری این منطقه کامل گردد.

شیراز در بهار

حالا که بحث ما در خصوص سفر و ایرانگردی است عادلانه نخواهد بود که فقط به شمال کشور پرداخته و از شیراز و بهار آن سخنی به میان نیاوریم. از هر نقطه کشور که قصد شروع سفر خود را دارید توصیه می کنیم که حتماً یک بار هم که شده شیراز را در فصل بهار تجربه کنید. البته تمام استان فارس در فصل بهار تماشای و تحسین برانگیز است اما شیراز حال و هوای دیگری دارد. عموماً اینگونه تصور می نمایند که شیراز را باید در فصل اردیبهشت تجربه کرد اما اجازه دهید که همین جا برای اولین و آخرین بار به شما بگوییم که اردیبهشت شیراز تماشای است اما نه به میزان فروردین ماه آن.

آب و هوای شیراز در فصل اردیبهشت به سمت گرما می رود. به همین خاطر در اردیبهشت دیگر نه شاهده پرواز وقت و بی وقت پروانه ها در اطراف خود هستید و نه خبری از رایحه بهار نارنج و گل های شب بو است. اگر تصمیم گرفتید در فصل بهار به شیراز سفر کنید حتما فروردین ماه را امتحان کنید. هوا مطبوع و ملس است و هنوز خنکای هوای زمستان، شیراز را به طور کامل ترک ننموده. از همان بدو ورود به این شهر همه جا مملو از عطر بهار نارنج و گل های اطلسی و شب بو است و همه جا رد پای حضور پررنگ بهار را مشاهده خواهید کرد. در شیراز ملاقات با باغ ها و عمارت های تاریخی را از قلم نیاندازید و در مسیر خود از سر زدن به قلات، دریاچه نمک، سد درودزن و دشت ارژن غافل نشوید.

ایرانگردی در فصل تابستان و سفر به قلب زمستان در گرمای 40 درجه

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که فصل تابستان را دوست دارند یا شاید هم جز افرادی محسوب شوید که به هیچ عنوان نمی توانند رابطه خوبی با گرما برقرار نمایند. اگر عاشق گرما هستید و تحمل آن برای شما سخت نیست، فصل تابستان برترین زمان برای سفر به جنوب کشور است. اما اگر در دسته افرادی قرار دارید که تحمل گرما اصلاً برایتان مقدور نبوده و از آن فراری هستید، در این قسمت با ما به خوش آب و هوا ترین شهر های ایران در چله تابستان سفر کنید.

کرمانشاه در تابستان

کرمانشاه یکی دیگر از شهر های غربی ایران است که جاذبه های تاریخی آن تمامی ندارند. در این منطقه بیشتر از 3000 اثر مختلف باستانی وجود دارد. حتی تصور بازدید کردن از این آثار تاریخی هم می تواند شما را به وجد آورد. اگر تصمیم گرفتید زمستان را در چله تابستان تجربه کنید، حتماً کرمانشاه را برای سفر خود در فصل گرما انتخاب کنید. از قلم نیاندازید که در سفر به کرمانشاه حتماً از پاوه و شهر صحنه تماشا نموده و هر طور که شده خود را به غار قوری قلعه برسانید و از مشاهده این طولانی ترین غار ایران، لذت ببرید.

کردستان در تابستان

در فصل تابستان غرب کشور یکی از خوش آب و هوا ترین نقاط برای سفر و ایرانگردی محسوب می گردد. استان کردستان با بانه، مریوان و سقز یکی از مطبوع ترین و مطلوب ترین نقاط برای سفر در فصل تابستان محسوب می گردد. بعلاوه از قلم نیاندازید که ملاقات با سنندج، دریاچه زری بار در مریوان، سرو آباد، ده گلان ،کامیاران و بیجار را هم در لیست سفر خود به کردستان قرار دهید.

لرستان در تابستان

فاصله خرم آباد و کرمانشاه کوتاه و اندک است. پس حتماً در سفر خود به غرب ایران، از این دو شهر مجذوب نماینده تماشا کنید. خرم آباد مانند سایر شهر های غربی ایران آب و هوای به شدت خنک و مطبوعی در فصل تابستان دارد. ضمن اینکه یکی از جاذبه های تاریخی و پرطرفدار آن قلعه فلک الافلاک است که حتماً باید در سفر خود به این شهر از آن تماشا کنید. جالب است بدانید که این قلعه در گذشته محل زندگی فرمانداران و پادشاهان بوده است.

ایلام در تابستان

ایلام را عروس زاگرس می دانند و به دلیل آب و هوای بی نظیر و خنکی که در تابستان دارد یکی از مقاصد 100 درصدی گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می گردد. آب و هوا در این منطقه کوهستانی است و در تابستان با خنکی گزنده خود شما را هیجان زده خواهد نمود. باور اینکه در فصل تابستان این درجه آب و هوایی را تجربه کنید، شاید کمی برای شما باور کردنی نباشد. بعلاوه اگر به ایلام سفر کردید از جاذبه های طبیعی، دشت ها، جنگل ها و ارتفاعات خاص و مجذوب نماینده آن غافل نشوید و حتماً در تابستان به ملاقات دره ارغوان هم بروید.

همدان در تابستان

بدون شک همه شهر همدان را به آب و هوای بسیار سرد و گزنده و باد های سختش می شناسند. اما تابستان در این منطقه یکی از خوش آب و هوا ترین نقاط ایران به حساب می آید. ضمن اینکه جاذبه های تاریخی و طبیعی متعددی مانند آرامگاه باباطاهر، غار علیصدر، گنبد علویان و آرامگاه بوعلی سینا نیز در این شهر قرار دارند.

ایرانگردی در فصل پاییز و تماشای تابلوی نقاشی طبیعی در طبیعت

فصل پاییز مانند فصل بهار عاشقان زیادی دارد. شاید به جرات بتوان گفت که 90 درصد افراد، عاشق فصل پاییز هستند و برای رسیدن آن لحظه شماری می نمایند. حالا اگر شما هم در دسته عاشقان و سینه چاکان فصل پاییز هستید و تصمیم دارید که ایرانگردی خود را در این فصل انجام دهید، ما برای شما برترین پیشنهادات را داریم تا سفر خود را از این شهر ها شروع کنید.

ایرانگردی به نخستین شهر تاریخی ایران، یزد

شهر یزد به دلیل معماری تاریخی ارزشمند و بافت سنتی دست نخورده اش به عنوان اولین و تنهاترین شهر ایران در 18 تیرماه سال 1396 در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این شهر بیست و دومین اثر تاریخی کشور در لیست میراث جهانی یونسکو است. یزد به عنوان شهر بادگیرها، شهر آتش و آفتاب، شهر دوچرخه ها، شهر شیرینی، شهر قنات و… معروفیت دارد. برترین زمان برای سفر به یزد فصل پاییز و بهار است ولی هر وقت از سال قصد به ایرانگردی گرفتید و تا به حال به این معروفیتاریخی سفر ننموده بودین برنامه خود را طوری بچینید تا تنهاترین شهر در لیست میراث جهانی یونسکو از قلم نیافتد.

پاییز در خراسان رضوی

یکی از شهر های ایران که ایرانگردی در آن و در فصل پاییز حال و هوایی عجیبی دارد، شهر خراسان رضوی است. در مسیر رسیدن به این شهر اگر با اتومبیل شخصی سفر می کنید بد نیست بدانید که قوچان، گنبد کاووس و شیروان به قدری زیبا و منحصر به فرد هستند که نتماشا آن ها یعنی از دست دادن زیبایی های واقعی پاییز در قلب خراسان. بعد از این که به خراسان رضوی رسیدید و به زیارت حضرت رضا (ع) رفتید توصیه می کنیم که در مسیر خود از آرامگاه کمال الملک، آرامگاه عطار و آرامگاه خیام در شهر نیشابور هم تماشا کنید.

پاییز در خراسان جنوبی

در مسیر سفر خود به تمام شهر های ایران در فصل پاییز، خراسان جنوبی را از قلم نیاندازید. این شهر در فصل پاییز احتیاج به لباس های خنک، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه دارد و هیچ ردپایی از باد های گزنده پاییز در آن دیده نمی گردد. بعلاوه در ادامه سفر خود به این شهر سری هم به قائن و بیرجند بزنید تا با دست پر از سوغاتی هایی مانند زرشک و زعفران اعلای این منطقه به شهر خود باز شد.

پاییز در خراسان شمالی

سومین شهری که در مسیر ایرانگردی خود نباید از آن غافل شده و فراموشش کنید، خراسان شمالی است. اگر تابستان را در گلستان سپری کردید، از همین مسیر راهی خراسان شمالی شوید تا با بکر ترین، نفس گیر ترین و رویایی ترین تصاویر از پاییز، در دل طبیعت روبرو شوید. بد نیست که بدانید خراسان شمالی از جمله خاص ترین و عجیب ترین تفرجگاه ها در تمام کشور را دارد. ضمن اینکه در مسیر سفر خود حتماً ملاقات با شهر بجنورد و تفرجگاه های پرطرفداری مانند بش قارداش و بابا امان را هم از دست ندهید.

ایرانگردی به نصف جهان:

به اصفهان رسیدیم، شهری که دوران آل بویه، دوره سلجوقیان و دوره صفویان مرکز ایران بودن است. اصفهان به دلیل صنایع دستی بسیار زیبا و منحصر به فرد، مکان های تاریخی ، فرهنگی و مذهبی شاهکار نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان زبانزد است.

شما در چهار فصل سال میتوانید به اصفهان سفر کنید اما برترین زمان برای سفر به این شهر حیرت انگیز بهار و پاییز است. فقط از قلم نیاندازید هر موقع از سال که به اصفهان رفتید بریانی اصفهان را حتماً امتحان کنید.

ایرانگردی در فصل زمستان و لمس حضور بهار در شهر های جنوب ایران

فصل زمستان ممکن است در بعضی از نقاط ایران به قدری طاقت فرسا و سخت باشد که حتی ساکنان آن منطقه را مجبور به مهاجرت کند. البته کم نیستند افرادی که عاشق سرمای گزنده زمستان هستند و هرچه زمستان در شهر و منطقه آن ها استخوان سوزتر باشد، حال آن ها خوش تر بوده و رو به راه تر هستند. اگر شما هم از زمستان دل خوشی ندارید و تحمل سرمای آن چندان برایتان جالب و امکان پذیر نیست، با ما راهی شهر هایی شوید که حتی در زمستان هم نشانه های بارزی از حضور بهار دارند.

زمستان در بوشهر

در سفر ایرانگردی خود به جنوب کشور و در فصل زمستان اول از همه به بوشهر می رویم. جالب اینجاست که بدانید برای رسیدن به بوشهر باید از جزیره چارک عبور نموده که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. بعد از آن در امتداد ساحل که مسیر خود را ادامه می دهید از عسلویه، بندر کنگان و شهر پارسیان هم عبور خواهید کرد و در پایان این بوشهر است که با نخل های بر افراشته و سر به آسمان ساییده خود به استقبال شما می آید. بعلاوه در گردش مجذوب نماینده خود در بوشهر سری هم به بندر گناوه بزنید و از بازار های محلی و بی نظیر این منطقه در کنار ساحل شنی، تالاب هله و بندر ریگ استفاده کنید.

زمستان در هرمزگان

در ادامه سفر خود به جنوب کشور بدون شک سواحل زیبای هرمزگان شما را به خود جذب خواهند کرد. هرمزگان از جمله استان های معروف و خوشنام جنوب ایران است که پاییز و زمستان عجیبی و دل نشینی دارد. خصوصاً فصل زمستان که تماماً رنگ و بوی بهار را در آن مشاهده می کنید. از قلم نیاندازید که در سفر خود به این منطقه از جزایر زیبای کیش و قشم تماشا نموده و سری هم به بندرعباس بزنید. این منطقه محل بسیار مناسبی برای شاتل سواری، غواصی، شنا، قایق سواری، ماهیگیری و تفریحات آبی مجذوب نماینده، متعدد و متنوع است.

جزیره هرمز

هرمز جزیره ای بیضی شکل و گنبدی نمکی است. این جزیره را به دلیل موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می دانند. جاذبه های منحصر به فرد طبیعی، خاک سرخ خوراکی که داخل نانی به اسن تُموشی ریخته میگردد و مردم مهمان نواز، تنها بخشی از شگفتانه جزیره آرامش بخش هرمز در ایرانگردی خاطره انگیز شما می باشد.

از جاذبه های هرمز میتوان به خاکهای صدرنگ (قرمز، آبی، زرد، نقره ای و…)، دره رنگین کمان، قلعه پرتغالی ها، دره مجسمه، جنگل حرا، جزیره هنگام و خاک های درخشان، غار مراقبه یا الهه نمک، فرش خاکی، و… اشاره نمود.

راه های دسترسی به جزایر قشم و هرمز

قطار: برای سفر به قشم و هرمز کافی است با قطار خود را به بندر عباس برسانید سپس از آن جا به اسکله بروید، برای هرمز یا قشم، بلیط شناور تهیه کنید و خود را به این جزایر زیبا برسانید.

هواپیما: به دلیل وجود فرودگاه در خود جزیره قشم میتوانید با هواپیما به قشم بروید و بعد از بازدید از جاذبه های جزیره به اسکله بروید و با شناور خود را به هرمز برسانید.

زمستان در سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان زیبا دیار رستم و مردان خوش نام و غیوری است که با خود راز ها و حکایت های زیادی را سینه به سینه به نسل امروز منتقل نموده اند. این شهر و منطقه هم در فصل زمستان رنگ و بوی بهار و تابستان را دارد و شما را به سفری متفاوت و یک ایرانگردی خاص دعوت می کند. شهر های سیستان و بلوچستان هم به دلیل قرار گرفتن در خطه جنوب کشور برترین مقصد برای سفر در زمستان هستند چون به شدت آب و هوای خنک و دلنشینی دارند.

ضمن اینکه مردمان خونگرم، مهربان و مهمان نوازی دارند که سفر شما را به شهر و دیار خودشان را به برترین شکل ممکن برای شما تبدیل به یک خاطره فراموش نشدنی می نمایند. در سفر به سیستان و بلوچستان حتماً از سواحل خاص و مجذوب نماینده در این منطقه تماشا کنید و از بازار های سنتی و بومی این منطقه برترین سوغاتی ها را تهیه کنید. خرید از بازار های بومی در این منطقه از ایران و از مردم بومی آن لطف خاصی دارد.

ایرانگردی و سفری یه یاد ماندنی در تمام ایران

این مطلب برای سفر ایرانگردی شما تهیه شده است. همانطور که متوجه شدید معین کردن زمان و آب و هوا برای شروع سفر اهمیت بسیار زیادی دارد. ما در این مطلب سعی کردیم به شما نشان دهیم که آب و هوا و شرایط جوی در فصل تابستان، بهار، پاییز و زمستان و در تمام نقاط ایران، یکسان نیست. پس برترین گزینه این است که قبل از شروع و شروع سفر خود فاکتور های رفاهی مورد احتیاج را در مقصد در نظر گرفته و سپس سفر خود را در فصل مورد نظرتان شروع کنید. لحاظ کردن و در نظر گرفتن این فاکتور ها خصوصا آب و هوا یاری خواهد نمود تا شما در شهر مقصد غافلگیر نشده و مجبور به انجام هزینه های اضافی نشوید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2314

به "ایرانگردی را از این شهرها آغاز کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانگردی را از این شهرها آغاز کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید