رئیسی: کار مالی و تجاری را به مذاکرات گره نزده ایم، آمریکا پیمان شکنی کرد

به گزارش تور استانبول، رئیس جمهور با بیان اینکه ما رشد و فراوری کشور را به مذاکرات سیاسی بند نمی کنیم و نخواهیم کرد، گفت: ما از موضع عزت همه مذاکرات را دنبال می کنیم و این آمریکاست که پیمان شکنی و میز مذاکره را ترک نموده است.

رئیسی: کار مالی و تجاری را به مذاکرات گره نزده ایم، آمریکا پیمان شکنی کرد

به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار گردید، اظهار کرد: این رویداد منشأ ارتباط مالی و تجاری بین ایران و دیگر کشور ها خواهد شد و سطح ارتباطات تجاری ارتقا خواهد یافت.

وی اضافه نمود: جمهوری اسلامی ایران بیشتر به صنعت نفت و گازش شناخته می شد، اما دیگر توانمندی های کشور به علت اینکه تاکید روی نفت و گاز بود مورد غفلت قرار گرفته است؛ هم در معرفی و هم در ارتباطات با این حوزه. به همین علت سطح روابط مالی ما با کشور ها می تواند به سطح بالاتری برسد.

رئیسی یادآور شد: حتماً ظرفیت دیگر کشور ها برای بازرگانان و فعالان ما باید شناخته گردد. یکی از وظایف مهم دفتر های بازرگانی ما در کشور ها همین امر است. در این دوره کوشش کردیم با فعال کردن این دفتر ها چنین ماموریتی را انجام دهیم.

رئیس جمهوری تاکید نمود: برگزاری این رویداد هم به شناخت این ظرفیت ها یاری می نماید. بعد از شناخت ظرفیت های جمهوری اسلامی که ابعادی مختلفی دارد، اینکه 700 مجموعه بزرگ مالی در این نمایشگاه فعلی حاضر شوند زمینه ای برای کار تجاری در ایران است.

وی با بیان اینکه محصولات ما امروز در کشور های همسایه و جهان قابل رقابت با کشور های مدعی در آن محصولات محسوب می گردد، گفت: هم در حوزه دارو و هم در تجهیزات پزشکی کار های بزرگی در حوزه دانش بنیان اجرا شده است. اینکه 95 درصد دارو های مورد احتیاج کشور در داخل فراوری و صادر می گردد، افتخار است. در صنایع فولادی کار های بزرگی اجرا شده و در حال اجرا است. بعلاوه در پتروشیمی و معادن فعال در کشور هم کار های قابل توجهی در این مدت اجرا شده و در دست اقدام است.

رئیسی با اشاره به اینکه پارک های علم و فناوری می تواند یکی از محل های بازدید تجار خارجی باشد، اظهار کرد: هیئت های مالی دیگر کشور ها و روسای جمهورشان از این بخش ها بازدید کردند و در شگفت بودند که با همه تحریم ها ما به این جایگاه دست یافته ایم. صنعت دفاعی و هسته ای که به کنار، اما دشمنان برای اینکه بسیاری از دیگر بخش های دانش و علم و فناوری به دست ما نرسد کوشش های فراوانی می نمایند، ولی دانش در بسیاری حوزه ها از جمله صنایع دفاعی و هسته ای بومی سازی شده است.

رئیس جمهوری ادامه داد: محققان ما در این زمینه ها نه تنها به بومی سازی دانش صورت داده اند بلکه صاحب نظریه هم هستند و این امر با یاری دانش بنیان ها پیش رفته است.

وی توضیح داد: اینکه سخنگوی کاخ سفید گفت فشار های حداکثری ما به ایران مفتضحانه شکست خورده است، نشان از این دارد که دانشمندان ما توانسته اند تحریم ها را دور بزنند و آن ها را خنثی نمایند. اما به این کار هایی که اجرا شده نباید بسنده کرد بلکه باید گام های بلندی برای آن برداشت.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه از خام فروشی باید جلوگیری کرد و به کار دانش بنیان اهمیت داد، اظهار کرد: امروز شرایط خوبی برای فراوری شکل گرفته و از فراورینمایندگان می خواهم به سمت فراوری حرکت نمایند. زمینه باید برای بالاترین کیفیت و کمیت که هم بازار داخلی و هم بازار خارجی را داشته باشد، فراهم گردد. مقرون به صرفه فروشی هم در این زمینه تاثیر خود را دارد و از همین جهت رغبت بیشتری برای صادرات کالا وجود دارد. نباید کیفیت را فدای کمیت کرد و باید به این نکته توجه داشت که کیفیت کالا برای عرضه بهتر آن اهمیت بسیاری دارد.

رئیسی یادآور شد: ما رشد و فراوری کشور را بند به مذاکرات سیاسی نمی کنیم و نخواهیم کرد. ما از موضع عزت همه مذاکرات را دنبال می کنیم و این آمریکا است که پیمان شکنی کرد و میز مذاکره را ترک کرد. این اروپاست که نقض تعهد نموده است و در عین حال آژانس بین المللی انرژی اتمی پانزده بار اعلام نموده که ما به تعهدات خود عمل نموده ایم.

وی توضیح داد: ما حرف منطقی و متین داریم، ما سخنان عقلانی داریم و خود اروپایی ها هم اعلام نموده اند که حرف های قابل دفاعی دارید، ولی ما کار مالی و تجاری را به مذاکرات گره نزده ایم.

رئیس جمهوری اظهار کرد: صادرات بیش از 50 میلیارد دلاری رکورد چهل ساله ماست و نشان می دهد دولت در رونق دادن به فراوری و حمایت از آن مصر است.

منبع: فرارو
انتشار: 17 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1402 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2233

به "رئیسی: کار مالی و تجاری را به مذاکرات گره نزده ایم، آمریکا پیمان شکنی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیسی: کار مالی و تجاری را به مذاکرات گره نزده ایم، آمریکا پیمان شکنی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید