حفظ خاک لس سبب توسعه کشاورزی گلستان می شود

به گزارش تور استانبول، خبرنگاران: رئیس انجمن علوم خاک کانادا گفت: در استان گلستان خاک لس فراوانی وجود دارد که محافظت از آن می توانند سبب بهبود کشاورزی و حاصل خیزی خاک در گلستان شود.

حفظ خاک لس سبب توسعه کشاورزی گلستان می شود

احمد مرموت در حاشیه برگزاری نخستین سمپوزیم بین المللی لس، خاک و تغییر اقلیم اوراسیای جنوبی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در گرگان اظهار کرد: از گذشته و به خصوص در اروپا اثبات شده که حاصلخیزی خاک رابطه مستقیمی با خاک های لسی دارد و به راحتی می تواند برای کشاورزی استفاده شود.

وی افزود: خاک لسی بستر مناسبی برای تغذیه خاک است اما گذشته از حاصل خیزی به شدت در برابر فرسایش شکننده است و بهترین راه برای حفظ این خاک حفظ پوشش گیاهی به ویژه در اراضی شیبدار است و در این اراضی اگر پوشش گیاهی برداشته شود خاک لس به سرعت برداشته و شسته می شود.

رئیس انجمن علوم خاک کانادا گفت: رسانه ها نقش مهمی در شناساندن و استفاده صحیح از منابع طبیعی به مردم دارند.

مرموت شرح داد: منابع طبیعی برای تهیه غذا برای مردم باید حفظ شود و رسانه ها با ارتباط بیشتر با مراکز تحقیقات و دانشگاه ها می توانند در این راه موثر بوده و نقشی کلیدی داشته باشند.

وی اظهار کرد: در این گونه همایش ها روابط بین الملل حرف اول را می زند و مردم از نقاط مختلف دنیا باید به این همایش ها آمده و ایده ها و عقایدشان را با هم به اشتراک بگذارند.

مرموت گفت: بحث و تبادل آرا در سمپوزیم بین المللی لس، خاک و تغییر اقلیم می طلبد که ارتباطات بین الملل تقویت شده تا راه برای ورود متخصصان و استفاده از نظرات آنان باز باشد.

مرموت افزود: از سوی دیگر نقش دانشگاه ها و به ویژه دانشجویان رشته خاک شناسی و گیاهان نیز در این زمینه مهم است.

سمپوزیوم بین المللی لس، خاک و تغییر اقلیم اوراسیای جنوبی در گرگان آغاز شده و این همایش 6 روزه شامل دو روز نشست تخصصی و چهار روز بازدید میدانی است.

ب

منبع: تسنیم
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 280

به "حفظ خاک لس سبب توسعه کشاورزی گلستان می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ خاک لس سبب توسعه کشاورزی گلستان می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید