تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا ، شرایط و مدارک

به گزارش تور استانبول، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا آرزوی بسیاری از علاقمندان مهاجرت به این کشور است؛ دریافت پذیرش تحصیلی این رشته از دانشگاه های کشور کانادا شرایط و مدارک مشخصی احتیاج دارد که باید پیش از اقدام مهیا و گردآوری گردد. جهت اطلاع از شرایط و مدارک تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا، در این بخش ما را همراهی کنید.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا ، شرایط و مدارک

در تور کانادا شما به معنای واقعی کلمه به آن سوی دنیا سفر خواهید کرد؛ اما مطمئن باشید این سفر طولانی ارزشش را دارد، چرا که در آنجا دنیایی گسترده از جاذبه‌ها، مکان‌های بی‌نظیر برای دیدن و فعالیت‌های تفریحی و خاطره‌انگیز بسیار برای انجام دادن منتظر شما هستند.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

رشته های علوم پزشکی یکی از پرطرفدارترین برنامه های تحصیلی برای ادامه تحصیل محسوب می گردد؛ عایدی بسیار مطلوب و اعتبار مدرک فارغ التحصیلی موجب شده رویای پزشک شدن در خیال بسیاری از دبیرستانی ها شکل بگیرد. از سویی دیگر، شرایط پذیرش تحصیلی این رشته برای تحصیل در کانادا مورد توجه بسیاری از علاقمندان به مهاجرت تحصیلی قرار گرفته است.

در سیستم آموزش عالی این کشور یک دانشکده پزشکی، دانشکده یا کالجی زیرمجموعه یک دانشگاه است که متخصصان رشته های پزشکی، پزشکان آینده را تربیت می نماید و معمولاً مدرک دکترای پزشکیِ سه تا پنج ساله (MD) یا دکترای پزشکی و فوق تخصص جراحی (همانC.M) را ارائه می دهد.

اگرچه در حال حاضر بیشتر دانشجویان با داشتن مدرک فارغ التحصلی دیگری وارد برنامه های تحصیلی رشته علوم پزشکی می شوند، اما از لحاظ فنی دارندگان مدرک .M.D در سیستم آموزش عالی کشور کانادا فارغ التحصیل این رشته محسوب نمی گردد.

تا به امروز 17 دانشکده پزشکی فعال در سراسر این سرزمین دایر شده که اندازه موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی سالانه آن ها به طور معمول زیر 7.5 درصد برآورد شده است. تا سال 2021 تقریبا 11 هزار و 500 دانشجو هر ساله در دانشکده های پزشکی ثبت نام می کردند و طبق این آمار، سالانه 2 هزار و 900 دانشجو هم مدرک فارغ التحصیلی خود را دریافت می کردند.

علاوه بر تخصص رشته های پزشکی دوره هایی نیز تحت عنوان دستیاری پزشکی نیز برگزار می گردد که پذیرش تحصیلی آن شرایط متفاوت با این رشته دارد. دانشکده های پزشکی در دانشگاه مانیتوبا، دانشگاه مک مستر و دانشگاه تورنتو علاوه بر آموزش پزشکان آینده، دوره های مجزایی برای مقطع لیسانس یا فوق لیسانس حرفه ای برگزار می نمایند که اغلب دوره هایی دو ساله طراحی شده اند.

دانشجویان مشغول به تحصیل در این گروه از دانشگاه های کشور کانادا پس از فارغ التحصیلی به عنوان دستیار پزشک فعالیت می نمایند.

برنامه های تحصیلی رشته های علوم پزشکی و دندانپزشکی معمولا دوره ای 4 تا 5 ساله طراحی شده است؛ دانشجویان در سرانجام این دوره می توانند برای ادامه تحصیل وارد دوره تخصصی شوند. البته در بعضی از موسسات آموزش عالی مانند دانشگاه مک مستر و دانشگاه کلگری برنامه های این رشته به مدت 3 سال بدون وقفه در ترم تابستان هم برگزار می شوند.

در هر دو دانشگاه مک گیل و دانشگاه مونترال در استان کبک یک برنامه پنج ساله ارائه می گردد؛ برنامه های این رشته شامل یک سال دوره آمادگی پزشکی برای ورود فارغ التحصیلان CEGEP و 4 سال دوره عمومی پزشکی می گردد.

به طور کلی، علاقمندان به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا، تحصیلات خود را پس از دریافت لیسانس در رشته دیگری (اغلب در علوم زیستی) شروع می نمایند. با این حال، شرط پذیرش تحصیلی همه دانشکده های پزشکی ارائه مدرک کارشناسی یا کاردانی نیست!

به عنوان مثال، شرط پذیرش تحصیلی دانشکده های پزشکی تحت نظارت قوانین استانیِ کبک، دیپلم دو ساله سِژپ یا CEGEP است؛ در واقع متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در این استان کانادا باید در کالج پزشکی این مدرک را دریافت نمایند و با ارائه آن اقدام به درخواست پذیرش تحصیلی نمایند. این مدرک معادل سال اول دانشگاه در استان های دیگر است.

صدور پذیرش تحصیلیِ بیشتر دانشکده های پزشکی غرب کانادا به حداقل 2 سال و بیشتر دانشکده ها در انتاریو به حداقل 3 سال تحصیل دانشگاهی قبل از درخواست پذیرش تحصیلی دانشکده پزشکی احتیاج دارند. به عبارت دیگر، متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا برای مهاجرت تحصیلی باید پیش از این دوره تحصیلی مدرک تحصیلی آکادمیک ارائه دهند.

برای مثال یکی از شرایط پذیرش تحصیلی دانشگاه مانیتوبا که یکی از برترین دانشگاه های کانادا در حوزه علوم پزشکی محسوب می گردد، ارائه مدرک کارشناسی از رشته های مرتبط با این تخصص است. با این حال، انجمن دانشکده های پزشکی کانادا یا The Association of Faculties of Medicine of Canada که به اختصار AFMC شناخته شده است، سالانه راهنمای مفصلی منتشر می نماید و شرایط پذیرش تحصیلی رشته های پزشکی و دندانپزشکی را جهت مهاجرت تحصیلی توضیح می دهد.

بخش اول برنامه های تحصیلی پزشکی بیشتر به آموزش اصول اولیه یا موضوعات اصلی مربوط به پزشکی مانند آناتومی، بافت شناسی، فیزیولوژی، داروسازی، ژنتیک، میکروبیولوژی، اخلاق و اپیدمیولوژی اختصاص دارد. در بخش دوم، دانشجویان وارد فضای تخصص تر می شوند؛ در این مرحله دانشجویان تمایل خود را به تخصص های پزشکی برای ادامه تحصیلی درمی یابند.

در سرانجام دوره 4 یا 5 ساله دانشجویان باید در آزمونی موسوم به شرکت نمایند تا صلاحیت خود را برای ورود به دوره تخصصی احزار نمایند. دوره های تخصصی بسته به موضوع و نوع رشته، حدود 3 تا 6 سال طول می کشند.

به طور کلی دوره عمومی پزشکی 4 سال، دامپزشکی 6 سال، دندانپزشکی 5 تا 6 سال، داروسازی 5 تا 6 سال، پرستاری 3 تا 4 سال، و دوره فیزیوتراپی 3 تا 4 سال زمان احتیاج دارد. روش های تدریس در سیستم آموزشی این کشور شامل سخنرانی های سنتی، آموزش مبتنی بر مسئله، جلسات آزمایشگاهی، جلسات شبیه سازی شده بیماران و تجربیات بالینی محدود می گردد.

برترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی

موسسات آموزش عالی متعددی رشته های پزشکی و دندانپزشکی را ارائه می دهند که در سطح دنیای خوش درخشیده اند. از جمله برترین دانشگاه های کانادا که مورد توجه متقاضیان مهاجرت تحصیلی نیز قرار گرفته است، می توان به دانشگاه دالهاوزی Dalhousie University، دانشگاه مک گیل McGill University، و دانشگاه مک مستر McMaster University اشاره نمود.

از دیگر موسساتی که در فهرست برترین موسسه های آموزش عالی این کشور برای تحصیل رشته پزشکی و دندانپزشکی قرار دارند، دانشگاه تورنتو University of Toronto، دانشگاه بریتیش کلمبیا University of British Columbia، دانشگاه مونترال University of Montreal، دانشگاه کلگری University of Calgary، دانشگاه آلبرتا University of Alberta، دانشگاه اتاوا University of Ottawa، دانشگاه وسترن Western University و دانشگاه لاوال Laval University هستند.

تحصیل پزشکی در کانادا

رقابت برای ورود به دانشکده های پزشکی کانادا بسیار بالاست؛ به همین علت تحصیل پزشکی در کانادا مانند بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر احتیاج به شرکت در آزمون ورودی دارد. آزمونی که برای تحصیل در کشور کانادا در رشته های زیرمجموعه علوم پزشکی در نظر گرفته شده است، آزمون اِم کت MCAT نام دارد.

آزمون مدیکال کالج ادمیشن تست Medical College Admission Test که به فرم اختصار آن MCAT خوانده می گردد، آزمونی آنلاین است که جهت سنجش حل مسئله، تفکر انتقادی، آنالیز نوشتاری، و مهارت نوشتاری ضمن علوم پزشکی برای ورود به موسسات پزشکی در کشورهای استرالیا، ایالات متحده و کانادا برگزار می گردد.

آزمون MCAT که در حال حاضر برگزار می گردد، شامل چهار بخش مجزا است که به صورت جداگانه نمره گذاری شده است. این چهار بخش شامل مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم های بیولوژیکی، تجزیه و تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال، مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی دستگاه های موجودات زنده و مبانی روانشناختی، اجتماعی و زیست شناختی رفتاری موجودات زنده می گردد.

در آزمون MCAT برای هر بخش به مدت 90 یا 95 دقیقه اختصاص داده شده تا به 50 تا 60 سوال چندگزینه ای و نوشتاری پاسخ داده گردد. با احتساب زمان استراحت، این آزمون تقریبا 7.5 ساعت طول می کشد!

هر یک از این چهار بخش از 118 تا 132 نمره دارد. نمره کل MCAT مجموع نمرات هر یک از چهار بخش است که از 472 تا 528 با نمره میانه 500 متغیر است. نمرات در تاریخی از پیش مشخص شده بین 30 تا 35 روز پس از تاریخ امتحان منتشر می شوند.

این آزمون در اصل به وسیله انجمن کالج های پزشکی آمریکا (AAMC) طراحی شده و به صدور پذیرش تحصیلی رشته های مجموعه علوم پزشکی در دانشگاه های کانادا یاری می نماید؛ به عبارتی دیگر، دریافت حد نصاب امتیاز و نمرات این آزمون به معنای اخذ پذیرش تحصیلی و تکمیل فرایند مهاجرت تحصیلی نیست!

متقاضی تحصیل پزشکی در کانادا باید علاوه بر کارنامه آزمون MCAT مدارک و شرایط مشخصی داشته باشد که به وسیله موسسه آموزشی اعلام می گردد. یکی از این شرایطِ متغیر، گذراندن دوره پیش احتیاج است که در کالج های پزشکی این کشور برگزار می گردد. جهت اطلاع از شرایط تحصیل پزشکی در کانادا کلیک کنید.

دوره علوم سلامت در دانشگاه های کانادا

دوره علوم سلامت یا Health Science دوره ای یک تا دو ساله است که در کالج های پزشکی ارائه می گردد. این دوره که پیش احتیاج تحصیل رشته های علوم پزشکی محسوب می گردد، مجموعه ای از علوم کاربردی ست که به بهبود مهارت مراقبت های بهداشتی و سلامت موجودات زنده می پردازد.

دانشجویان با دریافت مدرک دوره علوم سلامت، مجوز ورود به بازار کار و مشاغل مرتبط با سلامتی را هم دریافت می نمایند و می توانند تحصیلات خود را در سطح تکمیلی ادامه دهند. بیش از 50 تخصص پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های کانادا وجود دارد که برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی نیز مهیا شده است.

در دوره علوم سلامت درس ها در زمینه فیزیولوژی، سلامت روان، بهداشت عمومی، ژنتیک انسانی و جامعه، تغذیه و سلامت، پیشگیری و توانبخشی طراحی می شوند. دانشجویان با گذراندن این دوره برای شرکت در آزمون اِم کت نیز آماده می شوند.

این دوره در سیستم آموزش عالی استان کبک به صورت دوره های CEGEP طراحی شده است؛ در واقع دانشجویانی که در این استان مشغول به تحصیل می شوند، به جای شرکت در دوره مجزای Health Science، در دوره سژپ این رشته مشغول به تحصیل می شوند.

متقاضیان مهاجرت تحصیلی که دوره Health Science را در کالج های این کشور می گذرانند، احتیاج به ارائه مدرک کارشناسی یا کاردانی از رشته های مرتبط با این رشته ندارند. به عبارتی دیگر، علاقمندان به تحصیل رشته های پزشکی در کانادا که دوره Health Science را می گذرانند، احتیاجی به ارائه مدرک فارغ التحصیلی آکادمیک (مورد احتیاج جهت صدور پذیرش تحصیلی) ندارند.

تحصیل دندانپزشکی در کانادا

علاقه مندان رشته دندانپزشکی جهت تحصیل در کانادا باید در آزمون ورودی این رشته که به فرم اختصار آن DAT شناخته شده است، شرکت نمایند. آزمون شایستگی دندانپزشکی Dental Aptitude Test آزمونی استاندارد و چندگزینه ای است که در ایالات متحده و کانادا برگزار می گردد. اگرچه نسخه کانادایی بخش های مختلفی دارد، هر دو نسخه آمریکایی و کانادایی در دانشکده های این دو کشور معتبر هستند.

آزمون DAT آزمون سنجش آنلاین است که تقریبا در هر روز از سال قابل اجرا است. پس از تکمیل درخواست اولیه به وسیله انجمن دندانپزشکی آمریکا و انجمن دندانپزشکی کانادا (CDAC) در مراکز آزمون پرومتریک Prometric، متقاضی فقط می تواند در مجموع سه بار در آزمون شرکت کند. در واقع، پس از شرکت در آزمون باید 90 روز منتظر بمانید تا دوباره بتوانید آن را تکرار کنید.

آزمون DAT شامل چهار بخش است؛ آنالیز علوم طبیعی (90 دقیقه)، توانایی ادراکی (اغلب PAT نامیده می گردد) 60 دقیقه، درک مطلب (60 دقیقه) و استدلال کمی (45 دقیقه). بخش ریاضیات آزمون کمی شبیه به آزمون SAT است.

بخش اول به سوالات زیست شناسی (40 سوال)، شیمی عمومی (30 سوال) و شیمی آلی (30 سوال) اختصاص یافته است. بخش دوم به شش مجموعه مشکل مختلف تقسیم شده است که برای سنجش توانایی ادراک به ویژه در زمینه های دستکاری سه بعدی و استدلال فضایی طراحی شده اند.

بخش سوم DAT به سه مقاله آکادمیک اختصاص پیدا می نماید که در هر یک از آن ها سوالاتی در خصوص محتوای این قسمت وجود دارد. بخش سرانجامی مهارت های ریاضی پایه را با تاکید بر جبر، تفکر انتقادی، کسرها، ریشه ها و قوانین مثلثاتی، توانایی متقاضی مهاجرت تحصیلی را مورد آزمایش و سنجش قرار می دهد.

این آزمون به دو زبان انگلیسی و فرانسوی برگزار می گردد. علاقه مندان به تحصیل در استان کبک و دیگر موسسات آموزش عالی دو زبانه باید در آزمون فرانسوی شرکت نمایند. آزمون انگلیسی حدود 3 ساعت و آزمون فرانسوی حدود 2 ساعت زمان می برد و مهلت استراحت نیز ندارد.

همان طور که گفتیم، دوره های دندانپزشکی حدود 2 تا 4 سال طراحی شده و تنوع بسیاری دارند. اولین مدرک حرفه ای دندانپزشکی که می توان آن را دوره کارشناسی دندانپزشکی در نظر گرفت، دوره ای چهار ساله است که در یکی از رشته های دکترای جراحی دندان (DDS) یا دکترای دندان پزشکی (DMD) ارائه می گردد.

بعضی از دانشکده های دندانپزشکی دوره های تلفیقی دیگری نیز با دوره های DDS یا DMD طراحی نموده اند که از دوره های نو این حوزه محسوب می گردد. دوره های تحصیلات تکمیلی دندانپزشکی، جراحی دندان دوره تخصص های بالینی که مقطع ارشد و دکترا این رشته محسوب می شوند نیز در دانشکده های دندانپزشکی برگزار می شوند.

دانشجویان طول دوره تحصیلی خود با انجمن دندانپزشکی کانادا (CDAC)، سازمان ملی ارزیابی دندانپزشکی کانادا (NDEB) و نظام دندانپزشکی کانادا (DRA) سروکار دارند. به طور کلی، دانشجویان تا بازار کار چهار مرحله پیشِ رو دارند؛ 2 تا چهار سال تحصیلات دانشگاهی پیش از ورود به رشته دندانپزشکی، دریافت مدرک دانشگاهی 4 ساله از یک دوره معتبر دندانپزشکی، 3 سال تحصیلات تکمیلی، مجوز کار استانی یا منطقه ای.

باید توجه داشت که متخصصان دندانپزشکی که مدرک دندانپزشکی عمومی دارند، برای فعالیت در این کشور باید با گذراندن دوره های آموزش های پیشرفته از کالج های دندانپزشکی تخصص دریافت نمایند. در واقع، دریافت مجوز کار احتیاج به اخذ این تخصص در کالج های دندانپزشکی دارد.

دندانپزشکان در این کشور وظیفه مدیریت و تشخیص مسائل دهان و دندان، بهبود زیبایی، تصحیح و ترمیم، عمل جراحی، بازسازی و جلوگیری از آسیب های احتمالی در زمینه دهان و دندان را به عهده دارند. این رشته یکی از عایدیزاترین شغل های دنیا محسوب می گردد.

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

هر یک از دانشگاه های کانادا شرایط مشخصی را به تفکیک هر برنامه درسی برای پذیرش تحصیلی دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند. به همین علت پذیرش تحصیلی رشته پزشکی و دندانپزشکی شرایط مشخص و سراسری ندارد.

بر طبق قوانین آموزش عالی این کشور، ارزیابی سوابق تحصیلی متقاضی موثرترین رکن برای صدور پذیرش تحصیلی محسوب می گردد. مدرک فارغ التحصیلی و نمره معدل آن در کنار ریز نمرات دوره دیپلم به خصوص در درس های مرتبط با این رشته ها اهمیت ویژه ای دارد. همان طور که پیش تر هم اشاره نمودیم، بعضی موسسات آموزشی در این کشور آزمون ورودی در نظر نمی گیرند و بر اساس سوابق تحصیلی متقاضی، پذیرش تحصیلی صادر می نمایند.

به طور کلی، پرونده های درخواست پذیرش تحصیلی علاقمندان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی به صورت فردی آنالیز می گردد؛ علاوه بر سوابق تحصیلی متقاضی، معمولا انگیزه نامه شخصی، رزومه کاری، معدل مدارک فارغ التحصیلی به خصوص در مقطع کارشناسی (GPA)، نمرات آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) و مصاحبه در نتیجه درخواست موثر هستند.

جالب است که بدانید پذیرش تحصیلی دانشکده های پزشکی مستقر در استان کبک که به زبان فرانسه یا ترکیبی (انگلیسی - فرانسوی) تدریس می نمایند، دانشگاه اتاوا (دو زبانه)، و دانشکده پزشکی شمال انتاریو (موسسه ای که فرهنگ فرانکوفونی را ترویج می نماید)، احتیاجی به شرکت در آزمون MCAT ندارد؛ چراکه آزمون MCAT معادل فرانسوی ندارد! شاید به همین علت باشد که بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی این استان را به عنوان محل زندگی برمی گزینند.

البته بعضی از دانشگاه های کانادا مانند دانشگاه تورنتو و دانشگاه کویین نمره آزمون MCAT را معیار قرار می دهند تا نمرات آزمون های غیر استاندارد واجد شرایط بودن متقاضی را به خطر نیاندازد. موسسه های آموزش عالی دیگر نیز مانند دانشگاه وسترن انتاریو دانشگاه مک مستر و دانشگاه کلگری از نمرات کارنامه آزمون MCAT در بخش تجزیه و تحلیل انتقادی و استدلال برای مشخص صلاحیت مصاحبه و ارزیابی شرایط متقاضی تحصیل در کانادا استفاده می نمایند.

شاید به این نکته توجه کمتری گردد؛ اندازه موفقیت سالانه شهروندان کانادایی در پذیرش موسسات پزشکی معمولا زیر 7.5 درصد است! در سال تحصیلی 2021-2022 حدود 2 هزار و 900 موقعیت در کلاس های سال اولِ تمام هفده دانشکده پزشکیِ دانشگاه های کانادا موجود بود. با این حساب، تحصیل رشته های علوم پزشکی در کانادا احتیاج به ارائه رزومه تحصیلی بسیار قوی دارد.

یکی از مهم ترین شرایط مهاجرت تحصیلی تسلط به زبان کشور مقصد است. تحصیل در کانادا به دو زبان فرانسوی و انگلیسی یا ترکیبی از هر دو زبان تدریس می گردد؛ از این رو، دانشجو برای درک مفاهیم درسی باید تسلط کافی به زبان تدریس در دانشگاه داشته باشد.

از شرایط تحصیل پزشکی در کانادا می توان به مدرک زبان با نمره مناسب اشاره نمود. با توجه به زبان تدریس در موسسه مورد نظر، دانشجویان باید مدرک زبان را نیز ضمیمه سوابق تحصیلی خود نمایند. موسسه های آموزشی استان کبک و بعضی از دیگر موسسات به زبان فرانسوی تدریس می نمایند، اما عمده دانشگاه های کانادا زبان انگلیسی را معیار قرار داده اند.

معتبرترین مدارک زبان فرانسه DALF ،DELF یا TCF هستند و کارنامه آزمون TEF رایج ترین مدرک برای اثبات تسلط به زبان فرانسوی است. از رایج ترین مدارک زبان انگلیسی در پذیرش تحصیلی جهت تحصیل در کانادا هم می توان مدرک آزمون های آیلتس، تافل، دولینگو، MELAB و CAEL را نام برد.

نمرات این آزمون ها اندازه تسلط متقاضی به زبان تدریس را نمایان می نماید. بنابراین، اگر نمره ثبت شده در مدرک زبان کمتر از حدنصاب دانشگاه باشد، متقاضی مهاجرت تحصیلی باید در دوره های زبان موسسه آموزشی مقصد شرکت کند و پیش از شروع دوره تخصصی مهارت خود را بهبود دهد.

یکی دیگر از عوامل موثر در پذیرش تحصیلی موسسات این کشور برای تحصیل پزشکی در کانادا شرایط سنی متقاضی است. علاقمندان در سنین 18 تا 30 سال می توانند برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا اقدام نمایند. اما برترین بازه سنی برای اخذ پذیرش و بعلاوه ویزای تحصیلی، سنین 18 تا 22 سال است.

متقاضیانی که مدرک کاردانی یا کارشناسی از رشته های مرتبط به رشته های علوم پزشکی ارائه می دهند، می توانند گپ تحصیلی خود را پوشش دهند، اما متقاضیان مهاجرت تحصیلی بدون این مدرک راه طولانی در پیش دارند و بهتر است در سنین مناسبی برای پذیرش و ویزا اقدام نمایند.

به طور خلاصه از جمله مدارک مورد احتیاج تحصیل پزشکی در کانادا می توان از فرم تکمیل شده درخواست پذیرش تحصیلی، مدرک کارشناسی یا کاردانی مرتبط با علوم پزشکی، مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه، رزومه تحصیلی (مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی)، قبولی در آزمون ورودی پزشکی، پرداخت هزینه پذیرش، انگیزه نامه تحصیلی و ... نام برد.

متقاضیان مهاجرت تحصیلی نه تنها باید برای برآوردن همه پیش احتیاجهای پذیرش تحصیلی برنامه ریزی نمایند، بلکه رعایت تمام تاریخ های آکادمیک دانشگاه های کانادا و مهلت های مشخص شده نیز بسیار سرنوشت ساز است. چراکه پس از مهلت مقرر درخواست و مدارک ارسالی برای پذیرش تحصیلی نادیده گرفته می گردد.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

اولین هزینه ای که ممکن است شامل حال متقاضیان مهاجرت تحصیلی برای تحصیل در این رشته گردد، هزینه مربوط به ثبت نام آزمون است. بسته به منطقه هزینه آزمون MCAT بین 315 تا 370 دلار اعلام شده است. برای شرکت در آزمون DAT هم باید 345 دلار هزینه آزمون کتبی و 30 دلار برای درخواست های تایید از هر دانشکده پرداخت کرد.

رشته های علوم پزشکی از گران ترین برنامه های تحصیلی موسسات آموزش عالی دنیا به حساب می آیند. شهریه سالانه این رشته به نوع دانشگاه، رتبه موسسه آموزشی و شهر محل زندگی بستگی دارد. به طور کلی، میانگین شهریه رشته های پزشکی 32 هزار و 450 دلار و شهریه رشته دندانپزشکی در دوره مقدماتی 22,472 دلار و در دوره تخصصی 56 هزار و 621 دلار در سال است. معمولا شهریه موسسه های آموزشی استان انتاریو بالاتر از میانگین استانی محاسبه می گردد.

تفاوت شهریه سالانه در میان دانشگاه های کانادا در برنامه های درسی این رشته بسیار چشمگیر است؛ برای مثال شهریه سالانه رشته پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا 18 هزار و 472 دلار و شهریه دوره رشته دندانپزشکی آن 74 هزار و 924 دلار اعلام شده در حالی که شهریه رشته علوم پزشکی دانشگاه مک مستر برای کل دوره 95 هزار و 996 دلار کانادا اعلام شده است و به صورت مقطعی دریافت می گردد.

منبع: لتس گو یونی
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1921

به "تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا ، شرایط و مدارک" امتیاز دهید

1 کاربر به "تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا ، شرایط و مدارک" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا ، شرایط و مدارک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید