بازگشایی مجازی مدارس و تداوم دغدغه خانواده ها

به گزارش تور استانبول، خبرنگاران/یزد هر چند اخیراً سرپرست وزارت آموزش و پرورش از برگزاری مجازی مهر سال جاری و شروع سال تحصیلی خبر داده و اسم نموده کوشش داریم بازگشایی مدارس خیلی آرام، بی دغدغه و با شکوه انجام گردد ولی دغدغه خانواده ها در خصوص آموزش حضوری یا غیرحضوری و حتی ترکیبی از این دو برای تحصیل دانش اموزانشان برقرار است و حتی نوعی سردرگمی را در بین مسئولان ادارات اموزش و پرورش شاهدیم.

بازگشایی مجازی مدارس و تداوم دغدغه خانواده ها

روزی که خبر رسید کرونا به کشورمان وارد شده است، اولین جایی که درهایش بسته شد تا مبادا بیماری سرایت بیشتری نداشته باشد، مدارس بود ولی از آن روز تا به امروز، بارها موضوع بازگشایی مجدد مدارس حتی به صورت مقطعی برای برطرف اشکال دانش آموزان مطرح شد ولی نه مسئولان راهکاری برای این مهم تدبیر کردند و خانواده ها به علت واهمه از بیماری فرزندانشان از آن استقبال چندانی داشتند و باز در آستانه فصل بازگشایی مدارس پس از قریب به دو سال شیوع این بیماری هستیم.

وزارت آموزش و پرورش کوشش می نماید هر چه زودتر مدارس کشور را برای بازگشایی در موعد مقرر آماده کند چرا که کارشناسان این حوزه معتقدند که تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش ها موجب تاثیرات سوء مختلفی از جمله عقب افتادن بعضی دانش آموزان از تحصیل و در حوزه تربیتی هم بروز چالش هایی شده است ولی با این حال هنوز نگرانی خانواده ها پابرجاست و بسیاری حاضر نیستند فرزندان خود را حتی با وجود واکسینه شدن معلمان روانه مدرسه نمایند.

سمانه ابویی مادر یکی دیگر دانش اموزان مهریز که سال جاری به کلاس هفتم می رود هم می گوید: هرچند فرآیند واکسیناسیون در کشورمان سرعت گرفته است ولی به شدت نگران ابتلای فرزندم به این بیماری هستم لذا برگزاری غیرحضوری کلاس های درس را ترجیح می دهم.

وی روش مطلوب تر در برگزاری کلاس های سال جاری را ترکیبی از کلاس های حضوری و استفاده از فضای مجازی ذکر می نماید و می گوید: از این طریق دانش آموزان با معلم خود بهتر ارتباط می گیرند و کوشش بیشتری در خواندن درسهایشان و برطرف اشکالات خود خواهند داشت.

وی اسم می نماید: هرچند آموزش مجازی نقاط قوت و ضعف متعددی داشت ولی یکی از نقاط قوت آن آشنایی خانواده ها با کوشش ستودنی معلمان برای آموزش دانش اموزان بود.

سمیه بیک مادر یک دانش آموز کلاس هشتمی در مهریز به خبرنگار خبرنگاران می گوید: مدارس باید سال جاری به صورت حضوری برگزار گردد تا کوتاهی هایی که به وی ژه در سال گذشته هم از سوی معلمان و هم از دانش آموزان در حوزه تحصیل رخ داد، جبران گردد.

وی معتقد است که ترکیبی کردن آموزش ها به صورت بخشی حضوری و قسمتی غیرحضوری یا مجازی هم تاثیر بسزایی نخواهد داشت چرا که نمی تواند افت تحصیلی دانش آموزان در دروسی مانند ریاضی را جبران کند.

این مادر مهریزی ادامه می دهد: رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از سوی تمام دانش اموزان و خطر ابتلای آنان به کرونا بخصوص در فصول سرد، کمبود تجهیزاتی مانند تلفن همراه برای خانواده های چند دانش آموزی و مواردی از این قبیل هم دغدغه هایی است در پی تحصیل حضوری به خانواده ها فشار خواهد آورد.

وی نقاط قوت آموزش های آنلاین و مجازی را تنها برطرف نگرانی خانواده ها از مبتلا فرزندانشان به کرونا و حذف دغدغه رفت و آمد آنان به مدرسه برمی شمارد و می گوید: در مقابل این نقاط قوت شاهد ضعف ها و چالش هایی مانند کاهش کیفیت ارائه آموزش ها و افت سطح یادگیری دانش آموزان به خصوص در دروسی مانند ریاضی و علوم، کوتاهی بعضی معلمان با رها کردن دانش آموزان کند فکر و افزایش تقلب در بین دانش آموزان در این نوع آموزش بودیم.

بیک عملکرد برنامه شاد آموزش و پرورش را هم با توجه به لحاظ اینترنت رایگان که هزینه های مالی خانواده ها را در این رابطه بسیار کاهش داده بود، تا به امروز مطلوب ارزیابی می نماید.

افسانه زارع مادر امیرحسین کلاس پنجمی هم آموزش مجازی را دارای ضعف های زیادی می خواند و اظهار می نماید: بهتر است که بعضی دروس به صورت حضوری تدریس گردد و با توجه به ترس و نگرانی خانواده ها در خصوص ابتلای فرزندانشان به کرونا می توان مدارس را به صورت ترکیبی بازگشایی کرد.

وی ادامه می دهد: اگر قرار باشد مدارس به صورت غیرحضوری برگزار گردد، حداقل باید در شهرهایی که شرایط بحرانی ندارند در مقطعی کوتاه مدت مثلاً دو ماه کلاس ها به صورت حضوری برگزار گردد تا هم دانش آموزان با شیوه تدریس معلمان نو خود آشنا شوند و هم لازمه تدریس آنلاین فراهم گردد.

زارع خواهان برگزاری حضوری امتحانات حتی در صورت برپتیی کلاس ها به صورت مجازی برای ترغیب بیشتر دانش اموزان به درس خواندن است.

وی در عین حال دغدغه هایی مانند افت یادگیری و افزایش تقلب را برای آموزش های غیرحضوری ذکر می نماید و می گوید: البته آموزش حضوری و بازگشایی مدارس هم با توجه به کم اهمیت شدن رعایت موازین بهداشتی از سوی دانش اموزان نگرانی از ابتلای آنان به این بیماری نحس را در پی خواهد داشت.

سمیرا ابویی مادر زینب السادات که سال جاری به کلاس دوم ابتدایی می رود هم معتقد است تا کرونا هست، مدارس باید غیرحضوری حتی با وجود دشواری برای والدین دانش آموزان، برگزار گردد.

وی برگزاری ترکیبی آموزش ها را مطلوب می داند و می گوید: البته در سال تحصیلی گذشته برنامه شاد با مسائل زیادی همراه بود و بیشتر با سایر پیامرسان ها مانند اسکای روم و واتساپ برنامه های کلاسی را دنبال می کردیم که امیدوارم سال جاری عملکرد بهتری را در این رابطه ببینیم.

خبرنگار خبرنگاران در این مورد هم به سراغ مسئولان آموزش و پرورش شهرستان رفت ولی تنها پاسخ آنان در خصوص نحوه برگزاری کلاس های مدارس در سال نو تحصیلی این بود که هنوز دستورالعملی برای آنها ابلاغ نشده لذا هیچ اظهارنظری در این مورد نمی نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1783

به "بازگشایی مجازی مدارس و تداوم دغدغه خانواده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشایی مجازی مدارس و تداوم دغدغه خانواده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید