اثرات استرس بر بدن شما

به گزارش تور استانبول، در ترافیک مانده اید، قرار ملاقاتی دارید و دیرتان شده و می بینید که دقیقه ها می گذرند. هیپوتالاموس مغزتان، که یک برج کنترل کوچک در مغزتان است تصمیم می گیرد فرمان را صادر کند: هورمون های استرس را ترشح کنید! این هورمون های استرس همان هورمون هایی هستند مه واکنش جنگ یا گریز بدن را برانگیخته می نمایند، ضربان قلب را بالا می برند، تنفس تان را تند نموده و عضلات تان را آماده حرکت می نمایند.

اثرات استرس بر بدن شما

این واکنش برای این طراحی شده که با آماده کردن شما جهت واکنش فوری، از بدن تان در شرایط خطرناک محافظت کند. اما وقتی هورمون استرس، هر روز و هر روز ترشح می گردد می تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.

استرس یک واکنش ذهنی و جسمی طبیعی نسبت به تجربیات زندگی است. هر کسی گهگاه دچار استرس می گردد. مسئولیت های کاری، مسائل خانوادگی، تشخیص یک بیماری، جنگ و یا مرگ یک عزیز می تواند برانگیزاننده استرس باشد. استرس در موقعیت های کوتاه مدت و لحظه ای می تواند به نفع سلامتی تان باشد؛ می تواند به شما یاری کند بر خطرات بالقوه غلبه کنید. بدن شما با ترشح هورمون هایی که ضربان قلب و تنفس را بالا می برند و عضلات شما را آماده حرکت می نمایند به استرس جواب می دهد. اما اگر واکنش استرسی شما متوقف نگردد و این هورمون ها برای مدت طولانی تری در سطح بالا بمانند می توانند به سلامتی آسیب جدی بزنند. استرس مزمن می تواند علائم گوناگونی داشته باشد و بر سلامت عمومی اثر بگذارد.

علائم استرس مزمن شامل:

  • حساس و بد خلق شدن
  • اضطراب
  • افسردگی
  • سر درد
  • بیخوابی
سیستم های عصبی مرکزی و غدد درون ریز

سیستم عصبی مرکزی شما (CNS) مسئول واکنش جنگ یا گریزتان است. در مغز شما، هیپوتالاموس فرمانده است؛ به غدد فوق کلیوی تان می گوید هورمون های استرس یعنی کورتیزول و آدرنالین ترشح نمایند. این هورمون ها، ضربان قلب را بالا برده و خون زیادی را به سمت نواحی مورد احتیاج ارسال می نمایند، مثلا به عضلات، قلب و سایر اندام های مهم. وقتی ترس رفع می گردد، هیپوتالاموس باید به تمام سیستم ها اعلام کند تا به شرایط نرمال برگردند. اگر سیستم عصبی مرکزی نتواند به شرایط عادی برگردد، یا اگر عامل استرس زا رفع نگردد، این واکنش ادمه پیدا خواهد نمود. استرس مزمن، همچنین فاکتوری برای رفتارهایی چون پُر خوری یا به اندازه کافی نخوردن، اعتیاد به الکل و مواد یا روگردانی از اجتماع است.

سیستم های تنفسی و قلبی و عروقی

هورمون های استرس بر سیستم های قلبی و تنفسی نیز اثر می گذارند. حین واکنش به استرس، شما تندتر نفس می کشید تا خون سرشار از اکسیژن را سریع تر به بدن برسانید. اگر در حال حاضر دچار مشکل تنفسی مانند آسم یا آمفیزم باشید، استرس می تواند نفس کشیدن را برای تان دشوارتر کند. قلب شما تحت استرس، تندتر می زند و هورمون های استرس موجب انقباض رگهای خونی و انتقال اکسیژن بیشتر به سمت عضلات می شوند تا شما قدرت بیشتری برای حرکت کردن داشته باشید. اما این اتفاق باعث افزایش فشار خون نیز می گردد. در نتیجه، استرس مزمن و مکرر، باعث می گردد قلب شما برای مدت های طولانی به سختی کار کند. وقتی فشار خون تان بالا می رود، ریسک سکته مغزی یا حمله قلبی هم بیشتر می گردد.

سیستم گوارش

کبد تحت استرس، قند خون بیشتری فراوری می نماید تا انرژی بیشتری برای تان فراهم باشد. اگر دچار استرس مزمن باشید، بدن تان ممکن است نتواند این گلوکز اضافی را تحمل کند. استرس مزمن می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش بدهد. ترشح زیاد هورمون ها، تنفس تند و افزایش ضربان قلب همچنین می توانند سیستم گوارشی تان را هم مختل نمایند و در معرض سوزش معده یا ریفلاکس اسید معده قرار بگیرید. استرس منجر به زخم معده نمی گردد، اما می تواند احتمال ابتلا به آن را بالا برده و موجب گردد اگر زخم معده دارید، بدتر گردد. استرس می تواند روی نحوه حرکت غذا در بدن تان هم اثر بگذارد و منجر به اسهال یا یبوست بگردد. شاید هم با تهوع، استفراغ یا معده درد روبرو شوید.

سیستم عضلانی

عضلات شما هنگام استرس منقبض می شوند تا در برابر آسیب از خود محافظت نمایند. این عضلات وقتی شما آرام و خونسرد می شوید مجددا رها می شوند، اما اگر مدام تحت استرس باشید، عضلات شما ممکن است فرصت آرام شدن پیدا ننمایند. عضلات سفت و منقبض شده باعث سر درد، کمر درد و شانه درد می شوند. به مرور زمان، این شرایط می تواند چرخه ناسالمی ایجاد کند و دست از ورزش کردن بکشید و سراغ داروهای مسکن بروید.

سیستم باروری

استرس هم برای بدن و هم برای ذهن، خسته نماینده و فرسوده نماینده است. این غیر طبیعی نیست که وقتی تحت استرس هستید، میل جنسی خود را از دست بدهید. هر چند استرس کوتاه مدت می تواند باعث گردد مردها هورمون مردانه تستوسترون بیشتر ترشح نمایند اما این تاثیر ماندگار نیست، چون می تواند فراوری اسپرم را مختل نموده و موجب اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی گردد. استرس مزمن می تواند ریسک عفونت اندام تناسلی مردان مانند پروستات و بیضه را افزایش بدهد.

برای زنان، استرس می تواند روی عادات ماهیانه شان اثر بگذارد و منجر به پریودهای نامنظم، سنگین تر یا دردناک تر گردد. استرس مزمن می تواند علائم جسمی یائسگی را تشدید کند.

سیستم ایمنی

استرس، سیستم ایمنی را تحریک می نماید که می تواند در شرایط اورژانسی یک امتیاز محسوب گردد. تحریک سیستم ایمنی می تواند به شما یاری کند از عفونت ها دور بمانید و زخم های تان را ترمیم کنید. اما به مرور زمان، هورمون های استرس، سیستم ایمنی تان را تضعیف نموده و واکنش بدن تان به مهاجم های خارجی را ضعیف خواهند کرد. آنهایی که استرس مزمن دارند، بیشتر مستعد بیماری های ویروسی مانند آنفلوآنزا و سرما خوردگی هستند. استرس می تواند طول مدت ریکاوری تان از یک بیماری یا آسیب را طولانی تر کند.

منبع: زندگی روز
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 902

به "اثرات استرس بر بدن شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات استرس بر بدن شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید