آغاز به کار فعالیت مرکز پایش زیست محیطی در لرستان

به گزارش تور استانبول، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: مرکز پایش زیست محیطی لرستان آغاز به کار کرد.

آغاز به کار فعالیت مرکز پایش زیست محیطی در لرستان

به گزارش خبرنگاران لرستان: مهرداد فتحی بیرانوند افزود: مرکز پایش زیست محیطی این استان با هدف پایش مستمر منابع زیستی، ایجاد بانک اطلاعات کیفی این منابع و تطبیق واحدهای صنعتی و تولیدی با استاندارد در خصوص رفع آلایندگی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: پایش مستمر واحدهای صنعتی و تولیدی و خدماتی و تطبیق با استاندارد و اقدام قانونی برای رفع آلودگی و شناسایی منابع آلاینده و اقدام قانونی در خصوص رفع آلایندگی از دیگر اهداف ایجاد مرکز پایش زیست محیطی استان لرستان است.

فتحی بیرانوند اظهار کرد: احداث ساختمان آزمایشگاه و مرکز پایش محیط زیست با زیربنای هزار و 450 متر مربع در سه طبقه سال 91 شروع شده بود که پس از وقفه نسبتا طولانی، در سال 96 دوباره فعال و 150 میلیارد ریال بابت تکمیل آن هزینه شده است.

وی در خصوص برنامه های آینده مرتبط با این پروژه گفت: استقرار آزمایشگاه های پنج گانه به صورت مستقل و مجزا در قسمت های آب، خاک، هوا و صوت، دستگاهی و میکروبی را هم در برنامه خود داریم.

فتحی همچنین راه اندازی قسمتهای پشتیبانی همچون انبار مواد، انبار وسایل، دوش اضطراری و ... که لازمه یک آزمایشگاه و مرکز پایش در حد استاندارد است را از دیگر برنامه ها برشمرد و استقرار یک ایستگاه پایش برخط آلودگی هوا و مرکز اصلی پایش الودگی هوای استان از دیگر برنامه ها نام کرد.

وی ادامه داد: با توجه به وسعت بنا امکان افزایش تعداد پرسنل و امکان ایجاد محیطی استاندارد و مطلوب جهت فعالیت های زیست محیطی مرتبط هموار می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بر ضرورت اجرای پروژه و اهمیت پایش محیط زیست اشاره کرد و گفت: در بند 5 سیاست های زیست محیطی ابلاغی مقام معظم موضوع پایش مستمر منابع و عوامل آلاینده هوا، آب، خاک، آلودگی های صوتی، امواج و اشعه های مخرب و تغییرات نامساعد اقلیم و الزام به رعایت استانداردهای زیست محیطی مطرح شده است که به خوبی بیانگر اهمیت موضوع پایش های زیست محیطی است.

فتحی بیرانوند همچنین در خصوص ضرورت پایش آلودگی های محیط زیست نام کرد: امروزه موفقیت و اثر بخشی هرگونه برنامه مدیریتی در حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی در گرو پایش بهینه و مناسب کمی و کیفی است، از آن جا که آنالیز اطلاعات پایش، مبنای مدل سازی و پیش بینی و اطلاع رسانی به جامعه و اولیای امور و تصمیم گیران رده های بالای مدیریتی کشور واقع می شوند؛ از این رو پایش، نقش و اهمیت زیادی در امر مدیریت آلودگی و حفظ کیفیت محیط ایفا می کند.

وی افزود: به بیان ساده تر زمانی می توان مدیریت مطلوب و تصمیم گیری بجا و بهنگام در حوزه آلودگی های زیست محیطی اعمال کرد که داده های پایش اعم از پایش منابع محیطی (آب، خاک، هوا) و پایش منابع نشر آلاینده (صنایع و خدمات) به لحاظ صحت و دقت از اعتبار کافی و قابل قبول برخوردار باشد.

وی ادامه داد: در سند چشم انداز ایران 1404 برخورداری از سلامت فردی و سلامت جامعه و محیط، همراه با بهره مندی از محیط زیست سالم از جمله اصول مهم است و پایش آلودگی های محیط زیست از ابزارهای صحت و سقم آن محسوب می شود. مدیریت، پایش وکنترل آلاینده ها از راهبردهای کلان زیست محیطی است، بر همین اساس و در جهت ارتقای پایش های زیست محیطی علاوه بر قوانین موضوعه، در قوانین برنامه ای کشور بویژه در قانون برنامه چهارم توسعه و سپس قانون برنامه پنجم، به مقوله پایش آلودگی های محیط زیست توجه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: مدیریت و برنامه ریزی برای رفع و کاهش آلودگی های زیست محیطی بدون اتکاء بر میزان گیریهای درست و قابل اطمینان ممکن نیست. پایش آلودگی فرآیندی است مشتمل بر بازدید میدانی و حضور فرد پایشگر در عرصه مورد پایش، مکان یابی محل نمونه برداری، نمونه برداری، آماده سازی نمونه، انتقال نمونه به آزمایشگاه، آنالیز، پردازش و تحلیل. در میزان گیری آلودگی های زیست محیطی صحت و دقت میزان گیری ها بسیار مهم است. از آنجایی که ابزار میزان گیری و پایش در زمره ابزار دقیق بوده و صحت و دقت آنها ارتباط مستقیم با صحت و دقت نتایج میزان گیری دارد. بنابراین نوع، شرایط و شرایط تجهیزات و دستگاههای مورد استفاده در آنالیز آلاینده ها بسیار حائز اهمیت است و روشهای متعددی جهت کنترل صحت (Accuracy) و دقت(Precision) نتایج آزمایشات انجام می پذیرد.

از دیگر موارد اشاره شده از طریق فتحی بیرانوند می توان به انجام پایش های ادواری، آنالیزهای خاص و آزمون های مقایسه ای و مطابقتی جهت نظارت بر عملکرد آزمایشگاههای معتمد اشاره کرد، همچنین بهبود استفاده از امکانات و تجهیزات روز، ایجاد بستر لازم جهت انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی، خرید و تجهیز دستگاه های نو متناسب با استانداردها و ضوابط نو، ارائه نتایج آزمایشات در کمترین بازه زمانی از دیگر برنامه تدوین شده برای این مرکز است.

وی ضمن تشکر ویژه از همه عوامل که پابه پای پروژه و سایر پروژه های محیط زیست، گفت: توانمندی های این مجتمع آزمایشگاهی در راستای میزان گیری آلاینده های محیط زیست (آلودگی های آب، خاک، هوا، صدا و ...) که عبارتند از تجهیزات برای سنجش پارامترهای فیزیک و شیمیایی DO ,TDS ,TSS ,PH ,BOD , COD، دستگاه های سنجش فلزات سنگین مانند جذب اتمی و ICP، دستگاه های سنجش هیدروکربن های نفتی و سموم مانند GC ,GC/MS ,HPLC، دستگاه های سنجش گازها و ذرات خروجی از دودکش صنایع، دستگاه های سنجش گازها و ذرات محیطی، دستگاه های سنجش پارامترهای فیزیک و شیمیایی خاک، دستگاه های سنجش پارامترهای بیولوژیکی و دستگاه های سنجش صدا و امواج می تواند گام مهمی در راستای نظارت و بهبود کیفیت زیست محیطی استان داشته باشد.

فاطمه حافظی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1750

به "آغاز به کار فعالیت مرکز پایش زیست محیطی در لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز به کار فعالیت مرکز پایش زیست محیطی در لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید