30 درصد کشمش کشور از ملایر صادر می گردد

به گزارش تور استانبول، مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه کشمش مهمترین محصول فرآوری گردیده انگور است و در استان همدان سالانه 40 هزار تن فراوری کشمش داریم، گفت: 30 درصد کشمش کشور از ملایر به سایر کشورهای دنیا صادر می گردد.

30 درصد کشمش کشور از ملایر صادر می گردد

به گزارش خبرنگاران، حجت اله شهبازی بعدازظهر پنجشنبه 5 مهرماه در ششمین آئین ملی خوشه برتر شهرستان ملایر، اضافه نمود: 60 واحد کشمش پاک کنی در ملایر با ظرفیت 80 هزار تن مشغول فعالیت هستند.

وی به قدمت 7 هزار ساله کشت انگور در جهان اشاره و اظهار کرد: برگزاری این جشنواره به همت یک شرکت تعاونی مربوط به بخش خصوصی که از جمعی از فارغ التحصیلان و مهندسی حوزه باغداری و کشاورزی تشکیل گردیده است، جای تقدیر دارد.

شهبازی اعلام کرد: بیشترین فراوری محصولات باغبانی در سطح جهان، در ایران و در ملایر، به انگور اختصاص یافته است، به گونه ای که به طور میانگین در جهان سالانه 77 میلوین تن، در ایران سالانه 3 میلیون و 800 هزار تن، در استان همدان سالانه 400 هزار تن و در شهرستان ملایر سالانه 240 هزار تن انگور فراوری می گردد.

60 درصد انگور استان در ملایر فراوری می گردد

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه ملایر بزرگترین فراورینماینده انگور در سطح استان همدان به شمار رفته و 60 درصد انگور استان در ملایر فراوری می گردد، ادامه داد: متوسط فراوری انگور در هکتار در ایران 13 تن، در همدان 18 تن و در ملایر 23 تن است.

شهبازی با اشاره به اینکه این درحالیست که متوسط فراوری انگور در هکتار در دره جوزان ملایر حدود 35 تن در هکتار است، گفت: همین امر یکی از دلایل انتخاب این منطقه برای ثبت جهانی انگور است.

لزوم فراوری ارقام بازارپسند انگور برای تازه خوری در بخش صادرات

وی با بیان اینکه کشت و کار سنتی، خشکسالی و کمبود آب، سرمازدگی های بهاره و زمستانه و عدم وجود ارقام تازه خوری از جمله مسائل حوزه انگور کشمش استان همدان است، یادآور شد: باید بخش از باغات انگور ملایر به سمت فراوری ارقام بازارپسند برای صادارت به منظور تازه خوری بروند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان بر لزوم ارتقای دانش فنی باغدارن و کارخانجات تأکید کرد و اضافه نمود: اصلاح سیستم کشت از سنتی و خوابیده به داربستی و تغذیه اصولی و صحیح باغات در اولویت کار سازمان جهادکشاورزی است.

شهبازی با اشاره به اینکه 85 درصد هزینه های آبیاری نوین قطره ای به صورت بلاعوض توسط دولت پرداخت می گردد، ادامه داد: باتوجه به ظرفیت بالای ملایر هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات در این زمینه نداریم و همه متقاضیان می توانند به جهاد کشاورزی مراجعه نمایند.

وی با بیان اینکه مبارزه با آفات بیماری های کلیدی چون زنجره مو در اولویت کاری ما قرار گرفته است، گفت: باغدارن باید برای حمل انگور از باغات به کارخانجات حتماً از سبدهای بهداشتی و ویژه حمل استفاده نمایند.

لزوم ایجاد بارگاه های جدی برای خشک کردن انگور در ملایر

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان بر لزوم ایجاد بارگاه های جدید برای خشک کردن و اقتصادی کردن انگور در ملایر تأکید و تحقق این امر را در دستور کار سازمان بیان کرد و گفت: پیوند سرشاخه ها برای تعویض تاج درختان انگور به منظور ارتقای محصولات لازم است.

شهبازی پیشنهاد داد: برای شناسایی مسائل موجود و انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی با همکاری بخش خصوصی یک باغ انگور در ملایر به عنوان باغ مادر انتخاب گردد تا با همکاری متخصصان و اساتید دانشگاهی اقدامات علمی روی آن انجام گردیده و به یک عنوان الگو در کشور مطرح گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 بهمن 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 46

به "30 درصد کشمش کشور از ملایر صادر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 درصد کشمش کشور از ملایر صادر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید