11 خاصیت شگفت انگیز موز????، فوایدی بی نظیر برای ورزشکاران

به گزارش تور استانبول، موزها حاوی چندین ماده مغذی اساسی هستند و فواید فراوانی برای فرایند هضم، سلامت قلب و کاهش وزن دارند. گذشته از اینکه موزها بسیار مغذی هستند، آن ها همچنین یک غذای کامل و میان وعده بسیار مناسب اند.

11 خاصیت شگفت انگیز موز????، فوایدی بی نظیر برای ورزشکاران

در اینجا 11 فایده موز برای سلامتی بدن شما آورده شده است.

1.مواد مغذی موز:

موز از محبوب ترین میوه دنیا است. این میوه بومی آسیای جنوب شرقی، اکنون در بسکمک از منطقه ها گرم دنیا رشد کرده است.

موزها از نظر رنگ، اندازه و شکل انواع متفاوت و مختلفی دارند. رایج ترین نوع آن کاوندیش نام دارد که نوعی موز است. زمانی که نارس است سبز رنگ است و وقتی که رسیده می شود به رنگ زرد در می آید.

یک موز میانه دارای موارد زیر است:

پتاسیم

ویتامین B6

ویتامین c

منیزیم

مس

منگنز

کربوهیدرات خالص

فیبر

پروتئین

چربی

هر موز فقط حدود 105 کالری دارد و تقریباً به طور کامل از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است. موز پروتئین بسیار کمی دارد و تقریباً بی چربی هست. کربوهیدرات موجود در موزهای سبز و نارس بیشتر از نشاسته تشکیل شده است اما با رسیدن موز، نشاسته به قند (گلوکز، فروکتوز و ساکارز) تبدیل می شود.

خلاصه: موز سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان ها و چندین ماده مغذی است. یک موز میانه حدود 105 کالری دارد.

2. موز چگونه سطح قند خون را متعادل می کند؟

موز سرشار از پکتین که نوعی فیبر است و ساختاری اسفنجی شکل دارد. موزهای نارس دارای نشاسته های مقاوم هستند، که مانند فیبر محلول عمل می کنند و در دستگاه هاضمه، هضم و جذب نمی شوند و به این ترتیب به عمل دفع کمک فراوان می کنند.

هم نشاستهٔ مقاوم و هم پکتین ممکن است سطح قند خون را بعد از مصرف کردن کم کند و اشتها را با کند شدن تخلیه معده کاهش دهند.

خلاصه: خوردن موزها بعد ازغذا می تواند به متعادل کردن سطح قند خون کمک کرده و با کند شدن خالی شدن معده، اشتها را کم کند.

3. خوردن موز و بهبود سلامت دستگاه گوارش:

فیبر رژیم غذایی فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله اینکه باعث بهبود در هضم غذا می شود. یک موز به اندازه میانه حدود 3 گرم فیبر دارد که موز را به یک منبع فیبر نسبتاً مناسب تبدیل می کند.

موز حاوی دو نوع اصلی فیبر است:

پکتین: اندازه این فیبر با رسیده شدن موز کاهش می یابد.

نشاسته مقاوم: در موزهای نارس یافت می شود.

نشاسته مقاوم در دستگاه گوارش هضم نمی شود و به روده بزرگ شما فرستاده شده، جایی که تبدیل به غذایی مناسب برای باکتری های مفید در روده شما می شود.

علاوه بر این برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که پکتین ممکن است به سلامتی بدن شما در برابر ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ کمک کند.

خلاصه: موزها سرشار از فیبر و نشاسته مقاوم هستند، که باکتری های مفید موجود در روده بزرگ شما را تغذیه کرده و بدن را از ابتلا به سرطان روده بزرگ محافظت می کند.

4. موز و کاهش وزن:

هیچ مطالعه ای به طور مستقیم اثر موز بر کاهش وزن را بررسی نکرده است. با این حال، موزها دارای چندین ویژگی هستند که می تواند آنها را به یک ماده غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل کند. برای کسانی که شروع به لاغر کردن می کنند، موزها کالری کمی دارند. یک موز میانه فقط کمی بیش از 100 کالری دارد، اما بعلاوه بسیار مقوی و سیر کننده است. خوردن بیشتر فیبر از سبزیجات و میوه هایی مانند موز می تواند بسیار به کاهش وزن بدن و لاغری کمک کنند. علاوه بر این موزهای نارس سرشار از نشاستهٔ مقاوم هستند، بنابراین خاصیت سیر کنندگی بالایی دارند و ممکن است اشتهای شما را کاهش دهند.

خلاصه: موز به کاهش وزن کمک می کند زیرا کالری کمی دارند و مواد مغذی و فیبر زیادی دارد.

5. موز چرا باعث سلامت قلب می شود؟

پتاسیم یک ماده معدنی است که برای سلامت قلب ضروری است، خصوصاً برای کنترل فشار خون. با وجود اهمیت آن، تعداد کمی از افراد به اندازه کافی پتاسیم در رژیم غذایی خود دریافت می کنند. موز یک منبع عالی غذایی از پتاسیم است. یک موز میانه (118 گرم) حاوی 9 درصد از اندازه مصرف توصیه شدهٔ روزانه RDI پتاسیم است.

یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند، و افرادی که اندازه زیادی پتاسیم می خورند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 27 درصد کمتر دارند. علاوه بر این، موز حاوی مقادیر مناسبی منیزیم است که برای سلامتی قلب نیز مهم است.

خلاصه: موز منبع غنی برای تغذیه پتاسیم و منیزیم است، دو ماده مغذی که برای سلامت قلب ضروری هستند.

6. موز حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی است

میوه ها و سبزیجات منبع عالی آنتی اکسیدان های غذایی هستند و موز نیز از این قاعده مستثنی نیست. آن ها حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان قوی، از جمله دوپامین و کاتچین ها هستند. این آنتی اکسیدان ها دارای بسکمک از فواید مهم برای سلامتی هستند، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بیماری های دژنراتیو.

با این حال یک سوء تفاهم رایج است که دوپامین موجود در موز به عنوان یک ماده شیمیایی خوب در مغز شما عمل می کند.

در واقعیت، دوپامین حاصل از موز از سد خونی مغزی عبور نمی کند. بنابراین به سادگی به جای آنکه باعث تغییر درهورمون ها یا احساسات شود به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند.

خلاصه: موزها دارای بسکمک از آنتی اکسیدان ها هستند، که ممکن است به کاهش آسیب های ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال آزاد کمک کند و خطر برخی از بیماری ها را کاهش دهد.

7. احساس سیری با خوردن کمی موز:

نشاسته مقاوم نوعی از کربوهیدرات غیر قابل هضم است که در موزهای نارس و سایر مواد غذایی یافت می شود و مانند فیبر محلول در بدن شما عمل می کند. به عنوان یک قاعده کلی می توانید تخمین بزنید که هر چه موز سبزتر باشد، اندازه نشاسته آن بیشتر است. از طرف دیگر، موزهای زرد و رسیده حاوی مقادیر کمتری از نشاسته مقاوم و فیبر کل هستند اما به اندازه نسبتاً بالاتری فیبر محلول دارند. نشاسته پکتین مقاوم دارای اثرات کاهش دهنده اشتها هستند و احساس سیر بودن بعد از غذا را افزایش می دهند.

خلاصه: بسته به اندازه رسیده بودن موز، آن مقادیر زیادی نشاسته مقاوم یا پکتین را در خود جای می دهد. هر دوی این ها باعث می شود اشتها کاهش یابد و به شما در حفظ سلامتی بدنتان کمک کند.

8. کاهش حساسیت به انسولین با خوردن موزهای نارس:

مقاومت به انسولین یکی از مهمترین عوامل خطرناک در بسکمک از بیماری های جدی در دنیا از جمله دیابت نوع 2 است.

مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف 15-30 گرم نشاسته مقاوم در روز می تواند حساسیت به انسولین را در حدود 33-50 درصد در مدت کمتر از چهار هفته را بهبود بخشد. موزهای نارس منبع خوبی از نشاسته مقاوم هستند. بنابراین ممکن است به بهبود حساسیت به انسولین کمک کنند. با این حال، دلیل این تأثیرات به خوبی درک نشده است و همه مطالعات در مورد این موضوع اتفاق نظر ندارند.

باید مطالعات بیشتری در مورد موز و حساسیت به انسولین انجام شود.

خلاصه: موزهای نارس منبع خوبی از نشاسته مقاوم هستند که می تواند تا حدودی حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

9. کمک به سلامت کلیه ها:

پتاسیم برای کنترل فشار خون و عملکرد کلیه سالم ضروری است.

به عنوان یک منبع غذایی مناسب پتاسیم، موز ممکن است به ویژه برای حفظ کلیه های سالم مفید باشد.

یک مطالعه 13 ساله در زنان مشخص کرد که افرادی که 2 تا 3 بار در هفته موز می خورند 33٪ کمتر به بیماری کلیوی مبتلا می شوند.

خلاصه: استفاده از موز چندین بار در هفته می تواند خطر ابتلا به بیماری کلیوی را تا 50٪ کاهش دهد.

10. فواید فراوان موز برای ورزشکاران:

موزها معمولاً به دلیل داشتن مواد معدنی و کربوهیدراتهایی که به راحتی هضم می شوند، به عنوان غذای مناسب برای ورزشکاران شناخته شده اند. خوردن موز ممکن است به کاهش گرفتگی و درد عضلات ناشی از ورزش کمک کند، که تا 95٪ از جمعیت انسان ها به آن دچار می شوند. دلیل این گرفتگی ها تا حد زیادی ناشناخته است، اما یک تئوری رایج ترکیبی از کمبود آب و عدم تعادل الکترولیت را منشا اصلی آن می داند. با این حال تحقیقات یافته های مختصری در مورد موز و گرفتگی عضلات ارائه می دهد. در حالی که برخی از مطالعات آنها را مفید می دانند، برخی دیگر هیچ اثری برای آن گزارش ندادند. به گفته این تحقیقات خوردن موزها قبل و بعد از تمرین استقامتی برای بدن بسیار مفید است.

خلاصه: موز به تسکین گرفتگی عضلات ناشی از ورزش کمک می کند. آنها بعلاوه تغذیهٔ بسیار مناسبی را برای ورزش استقامتی فراهم می کند.

11. استفاده راحت از موز در رژیم غذایی

نه تنها موزها بسیار سالم هستند، آنها بعلاوه یکی از مناسب ترین غذاهای میان وعده در طول روزاند. موز علاوه براین به ترکیباتی مانند غلات و اسموتی ها طعم عالی می بخشد. حتی می توانید از آنها به جای شکر در پخت و پز شیرینی، نان و … استفاده کنید.

بعلاوه موزها به دلیل پوست محافظ ضخیم، بندرت حاوی هرگونه سموم دفع آفات یا آلاینده ها هستند.

خوردن موز و حمل آنها بسیار آسان است. آنها معمولاً به خوبی با بدن انسان هماهنگ هستند و به راحتی هضم می شوند و خوردنشان آسان است.

خلاصه: با موز می توان یک غذای کامل و میان وعده عالی، دسر یا صبحانه تهیه کنید. تطبیق پذیری آنها باعث می شود موز را بتوان به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه کرد.

چکیده مقاله:

موز میوه ای محبوب است که فواید درمانی زیادی دارد.

از جمله موارد دیگر، ممکن است به دلیل داشتن فیبر و آنتی اکسیدان، سلامت دستگاه گوارش و قلب را تقویت کند.

آنها حتی ممکن است به کاهش وزن کمک کنند، زیرا آنها نسبتاً کم کالری وسرشار از مواد مغذی هستند.

موزهای رسیده یک راه عالی برای ارضای علاقه به شیرینی در شما است. از این گذشته، موزهای زرد و سبز نیز می توانند به حفظ سلامتی و بوجود آوردن احساس سیری در شما کمک کنند.

منبع: healthline

منبع: اُکالا
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1889

به "11 خاصیت شگفت انگیز موز????، فوایدی بی نظیر برای ورزشکاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 خاصیت شگفت انگیز موز????، فوایدی بی نظیر برای ورزشکاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید