خواص فوق العاده کدو حلوایی

به گزارش تور استانبول، کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد اما بسیار کم کالری است به طوری که در هر 100 گرم از این گیاه تنها 20 کالری وجود دارد. علاوه بر این خواص بی شماری برای سلامتی نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

خواص فوق العاده کدو حلوایی
کدو حلوایی همان طور که از نامش پیداست به خانواده کدو تعلق دارد. رنگ آن معمولا زرد پررنگ یا نارنجی تیره است و پوست ضخیم و ناصافی دارد. این کدو اشکال متفاوتی دارد اما معمولا قسمت پایینی آن از سرش بزرگ تر است. میزان این میوه ممکن است خیلی بزرگ باشد. بزرگ ترین کدو حلوایی جهان 800 کیلوگرم وزن داشته است. کدو حلوایی طعم شیرینی دارد و می توانید خوراکی های متنوعی با آن درست کنید.

سوپ کدو حلوایی، پوره کدو حلوایی، خورشت کدو حلوایی، کیک و انواع شیرینی با طعم های مجذوب نماینده و شیرین، همگی خوردنی های متنوع و پرخاصیتی هستند که می توانید با کدو حلوایی درست کنید و از خوردن آنها لذت ببرید. همان طور که می دانید کدو حلوایی جزو سبزیجات پاییزی و زمستانی است که در حال حاضر به وفور در بازار وجود دارد. پس حیف است که از خیر خواص آن بگذریم و این مجموعه نارنجی رنگ سرشار از عناصر قدرتمند و مفید برای سلامتی، مخصوصا سلامت قلب را نادیده بگیریم!

با ما و این مقاله همراه باشید، می خواهیم بعضی از خواص کدو حلوایی را با هم مرور کنیم.

با کدو حلوایی، چشمانی به تیزبینی عقاب داشته باشیدیک فنجان کدو حلوایی پخته یا پوره کدو حلوایی، بیش از 200 درصدِ احتیاج روزانه بدن به ویتامین A را دو دستی تقدیم شما می نماید. این میزان ویتامین برای داشتن دید قدرتمند، حتی در نور کم هم کافی است.

کدو حلوایی سرشار از کاروتنوئیدهاست. ترکیباتی که سبب رنگ نارنجی کدو حلوایی می شوند؛ ترکیباتی مثل بتاکاروتن که بدن آنها را به صورت ویتامین A برای تقویت و محافظت حس بینایی به کار می گیرد.

با کدو حلوایی خوش اندام شویدنمی دانم می دانستید یا نه، اما کدو حلوایی هم یکی از پرچم داران فیبر است که متأسفانه چندان خوش اقبال نبوده است و نتوانسته مشهور گردد. هر فنجان کدو حلوایی 3 گرم فیبر و فقط 49 کالری انرژی دارد. رفاقت با کدو حلوایی به نفع شما خواهد بود، چون برای مدت طولانی تری شما را سیر نگه می دارد و لازم نیست نگران کالری دریافتی خود باشید.

رژیم غذایی سرشار از فیبر زود سیرتان می نماید و نمی گذارد آن قدر غذا بخورید که بلافاصله عذاب وجدان بگیرید و چه موهبتی بهتر از این برای لاغر شدن سراغ دارید؟! مطالعه ای مربوط به سال 2009 نشان می دهد افرادی که قبل از ناهار یک سیب کامل میل می نمایند (می دانید که پوست سیب هم فیبر دارد) نسبت به کسانی که ترجیح می دهند دسر سیب یا آب آن را مصرف نمایند، کالری کمتری از غذای شان دریافت می نمایند.

با تخمه کدو حلوایی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش بدهیدآجیل و تخمه ها از جمله تخمه کدو حلوایی، به طور طبیعی سرشار از بعضی ترکیبات گیاهی و شیمیایی به نام فیتواسترول هستند که کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد. وقتی چربی خون تان نرمال باشد، از این بابت خطری قلب شما را تهدید نمی نماید.1

کدو حلوایی یک منبع غنی از بتا کاروتنرنگ نارنجی درخشان کدوتنبل نشان می دهد که یک منبع غنی از بتا کاروتن است. افرادی که رژیم غذایی غنی از بتا کاروتن هستن، کم تر مستعد ابتلا به سرطان هستند. بتا سیپتوکسانتین و کاروتنویید موجود در کدوتنبل خطر سرطان ریه در افراد سیگاری را کاهش می دهند.

کدو حلوایی برای کاهش حملات آسمخواص آنتی اکسیدانی کدوتنبل از سیستم تنفسی از عفونت ها محافظت می نماید که باعث کاهش حملات آسم می گردد.

کدو حلوایی منبع غنی از پتاسیمپتاسیم یک ماده معدنی مهم برای عملکرد درست قلب و ماهیچه ها است. یک وعده کدوتنبل حدود 550 گرم پتاسیم دارد، یکی از بزرگ ترین منابع پتاسیم است. شما می توانید کدوتنبل را به میان وعده غذایی خود یا وعده غذایی اضافی برای افزایش پتاسیم اضافه کنید.

کدو حلوایی برای کاهش خطر بیماری های قلبیکدوتنبل به خلاص شدن از شر میدودیت شریانی و کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته یاری می نماید.میزان زیادی آنتی اکسیدان های موجود در کدوتنبل بعلاوه از تصلب شریان (سختی شریان) جلوگیری می نماید. خطر فشار خون بالا را به حداقل می رساند. کدوتنبل دارای میزان زیادی فیتوسترول است که بسیار شبیه به کلسترول انسانی است.

سطح کلسترول را به یک سطح سالم تبدیل می نماید.

کدو حلوایی برای بهبود سیستم ایمنیکدوتنبل مقادیر زیادی منیزیم برای حفظ عملکرد ماهیچه ها و تقویت سیستم ایمنی دارد.با افزایش فراوری گلبول های سفید خون در بدن, سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. این باعث ایجاد مقاومت در برابر انواع مختلفی از عفونت ها مانند سرما, انفلانزا و تب می گردد.

کدو حلوایی برای جلوگیری از زخم معدهکدوتنبل یک غذای سم زدایی فوق العاده است.

یک ادرار آور طبیعی است که برای دفع سموم و مواد زائد از بدن مفید است. خواص دارویی کدوتنبل دستگاه گوارش را آرام می نماید و از زخم معده جلوگیری می نماید.

کدو تنبل (حلوایی) برای کاهش استرس و افسردگیکمبود تریپتوفان در بدن اغلب منجر به افسردگی می گردد. کدوتنبل سرشار از تریپتوفان است که افسردگی و استرس را کاهش می دهد. خواص مسکن کدوتنبل در درمان بی خوابی بسیار موثر است.

کدو حلوایی برای پیشگیری از بیماری های التهابیمصرف منظم کدوتنبل بعلاوه خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند ورم مفاصل را کاهش می دهد.

کدو حلوایی برای حفاطت از سرطان پروستاتمیزان بالای کارتونویید و روی موجود در کدوتنبل در برابر سرطان پروستات محافظت می نماید. از بزرگ شدن پذوستات و تحریک هورمون های مردانه که باعث مسائل پروستات می شوند، جلوگیری می نماید.2

بهبود کیفیت خوابو در نهایت اگر شب ها نمی توانید راحت بخوابید، قبل از رفتن به تختخواب میزانی از تخم کدو بخورید. تریپتوفان، نوعی آمینو اسید است که در تخم کدو حلوایی به وفور یافت می گردد و می تواند به کیفیت خواب شما یاری کند. دقت داشته باشید که در هر وعده باید 200 گرم تخم کدو مصرف کنید تا تریپتوفان مورد احتیاج برای این منظور تامین گردد.

از سوی دیگر زینک موجود در تخم کدو تریپتوفان را به سروتونین تبدیل نموده و سپس سروتونین به ملاتونین یعنی هورمون تنظیم نماینده خواب تبدیل می گردد.

علاوه بر این، مطالعات مختصری هم وجود دارند که نشان می دهند منیزیم موجود در تخم کدو روی کیفیت خواب و طول مدت خوابیدن افرادی که دچار کمبود منیزیم بوده اند تاثیر مثبت داشته است.

چگونه کدو حلوایی مناسب را تهیه و نگهداری کنیم؟کدو حلوایی را حتما به شکل کاملا رسیده و درسته خریداری کنید. نوع رسیده آن سنگین است، ساقه اش کاملا بلند است و نوک آن بافت چوبی نازکی دارد. از خریدن کدوهای چروکیده، ترک خورده یا کبود شده خودداری کنید.

اگر کدو حلوایی کاملا رسیده باشد، می توانید آن را تا چند هفته در هوای نسبتا خنک و با تهویه مناسب در خانه نگه داری کنید. با این حال اگر کدو دارای بریدگی است آن را حتما داخل یخچال قرار داده و ظرف چند روز مصرف کنید.

بعضی از انواع ترکیبی این میوه معمولا در معرض پودر حشره کش یا اسپری قرار گرفته اند. بنابراین قبل از استفاده از میوه آن را کاملا با آب روان بشویید تا گرد و خاک روی پوسته و اثر هرگونه حشره کش و قارچ کش از بین برود.

برترین روش مصرفساقه کدو را جدا نموده و میوه را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. بافت توری شکل داخلی را بیرون بیاورید، دانه ها را جدا نموده و در ظرف دیگری قرار دهید. مغز میوه را در میزان های دلخواه تکه تکه کنید و اگر قصد درست کردن هرگونه غذا یا خوراکی با این کدو را دارید، بهتر است آن را به تکه های کوچک تقسیم کنید تا در آشپزی راحت تر مورد استفاده قرار گیرد. نباید فراموش کنید که تقریبا تمام قسمت های این میوه قابل خوردن هستند، از برگ ها گرفته تا دانه ها و مغز میوه.

از کدوحلوایی می گردد برای درست کردن طیف بزرگی از خوراکی ها استفاده کرد. از درست کردن نان و شیرینی گرفته تا به روش بخارپز یا سرخ شده. با این حال اگر می خواهید از حداکثر خاصیت غذایی آن بهره مند شوید بهتر است آن را بخارپز کنید. در کشور چین، از برگ های تازه و جوان کدو حلوایی برای درست کردن سوپ و خوراک های گیاهی استفاده می گردد.

در هندوستان و کشورهای آسیایی هم جوار از جمله کشور خودمان، بیشتر از کدو حلوایی برای درست کردن حلوا و انواع دسر استفاده می گردد و در آمریکا و اروپا از آن پای کدو حلوایی، سوفله و پن کیک درست می نمایند.3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.namnak.com

3.www.kalleh.com

منبع: راسخون
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1870

به "خواص فوق العاده کدو حلوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص فوق العاده کدو حلوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید