انتها عملیات مرمت مأذنه مسجد حاج جعفر آباده ای اصفهان

به گزارش تور استانبول، مدیر گروه مرمت امانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان امروز از سرانجام عملیات مرمت مأذنه مسجد حاج جعفر آباده ای در شهر تاریخی اصفهان اطلاع داد.

انتها عملیات مرمت مأذنه مسجد حاج جعفر آباده ای اصفهان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان؛ منصور زیرک مدیر گروه مرمت امانی این اداره کل امروز چهارشنبه 18 مهر با اعلام این مطلب اضافه کرد: با توجه به برنامه ریزی های به عمل آمده و احتیاج مرمت مأذنه این مسجد تاریخی، طرح مرمتی استحکام بخشی و مرمت مؤذنه مسجد حاج جعفر آباده ای به دلیل فرسودگی ملات و مصالح و همچنین ریزش تدریجی کاشی های بخش فوقانی مؤذنه در دستور کار این حوزه نهاده شد.

او اضافه کرد: در این طرح مرمتی که 2 ماه به طول انجامید، مرمتگران ابتدا کلیه کاشی ها و مصالح فرسوده را از سطح مأذنه برداشت نموده و سپس سطح چوبی مأذنه که به شدت دچار آسیب شده بود مرمت شد.

زیرک گفت: مرحله بعدی این طرح مرمتی شامل مرمت زیر سازی های بخش کاشی کاری این مأذنه تاریخی بود، همچنین در این مرحله بعضی کاشی هایی که به طور کامل از میان رفته بود، با توجه به مستندات، بازسازی شده و سپس کاشی های اصلی نیز با ملاط جدید مجددا در محل خود نصب شد.

مدیر گروه مرمت امانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان توضیح داد: با توجه به برنامه ریزی های به عمل آمده این عملیات به مدت 2 ماه و با هزینه ای بالغ بر 200 میلیون ریال به اتمام رسید.

مسجد حاج محمدجعفر آباده ای در سده سیزدهم هجری قمری و در عصر قاجار بنا شده و از جمله مساجد نفیس و ارزشمند اصفهان در دوران قاجار است که توسط حاج محمد جعفر آباده ای از روحانیان مطرح اصفهان در محله تاریخی دردشت و در بازار تاریخی اصفهان بازارچه حاج محمد جعفر جنب خیابان عبدالرزاق واقع شده است.

در کتیبه سر در شرقی مسجد تاریخ 1296 هجری قمری ذکر شده که حاکی از اتمام بنای مسجد است این مسجد تاریخی در سال 1358 به شماره 388 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 267

به "انتها عملیات مرمت مأذنه مسجد حاج جعفر آباده ای اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها عملیات مرمت مأذنه مسجد حاج جعفر آباده ای اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید