موسوی: انگلیس مانع از انتشار اخبار جعلی دیگر کشور ها از مبدا خود گردد ، اقدامات اروپا بیانیه درمانی است

به گزارش تور استانبول، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تشکیل تیم ضربت برای مبارزه با انتشار اخبار جعلی در انگلیس گفت: امیدواریم همان طور که این کشور مانع از انتشار اخبار جعلی در بین مردم خود می گردد از انتشار این اخبار به سایر کشور ها نیز جلوگیری کند.

موسوی: انگلیس مانع از انتشار اخبار جعلی دیگر کشور ها از مبدا خود گردد ، اقدامات اروپا بیانیه درمانی است

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرنگاران، سید عباس موسوی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود که برای دومین بار به صورت مجازی و به وسیله ویدئو کنفرانس برگزار گردید، ضمن گرامیداشت 22 اسفند روز بزرگداشت یاد و خاطره همه شهدای ایران اسلامی از بدو پیروزی انقلاب تا شهدای خدمت گفت: تاریخ بشر و به ویژه تاریخ ایران نشان داده که هیچ گاه نباید تهدید را دست کم گرفت. دست کم دریافت تهدید به معنی شکست است و تنها راه مبارزه با آن فائق آمدن بر تهدیدات و جدی دریافت آنهاست.

موسوی ادامه داد: امیدواریم در خصوص مسئله بیماری کرونا ویروس هم ایرانیان و هم تمام کشور های جهان که در حال حاضر بیش از 100 کشور درگیر این بیماری هستند، موضوعات مختلف از جمله مسائل بهداشتی را جدی بگیرند. چون همه ما در یک کشتی هستیم و همان طور که مبارزه با تروریسم احتیاجمند همکاری و هماهنگی بین تمام کشور ها بود مبارزه با این ویروس نیز همکاری همگان را می طلبد.

**جمهوری اسلامی بیشترین همکاری فنی با آژانس را دارد / ادعای آژانس نباید براساس سیاسی کاری باشد

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات سازمان بین المللی انرژی اتمی مبنی براینکه ایران اجازه بازرسی از دو مکان را به این سازمان نداده است، گفت: همان طور که کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی به ادعای اخیر آژانس و مدیر کل آن پاسخ داد باید گفت که ادعایی که آن ها نموده اند اساسا مربوط به سایت نبوده و جمهوری اسلامی فنی ترین همکاری ها را در شرایط حاضر با آژانس دارد و بنا نیست هر ادعایی که توسط آژانس مطرح می گردد توسط ایران پاسخ داده گردد.

وی اضافه کرد: چارچوب همکاری ما با آژانس از قبل مشخص شده و آژانس هم باید وجه خود را مد نظر قرار دهد و ادعای هر کشوری را مبنای نظر خود قرار ندهد.

موسوی با بیان اینکه مبنای ادعای آژانس حقوقی نیست، گفت: اساسا ادعا ها در این نهاد بین المللی باید متقن باشد و آژانس براساس سیاسی کاری کشور ها تصمیم گیری نکند.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه درباره اینکه واکنش کشور های اروپایی نسبت به نظر مدیر کل آژانس چه بوده است، گفت: این مسئله ارتباطی به کشور ها و مقامات و اروپایی ندارد. ما اقدامات خود را انجام داده ایم. به ویژه وزیر امور خارجه کشورمان تماسی با هورل مسئول هماهنگ نماینده اتحادیه اروپا داشت و درباره همکاری های ایران و آزانس توضیحات مبسوطی ارایه شد.

**اروپا تنها بیانیه درمانی می نماید / هر گاه اروپا به تعهدات برجامی خود پایبند شد ایران هم کاهش تعهدات خود را تعلیق می نماید

وی در خصوص بیانیه اخیر اتحادیه اروپا که از ایران خواسته به اجرای کامل تعهدات برجامی پایبند بماند، گفت: بیانیه اتحادیه اروپا دو بخش داشت بخش اول دال بر این بود که ایران باید از منافع اقتصادی برجام منتفع گردد و بخش دوم با مخاطب قرار دادن ایران از ما خواسته بود تا به تعهدات برجامی خود برگردیم.

موسوی با بیان اینکه این بیانیه را مثل سایر اقدامات اروپا تنها در غالب بیانیه درمانی می دانیم، گفت: اروپا به تعهدات برجامی خود و انتفاع مردم ایران از برجام پایبند باشد. در این صورت است که جمهوری اسلامی هم آماده است هر زمان اروپا گام عملی برای اجرای تعهدات برجامی خود بردارد گام هایی که برای کاهش تعهد به برجام برداشته را به عقب برگردد.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای یاری به مردم ایران درباره مبارزه با بیماری کرونا چه طور بناست استفاده گردد، گفت: این روز ها ما شاهد درخواست خیرین مقیم خارج از کشور برای یاری به هموطنانمان بودیم و به همین دلیل سفارت خانه های ما اعلام کردند یاری های نودوستانه را به صورت نقدی یا غیرنقدی خواهیم پذیرفت در شرایط فعلی اقلام مورد احتیاج ما اقلام بهداشتی است که اگر به صورت نقدی یا غیرنقدی برای ما ارسال گردد از آن استفاده خواهیم کرد.

وی درباره تحلیف همزمان دو رئیس جمهور در افغانستان نیز گفت: جمهوری اسلامی از مدت ها قبل کوشش خود را برای ایجاد همگرایی همه گروه ها و شخصیت ها در افغانستان انجام داده است و به طرفین متذکر شدیم تنها راه رونق و ثبات در افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر است.

موسوی با بیان اینکه وحدت همه شخصیت ها و احزاب در تشکیل دولتی مستقل و کارآمد در افغانستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: از این منظر جمهوری اسلامی کوشش های خود را برای ایجاد این وحدت ادامه می دهد، چون معتقدیم ثبات سیاسی در افغانستان به نفع همه کشور های منطقه خواهد بود.

**امیدواریم همان طور که انگلیس از انتشار اخبار جعلی در کشور خود جلوگیری می نماید مانع انتشار این اخبار به سایر کشور ها از مبدا رسانه های فارسی زبان باشد

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح دولت انگلیس برای مبارزه با اخبار کذب منتشر شده در خصوص بیماری کرونا و تشکیل تیم ضربت در این خصوص با توجه به اینکه رسانه های فارسی زبان همین کشور اخبار جعلی در خصوص انتشار این بیماری در ایران منتشر می نمایند، گفت: تشکیل چنین تیم ضربتی در انگلیس برای مبارزه با انتشار اخبار جعلی را به فال نیک می گیریم و حالا که دولت انگلیس دست به چنین اقدامی در خصوص مبارزه با اخبار جعلی زده بهتر است جلوی انتشار اخبار جعلی رسانه های فارسی که در انگلیس مستقر هستند را نیز بگیرد.

وی ادامه داد: رسانه های خاص و معلوم الحالی در این شرایط که همه جهان درگیر مبارزه با بیماری کرونا هستند آغاز به انتشار اخبار جعلی و تضعیف روحیه مردم ایران نموده است که امیدواریم همان طور که انگلیس برای مبارزه با اخبار جعلی در کشور خود کوشش می نماید برای اخبار جعلی که از مبدا آن ها به سایر کشور ها منتشر می گردد نیز اقداماتی را انجام دهد.

موسوی درباره توافق به دست آمده بین آمریکا و طالبان نیز گفت: این توافق نامه را بدعت گونه می دانیم. جمهوری اسلامی موافق هرگونه کوشش برای ثبات و امنیت در افغانستان است، اما به شرطی که این توافقات در چارچوب مذاکرات بین افغان ها صورت پذیرد نه اینکه یک کشور از هزاران مایل آن طرف تر با یک گروه در افغانستان توافق نامه ای امضا کند که کاربرد اصلی آن بزک کردن شکست هایشان در سایر نقاط جهان است.

وی درباره توافق ایران با کشور های منطقه برای مبارزه با کرونا نیز گفت: در شرایط فعلی بیش از صد کشور درگیر مبارزه با این ویروس هستند که البته کشور های همسایه ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند. گرچه بعضی از آن ها سعی کردند با سیاسی کاری آمار مبتلایان به این بیماری را کتمان نمایند.

سخنگوی و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی برای ادامه مراودات با کشور های همسایه تیم های مختلفی تشکیل داده و در این خصوص وزیر امور خارجه کشورمان با کشور های همسایه و حتی کشور هایی که دورتر از ما هستند تماس هایی را با همتایان خود برقرار نموده و از آمادگی ایران برای هر نوع همکاری در خصوص مبارزه با بیماری کرونا خبر داده است.

موسوی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ضمن رعایت همه قوانین بهداشتی در سطوح مسافری و اقتصادی همین انتظار را از سایر کشور ها نیز دارد در این خصوص ضروری است کشور ها راجع به همکاری های جدی فنی و بهداشتی در خصوص مبارزه با این بیماری فکر اساسی نمایند و یافته های خود در این زمینه را در اختیار سایرین قرار دهند همان طور که جمهوری اسلامی با توجه به دستاورد های خوبی که در این زمینه داشته است حاضر به در اختیار دادن این خدمات و دستاورد ها به سایر کشور های در حال مبارزه با کروناست.

وی در پاسخ به سوالی درباره شرایط زندانیان ایران در آمریکا با توجه به شیوع این بیماری در این کشور گفت: شرایط زندان ها و بهداشت در آمریکا همه را نگران نموده است و نگرانی های زیادی در خصوص سلامت اقشار فقیر و کارتن خواب ها در این کشور وجود دارد.

سخنگوی و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه ادامه داد: بحث زندانیان در این کشور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و جمهوری اسلامی نیز به دلیل حضور بعضی زندانیان ایرانی در زندان های آمریکا نگران سلامتی آنهاست و امیدواریم ایالات متحده زمینه سلامت و بهداشت آن ها را فراهم کند و ما نیز همیشه اعلام آمادگی می کنیم تا این زندانیان و در حقیقت گروگان ها به خاک میهن خود بازگردند.

*آمریکا برای اثبات صداقت، تحریم بانک ها را در این شرایط لغو کند/ گرچه همیشه در صداقت آن ها تشکیک داریم

موسوی درباره اقدامات حقوقی وزارت امور خارجه برای لغو تحریم های خصمانه علیه ایران در شرایط فعلی نیز گفت: ما همیشه اعلام کردیم تحریم های یک جانبه آمریکا که در راهبرد فشار حداکثری اعمال می گردد در رفاه و سلامت مردم ما اثر گذاشته و علی رغم اینکه براساس کنوانسیون های بین المللی غذا، دارو و تجهیزات پزشکی نباید جزو تحریم ها باشد، اما عملا راه هرگونه مبادلات بانکی برای خرید این اقلام توسط آمریکا بسته شده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که ایالات متحده با پررویی تمام مدعی می گردد که دارو و غذا جزء اقلام تحریمی نیست.

سخنگوی و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه ادامه داد: وزارت امور خارجه آمادگی خود را برای امتحان همه راه ها در جهت کاهش فشار بر ملت ایران اعلام می نماید و به دولت آمریکا نیز گفته ایم اگر در این امر صداقت دارند (گرچه همیشه در صداقت شان شک داریم) حداقل در این شرایط تحریم ها را با آزاد کردن موسسات اقتصادی و پولی ما لغو نمایند و راه خرید اقلام دارویی به ایران را تسهیل نمایند.

موسوی یادآور شد: این در حالی است که ایران در این خصوص اقدامات حقوقی بسیاری را انجام داده و رای دیوان حقوقی بین المللی را نیز در قبال ممنوعیت تحریم دارو و غذا گرفته است اما در قبال اقدامات خودسرانه و خصمانه ایالات متحده چشم انداز مثبتی وجود ندارد.

*لندن در جایگاهی نیست که برای ایران خط مشی مشخص کند / ما براساس موازین امنیتی-اخلاقی دنبال سلاح هسته ای نیستیم

وی در خصوص اظهارات وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه لندن اجازه دسترسی ایران به سلاح هسته ای را نخواهد داد نیز گفت: راب در جایگاهی نیست که برای جمهوری اسلامی خط مشی مشخص کند ایران براساس موازین سیاسی، امنیتی و اخلاقی دنبال رسیدن به سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود و بار ها اعلام کردیم اگر ایران می خواست دنبال این هدف باشد کسی نمی توانست مانع ما گردد.

سخنگوی و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه ادامه داد: ما برعکس تفکرات آقای راب معتقدیم آنچه باعث ناامنی در اقصی نقاط جهان می گردد حضور، دخالت و اظهارات مداخله جویانه کشور های ثالث است. کشور هایی که از هزاران مایل دورتر از منطقه در مسائل ما دخالت می نمایند و جهان فراموش نخواهد کرد که این روز ها سلاح های لندنی در حال کشتن مردم یمن هستند.

موسوی در خصوص تحولات ادلب نیز گفت: ما برداشتی از اینکه فرآیند ادلب به بن بست رسیده باشد، نداریم و هنوز هم نشست آستانه را بهترین ابزار برای حل و فصل موضوع سوریه می دانیم.

وی در سرانجام گفت: جمهوری اسلامی همیشه و از ابتدای آغاز بحران در سوریه تا به امروز به حاکمیت دولت سوریه در خاک این کشور و عدم دخالت سایر کشور ها در امور سوریه معتقد بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 863

به "موسوی: انگلیس مانع از انتشار اخبار جعلی دیگر کشور ها از مبدا خود گردد ، اقدامات اروپا بیانیه درمانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسوی: انگلیس مانع از انتشار اخبار جعلی دیگر کشور ها از مبدا خود گردد ، اقدامات اروپا بیانیه درمانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید