مستمری بازنشستگان چقدر افزایش می یابد؟

به گزارش تور استانبول، دبیرکل خانه کارگر گفت: طبق قانون آنچه به عنوان مزد 1401 در شورای عالی کار افزایش یافته است، باید برای حقوق بازنشستگان نیز اعمال گردد.

مستمری بازنشستگان چقدر افزایش می یابد؟

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب در مراسم ضیافت افطاری خانه کارگر با قدردانی از کوشش کانون بازنشستگان و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور در تحقق مطالبات بازنشستگان به بیان گزارش کوتاهی از فرایند پیگیری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت و گفت: تا به امروز سه جلسه برای افزایش مستمری بازنشستگان با حضور مدیرعامل تامین اجتماعی، کانون بازنشستگان و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اجرا شده است که حاصل این جلسات ابهاماتی بوده که اول مطرح فرموده اند.

او درباره مشخص مزد بازنشستگان و مسئله ای که به استناد بند 4 تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 پیش آمده، بیان نمود: در این بند نام تامین اجتماعی به اشتباه همراه با یک ویرگول آورده شده و نوشته شده صندوق تامین اجتماعی، نیرو های مسلح؛ این موضوع باعث شده ذهنیتی برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد گردد که حقوق میانه بگیران تنها ده درصد باید افزایش پیدا کند، این موضوع به هیچ وجه قابل قبول واقع نشد. برای ما ملاک مر قانون و مر مصوبه شورای عالی کار است و ماده 96 هم بر مبنای همین باید انجام گردد.

محجوب توضیح داد: معاون حقوقی مجلس هم موضوع پیش آمده را تعقیب مثبت کرد که در نتیجه آن مجلس هفته پیش یک جواب قانع نماینده ای داد که بر مبنای قانون 111 و96 باید عمل گردد و 10 درصد مشمول مستمری بگیران تامین اجتماعی نیست.

محجوب با بیان اینکه ویرگول سهوا و به اشتباه وارد شده بود، در ادامه اضافه نمود: این ابهامات مطرح شده باعث شد چند روزی بعضی کارفرمایان موضوع بازنگری در دستمزد سایر سطوح 1401 مطرح نمایند، که البته جلسات ولو غیر رسمی برگزار شده، تا به امروز منجر به هیچ نتیجه ای نشده است. گفتنی است که در این میان آقای وزیرکار هم ملاقاتی را با رئیس جمهور در این خصوص داشته اند که ایشان تاکید نموده اند بدون نظر نمایندگان کارگری هیچ اقدامی در این خصوص انجام ندهند.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه اضافه نمود: پافشاری و تهدید بعضی کارفرمایان که در راس آن ها اتاق بازرگانی است به جایی نخواهد رسید. آنچه گفته و گزارش شد نتیجه کوشش نمایندگان کارگری در شورای عالی کاروسازمان تامین اجتماعی بوده است و در حال حاضر یک ماه گذشت و شاغلین نیز یک ماه حقوق فروردین ماه سال 1401 را دریافت نموده اند و ابهامات برطرف شده است.

محجوب با بیان اینکه اگر کسی بخواهد افزایش حداقل دستمزد را لغو کند با برخورد جدی جامعه کارگری روبرو خواهد شد، اضافه نمود: گزارش های داده شده برای پیش بینی احتمالی است تا جامعه کارگری و بازنشسته در جریان اقدامات اجرا شده قرار بگیرند.

او با بیان اینکه با برطرف ابهامات انجام شده تامین اجتماعی سریعا باید اندازه مستمری بازنشستگان را اعلام کند، گفت: مطابق ماده 96 بایستی اندازه افزایش مستمری بازنشستگان در ابتدا در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی مطرح و با مصوب شدن رقم آن به دولت ارسال گردد و ما منتظر ابلاغ آن هستیم و امیدواریم مطابق میل بازنشستگان باشد.

محجوب در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت های اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بسیار فعال، زحمتکش و پرکوشش هستند به نحوی که طی سال های گذشته ما شاهد برگزاری جلسات مکرر و مرتب و پیگیری آن در مورد مطالبات بازنشستگان و مشکلاتشان بوده ایم. آنچه که باید اتحادیه همچون گذشته پیگیر آن باشد موضوع همسان سازی حقوق و بازنشستگان است.

او با اشاره به ضرورت اعمال 25 درصد به جای مانده متناسب سازی سال 1400 و اعمال آن در احکام 1401 بازنشستگان به همراه افزایش سالیانه مستمری، گفت: 25 درصد به جای مانده متناسب سازی همچون افزایش مستمری ها باید از فرودین 1401 محاسبه گردد. چنانچه مقرر شده که از اردیهشت ماه افزایش مستمری ها اعمال گردد، 25 درصد به جای مانده هم باید توام با آن در نظر گرفته گردد.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه ضمن اشاره به اینکه نمایندگان 90 هزار میلیارد تومان برای تادیه دیون سازمان تامین اجتماعی مصوب کردند که این نتیجه کوشش شما بازنشستگان است، گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل مطالبات تامین اجتماعی از دولت است که چندین برابر این رقم است که در بودجه 1401گنجانده شده است.

محجوب با بیان اینکه تورم باعث بی ارزش شدن طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت می گردد، اضافه نمود: تورم اعتبار و ارزش طلب تامین اجتماعی که مربوط به سال های گذشته است را هر سال کوچک و کم ارزش می نماید در نتیجه فشار به شاغلین و بازنشستگان وارد می گردد.

به گفته وی؛ اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری یک مکان خاص برای پیگیری مطالبات صنفی است و رفاهی نیست، اضافه نمود: اعضای اتحادیه در این مکان جمعم می شوند که از حقوق صنفی خود دفاع نمایند دفاع از حقوق نیازمند حضور و شرکت در جلسات و پاسخ داد ن به دعوت های مکرر این مجموعه است.

منبع: فرارو
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2057

به "مستمری بازنشستگان چقدر افزایش می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستمری بازنشستگان چقدر افزایش می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید