مراقب باشید کرونا نخرید

به گزارش تور استانبول، از دوسال پیش که دنیا درگیر کرونا شد همیشه کارشناسان حوزه سلامت بدین نکته تاکید داشتند که از حضور در تجمعات خودداری کنید تا ضمن حفظ سلامت خود، باعث قطع زنجیره سرایت ویروس شوید.

مراقب باشید کرونا نخرید

به گزارش ایسنا، در سوش اُمیکرون که ویروس از قدرت سرایت و انتشار به مراتب بالاتری نسبت به سوش های قبلی برخوردار است، بر پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی ها تاکید بیشتری شده است و همچنان متولیان حوزه سلامت در خانه ماندن را توصیه می نمایند، با این حال بسیاری از افراد با بی توجهی به توصیه های بهداشتی با حضور در اجتماعات، کرونا را دست به دست می چرخانند که نتیجه ای جز جولان ویروس در جامعه و شعله ور شدن این بیماری ندارد.

در روز های پایانی سال قرار داریم و مردم خود را برای استقبال از سال نو با حضور در بازار و پاساژ ها جهت خرید های نوروزی، آماده می نمایند، خرید و فروش در حال اجرا است و حجم بزرگ کالا در این روز ها دست به دست می گردد و البته در این میان کرونا هم داد و ستد می گردد، موضوعی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بر توجه به آن تاکید دارد.

دکتر سیدمحمد جمالیان اظهار کرد: با وجود کاهش آمار مبتلایان، اما مهمترین نگرانی در این شرایط احتمال شیوع سوش نو کرونا با عنوان اُمیکرون BA 2 است. امکان ورود این سوش به ایران وجود دارد و در صورت شیوع آن محتمل است شیب نزولی مجددا به حال صعودی برگردد و این، زنگ خطری است که باید جدی گرفته گردد.

وی با ابراز نگرانی از شلوغی بازار و معابر در روز های پایانی سال اظهار کرد: متاسفانه اندازه رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن سرپوشیده اصلا مناسب نیست و حضور مردم بدون رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک را شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: انتظار می رود که اتاق اصناف با برگزاری گشت بازرسی مشترک همراه با بازرسین بهداشتی نسبت به تشدید نظارت ها بر رفتار مردم و کسبه در بازار و اماکن سرپوشیده تجاری اقدام کند تا نگرانی ها در مورد کاهش سطح رعایت دستورالعمل های بهداشتی به حداقل برسد.

او از مردم خواست از حضور در تجمعات و اماکن تجاری سرپوشیده پرهیز نمایند و گفت: مردم باید علاوه بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی به عنوان یک بازرس و ناظر بر رفتار دیگران در صورت عدم رعایت پروتکل ها به سایر افراد جامعه تذکر دهند.

این مقام مسئول در علوم پزشکی اراک از مراجع قضائی نیز درخواست کرد تا موضوع رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی را با عنوان تهدید سلامت عمومی در دستور کار قرار داده و با افرادی که در این خصوص بی توجهی و سهل انگاری می نمایند برخورد قانونی صورت دهد.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا عرضه کالا های مورد احتیاج مردم به صورت مجازی بیشتر شده است، اضافه کرد: انتظار می رود حتی الامکان مردم خرید خود را به صورت مجازی انجام دهند و از حضور در تجمعات خودداری نمایند. در صورت ضرورت در ساعات خلوت بازار اقدام به خرید نمایند و از خرید دسته جمعی به همراه بچه ها به شدت اجتناب نمایند و به هیچ وجه از فروشگاه های سرپوشیده و فاقد تهویه هوا خرید ننمایند.

وی از گروه های حساس بویژه سالمندان خواست از تردد های غیر ضروری در معابر و اجتماعات پرهیز نمایند و گفت: این افراد اگر مجبور به حضور در اماکن شلوغ و پر تردد هستند، حتما از دو ماسک سه لایه و یک ماسک پارچه ای برای کاهش خطر استفاده نمایند.

دکتر جمالیان از فروشندگان و متصدیان واحد های صنفی درخواست کرد تا با نصب کد QR Code و استفاده از ماسک به مشتریانی که پروتکل ها را رعایت نمی نمایند، تذکر دهند و در صورت مقاومت آنها، از ارائه خدمات به این افراد خودداری نمایند چرا که درگیری با کرونا همچنان ادامه دارد و احتیاج است تا فرهنگ رعایت دستورالعمل ها در بین افراد مختلف جامعه نهادینه گردد.

وی با اشاره به اینکه در نقاط حاشیه ای شهر اندازه رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار ضعیف است، توضیح داد: بسیاری از ساکنین نقاط حاشیه ای شهر در برابر رعایت پروتکل های بهداشتی مقاومت می نمایند که زنگ خطری برای درگیری بیشتر این افراد است. رعایت پروتکل های کرونایی در مرکز شهر ها خوب نیست، اما در نقاط حاشیه ای این فرایند اصلا قابل قبول نیست.

رئیس علوم پزشکی اراک با تاکید بر تکمیل فرآیند واکسیناسیون بویژه تزریق دُز سوم گفت: متاسفانه افزون بر 80 درصد افرادی که جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید 19 از دست می دهند، افرادی هستند که دُز دوم و یا سوم را تزریق ننموده اند و از این اندازه حدود 25 درصد هم اصلا واکسن نزدند که این آمار اهمیت واکسیناسیون را در کاهش مرگ و میر های کرونایی نشان می دهد.

وی بعلاوه در مورد آلودگی هوای این روز ها نیز گفت: با توجه به همزمانی آلودگی هوا و نیز شرایط قرمز و نارنجی کرونایی در سطح استان از مردم درخواست می گردد صرفا برای خرید لوازم ضروری از منزل خارج شوند چرا که ریزگرد ها برای سالمندان و دارای بیماری های زمینه ای و ریوی و حتی بانوان باردار بسیار خطرناک است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر شرایط کرونایی بسیاری از نقاط کشور بسیار شنماینده و ناپایدار است، رفتار افرادی که خود را برای نوروز آماده می نمایند، بازار می فرایند، خرید می نمایند و زندگی روزمره خویش را بدون رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه می دهند، بسیار عجیب و سوال بر انگیز است.

با وجود هشدار های ستاد ملی مبارزه با کرونا همچنان شاهد شلوغی ها خطرناک بازار ها و مراکز خرید در آستانه سال نو آن هم بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی و توصیه های متولیان حوزه سلامت هستیم، متولیانی که همیشه از چرخش کرونا در بازار های شب عید ابراز نگرانی شدید می نمایند.

فروکش نکردن پیک ششم کرونا یا احتمال وقوع پیک دیگر کرونایی با خرید های نوروزی رابطه مستقیمی دارد و می تواند در سایه عادی انگاری جامعه شمار مبتلایان به بیماری کووید 19 را افزایش دهد. موضوعی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این مصاحبه در مورد آن ابراز نگرانی نموده و نسبت به شرایط بحرانی در شب عید هشدار داد.

در این دوسال با ابتلای افزون بر هفت میلیون نفر و جانباختن قریب به 138 هزار نفر بیمار کرونایی در کشور باید متوجه شده باشیم که کرونا با کسی شوخی ندارد و حتی سوش نو، اندازه درگیری مردم با ویروس را به علت قدرت بالای سرایت بیشتر نموده است. پس بیاییم در روز های پایانی سال به فکر سلامت خود و دیگران باشیم و مراقب باشیم که در بازار شب عید به جای خرید نورروزی، کرونا نخریم و کاری نکنیم که اُمیکرون بار دیگر در کشور خیز بردارد و جولان دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2035

به "مراقب باشید کرونا نخرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب باشید کرونا نخرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید