طرز تهیه شیرینی مربایی با روغن جامد ، نرم و لطیف

به گزارش تور استانبول، شیرینی مربایی یا مشهدی از نوستالژی ترین شیرینی هایی است که گذشت زمان نتوانسته تاثیری روی آن بگذارد. رد این شیرینی خشک اما خوشمزه را می توان در پذیرایی بیشتر دورهمی ها دید. در مطالب قبلی به دستور تهیه شیرینی مربایی با پیمانه اشاره نموده ایم که می توانید آن را بخوانید. در این مطلب طرز تهیه شیرینی مربایی با روغن جامد را برایتان خواهیم گفت تا این شیرینی نرم و لطیف را برای میهمانی هایتان درست کنید.

طرز تهیه شیرینی مربایی با روغن جامد ، نرم و لطیف

موا لازم برای تهیه شیرینی مربایی با روغن جامد

  • آرد 300 گرم
  • روغن جامد 150 گرم
  • پودر قند 50 گرم
  • تخم مرغ یک عدد
  • شیر دو قاشق غذاخوری
  • عسل دو قاشق غذاخوری
  • وانیل نوک قاشق چای خوری
  • سس شکلاتی به اندازه لازم

طرز تهیه شیرینی مربایی با روغن جامد

1.مواد را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی مربایی با روغن جامد باید همچون دستور دیگر شیرینی ها، مواد لازم را از 30 دقیقه قبل بیرون بگذارید تا هم دمای محیط شوند. روغن را با هم زن بزنید تا یک دست گردد. سپس پودر قند را به آن اضافه کنید. مواد را برای چند دقیقه با یکدیگر هم بزنید تا حجیم و سفید رنگ گردد. در ادامه تخم مرغ و وانیل را هم داخل کاسه هم زن بریزید. مجدد برای چند دقیقه دیگر مواد داخل کاسه را با سرعت میانه هم بزنید. عسل و شیر را هم داخل کاسه بریزید. حال تمامی مواد را با سرعت کم چند دقیقه دیگر هم بزنید. به سراغ آرد بروید. آرد را در کاسه ای دیگر سه بار الک کنید سپس آن را در چند مرحله اضافه و هم بزنید. خمیر که سفت شد آن را در یک پلاستیک گذشته و برای یک ساعت داخل یخچال بگذارید.

نکته: کره یا روغن صاف قنادی برترین جایگزین برای روغن جامد محسوب می گردد.

2. خمیر شیرینی را قالب بزنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی مربایی با روغن جامد، خمیر را از یخچال بیرون بیاورید. آن را بین دو نایلون قرار دهید. خمیر را با یاری وردنه باز کنید. قالب شیرینی مربایی تنوع بسیاری دارد، با توجه به سلیقه تان یکی را انتخاب نموده و قالب بزنید. فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد برای 15 دقیقه روشن کنید تا گرم گردد.

نکته: تعداد خمیرهای زیر و رویی باید مساوی باشد.

3. شیرینی ها را بپزید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی مربایی با روغن جامد، کاغذ روغنی را داخل سینی فر پهن کنید. خمیرهای قالب زده را با فاصله داخل آن بچینید. سینی را برای 10 تا 15 دقیقه داخل فر بگذارید تا پخته شوند. سینی را بیرون بیاورید. کمی زمان دهید تا خنک گردد. مارمالاد موردنظرتان را داخل قیف شیرینی یک بار مصرف بریزید بعد روی لایه زیری را مارمالاد بریزید. در ادامه لایه رویی را روی آن فشار دهید تا به یکدیگر بچسبند. فقط مراقب باشید که مارمالاد از کناره ها بیرون نزد. در نهایت روی شیرینی ها را با سس شکلاتی تزئین کنید.

نکات تکمیلی تهیه شیرینی مربایی با روغن جامد

شیرینی مربایی به علت ظاهر، طعم فوق العاده و عطر بی نظیر خود معمولا یکی از برترین گزینه ها برای پذیرایی به شمار میرود که با ابتدایی ترین مواد اولیه می توان آن را درست کرد. پس با خواندن نکات تکمیلی زیر مراحل پخت را راحت تر پیش ببرید.

استفاده از روغن جامد در تهیه شیرینی مربایی

روغن جامد یکی از مواد اصلی در تهیه شیرینی است که باید به تازگی و کیفیت آن دقت داشته باشید. پس برترین آن را انتخاب کنید. در این روش قبل از استفاده باید به حالت روغن دقت داشته باشید؛ در صورت نیمه جامه بودن آن را کامل ذوب کنید سپس داخل ظرف ریخته و در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد و در نهایت بهره ببرید.

خمیر شیرینی مربایی

برای تهیه شیرینی مربایی باید هنگام استفاده از آرد نه تنها به تازگی و کیفیت بلکه به نوع آن هم توجه داشته باشید. مناسب ترین آرد، آرد شیرینی پزی یا آرد سفید است پس به هیچ عنوان از آرد نانوایی استفاده نکنید. خمیر شیرینی همچون تهیه شیرینی نخودچی با ورز دادن زیادی خشک خواهد شد و در نهایت کار و پخت شیرینی را برایتان سخت خواهد نمود. نکته دیگر آن که با نوک سر انگشتان خود خمیر را هم بزنید چراکه ورز دادن خمیر با کف دست منجر به روغن انداختن زیادی خمیر شیرینی می گردد.

پخت شیرینی مربایی در قابلمه

شیرینی مربایی را هم همچون ده ها دستور در دنیای شیرینی پزی نه تنها در فر بلکه بدون آن و در قابلمه و توستر هم می توان پخت. در دستور تهیه آن بدون فر و در قابلمه باید تمامی مراحل بالا را پیش ببرید. قابلمه ای مناسب انتخاب نموده و روی حرارت بگذارید. داخل آن را کاغذ روغنی پهن کنید. با گرم شدن قابلمه، خمیرهای قالب زده را داخل آن بچینید. در نهایت در قابلمه را به همراه دم کنی برای 20 دقیقه ببندید تا پخته شوند. مارمالاد را با توجه به ذائقه تان پرنموده و در کنار دیگر شیرینی ها مانند شیرینی اشکی سرو کنید.

نگه داری شیرینی مربایی

شیرینی مربایی یکی از برترین شیرینی ها برای پذیرایی در روزهای عید به شمار میرود پس باید به نگه داری آن هم دقت داشته باشید. شیرینی ها را باید در یک ظرف دربسته بگذارید تا بتوانید برای یک هفته در دمای خشک و خنک مانند یخچال نگه داری کنید. به صورت کلی ماندگاری این شیرینی ها تا 2 هفته است پس چه بهتر که آن ها را بدون مارمالاد در ظرف دربسته نگه دارید. در نهایت آن ها را قبل از میهمانی با مارمالاد پر کنید.

مواد میانی شیرینی مربایی

فیلینگ های متنوعی را برای مواد میانی این شیرینی نرم و لطیف می توان در نظر گرفت پس دست تان کامل باز است. مربا و مارمالادهای مختلف مانند مربا آلبالو یا مارمالاد هلو از رایج ترین آن ها محسوب می گردد. در روشی دیگر می توان شیرینی های رویی را روی یک سینی بچینید سپس پودر قند روی آن ها الک کنید. در روشی دیگر می توانید از عسل برای مواد میانی بهره ببرید. برای این کار باید عسل را با حرارت سماور یا کتری بن ماری کنید تا روان گردد سپس با برس شیرینی پزی روی خمیر رویی شیرینی بمالید. در آخر اگر از علاقه مندان شکلات هستید باید به روش بن ماری 100 گرم شکلات را با 10 گرم روغن مایع ذوب کنید. حال مخلوط را برای یک دست شدن خوب هم بزنید. در نهایت شیرینی های رویی را در شکلات بزنید.

قالب شیرینی مربایی

برترین انتخاب برای قالب شیرینی مربایی، قالب گرد است چراکه بهتر می توان داخلش فیلینگ گذاشت. با این حال با توجه به سلیقه تان می توانید نیمی از خمیر را با قالب دلخواه تان برش بزنید. در دستور تهیه این شیرینی، ظاهر، یکسان بودن خمیر زیری و رویی بسیار اهمیت دارد پس باید به ضخامت خمیر پهن شده دقت داشته باشید که در همه قسمت ها یکسان باشد. این کار به پخت یکنواخت و زیبایی آن یاری می نماید. از سویی دیگر با چسبیدن خمیر به قالب تان، حتما قالب را داخل نشاسته ذرت بزند. نشاسته اضافه آن را تکانده سپس مجدد قالب بزنید.

تزئین و سرو شیرینی مربایی

ترافل های رنگی، سس شکلاتی، خرده آجیل، پودر پسته و خلال بادام معمولا از برترین گزینه ها برای تزئین این شیرینی خوشمزه به شمار میرود. با توجه به ذائقه تان از کنجد و پودر نارگیل هم می توانید بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 30 مهر 1403 بروزرسانی: 30 مهر 1403 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2336

به "طرز تهیه شیرینی مربایی با روغن جامد ، نرم و لطیف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی مربایی با روغن جامد ، نرم و لطیف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید