طراح گرافیست حرفه ای کتاب، باید خواننده حرفه ای کتاب باشد

به گزارش تور استانبول، خبرنگاران: عضو هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران گفت: ناشرانی در زمینه طراحی جلد کتاب پیروز بوده اند و با تغییر فضای کتاب بر روی جامعه تاثیر گذاشته اند که به مسئله طراحی کتاب توجه خاصی را داشته اند

طراح گرافیست حرفه ای کتاب، باید خواننده حرفه ای کتاب باشد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، پریسا تشکری، طراح گرافیک و مدیر هنری در مصاحبه با خبرنگاران گفت: برای طراحی گرافیک کتاب باید سعی کرد جذابیت را حفظ کنند. در بعضی مواقع مد هایی برای طراحی بوجود می آید که ناگهان اغلب طراحان به سمت آن مد کشیده می شوند در حالی که ممکن است آن طراحی مناسب محتوای کتاب نباشد.

وی افزود: در مورد طراحی کتاب ما همیشه سعی می کنیم که آن چیزی که در تیتر کتاب آمده است نباید مستقیم تبدیل و ترجمه به تصویر بشود و فقط مهم این است که بخشی از محتوای روی جلد آورده شود و جذابیت بصری داشته باشد. یعنی اگر آن کتاب رمان کلاسیک یا شعر نو است طراحی هم باید آن مفهوم را برساند و بسته به اتمسفر کتاب این شکل ها نیز تغییر می کند و با هر تکنیکی مانند فتوگرافی یا تصویرسازی هم که کار می شود باید این اصول رعایت شود.

تشکری با اشاره به این که مخاطب، رکن اصلی کار گرافیک است، گفت: تفاوت نقاشی با گرافیک این است که گرافیک هنری است در خدمت مخاطب و باید به این مخاطب که بچه ها، نوجوانان، بزرگسالان و یا یک قشر خاص از جامعه را شامل می شود را مورد توجه قرار داد و این مخاطب باید بتواند به کار ما مانند تصویرسازی یا طرح جلد ما ارتباط برقرار کند.

وی در جواب این سوال که آیا لازم است یک طراح تخصصی کتاب خودش هم کتاب خوان باشد، گفت: من مدتی با یکی از ناشران درگیری داشتم که بخشی از محتوای کتاب را برای من بفرستد تا من بتوانم برای آن کتاب طراحی کنم اما او قبول نمی کرد و به دلایل خاص خودش این کار را نمی کرد و می گفت که همینقدر که شما بدانید کتاب راجع به چه است و و اسم کتاب چیست، کفایت می کند در صورتی که واقعا کافی نیست، بعضی مواقع من مجبور هستم که کل کتاب را بخوانم تا فضای اصلی آن را بفهمم.

وی افزود: طراحی کتاب های طنز هم با یکدیگر تفاوت دارد و اینها را نمی شود یکسان در نظر گرفت چرا که فضای طنزها نیز با هم متفاوت است. مثلا طنزهای سبک و سنگین، طنز سنتی کتاب های متون کهن و همچنین طنز مدرن را داریم و این بدین معناست که طراح گرافیست کتاب خود باید خواننده حرفه ای کتاب باشد.

تشکری شرح داد: بسیاری از ناشران این مسائل را رعایت می کنند اما بعضی از آنها سبک خاص خود را دارند و البته از گذشته هم اینگونه کار کرده اند و نمی توان گفت بسیار هم در کار خودشان پیروز بوده اند. ناشرانی در زمینه طراحی جلد کتاب پیروز بوده اند و با تغییر فضای کتاب بر روی جامعه تاثیر گذاشته اند که به مسئله طراحی کتاب توجه خاصی را داشته اند یعنی اینکه توانسته اند ارتباط بسیار خوبی با طراح و گرافیست خودشان برقرار کنند.

عضو هیئت داوران هشتمین دوره جشن تصویر سال گفت: اما اینگونه نیست که ما به عنوان طراح بگویم که این سلیقه من است و من در کار تغییری را نمی دهم، من به این موضوع اعتقادی ندارم.

مدرس دانشکده صدا و سیما در جواب به دلیل تغییر جلد بعضی کتاب ها بعد از مدتی گفت : این تصمیم اکثرا با نظر ناشران انجام میشود و می گویند این کتاب فروش خوبی نداشته است و باید طرح جلد آن عوض شود و یا با آن طراح خاص نتوانسته اند ارتباط برقرار کنند تا دوباره ادامه همکاری داشته باشند و طرح را عوض می کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران افزود: همیشه محتوا بسیار مهم است و نمی توان تمام تقصیر را گردن طراح انداخت چرا که بسیاری از زمان ها طراحی ای برای محتوایی مذهبی انجام می شود اما ناشر طرح مذهبی را مناسب نمی داند و این موجب شکست فروش کتاب می شود. بسیاری از زمان ها ناشران یا خود نویسنده ها بسیار بی ربط در کار طراح ها دخالت می کنند. به همان میزانی که ما سعی می کینم به متن وفادار باشیم، ناشران و نویسندگان هم با باید به ما اعتماد کنند.

وی در پایان از برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی طراحی جلد کتاب در آینده ای نزدیک خبر داد.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 795

به "طراح گرافیست حرفه ای کتاب، باید خواننده حرفه ای کتاب باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراح گرافیست حرفه ای کتاب، باید خواننده حرفه ای کتاب باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید