شناسایی نشت گاز در جهت انتقال با فناوری لیزر

به گزارش تور استانبول، محققان در یک شرکت دانش بنیان پیروز به ساخت دستگاهی برای شناسایی نشت گاز در راستا انتقال با فناوری لیزر شدند.

شناسایی نشت گاز در جهت انتقال با فناوری لیزر

نشت گاز متان از لوله های انتقال گاز سالانه هدر رفت زیادی برای صادر کنندگان و وارد کنندگان رقم می زند و جلوگیری از این هدر رفت، هزینه های انتقال گاز را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

به همین دلیل یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اخیرا توانسته است با استفاده از فناوری اپتیک و لیزر به تکنولوژی حسگر نشت یاب قابل حمل گازهای متان دست پیدا کند.

دکتر مجتبی فتحی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان گفت: این دستگاه از طریق تکنولوژی لیزری می تواند نشت گاز در راستا انتقال را شناسایی کند.

وی در خصوص جزئیات این دستگاه گفت: اکنون نمونه ایتالیایی این دستگاه در کشور مورد استفاده قرار می گیرد؛ از همین رو در پژوهشکده اپتیک و لیزر دانشگاه شهید بهشتی توانستیم این دستگاه را بومی سازی کنیم.

مدیرعامل شرکت در خصوص تفاوت های این دستگاه با نمونه های خارجی خود گفت: با توجه به اینکه این دستگاه نمونه اولیه ساخته شده توسط شرکت ما است، شباهت زیادی به دستگاه خارجی دارد و تنها در بخشی از جزئیات تفاوت دارد که آن تنظیمات هم قابل تغییر است و بنا بر کاربردهای مختلف، تنظیماتش تغییر می نماید.

وی در خصوص تفاوت قیمت آن با نمونه خارجی گفت: از نظر تفاوت های قیمتی اگر به صورت خط فراوری در بیاید، با نمونه خارجی تفاوت زیادی خواهد داشت اما اگر تک محصولی باشد و قرار باشد تک تک بفروشیم، تفاوت زیادی از نظر قیمت نخواهد داشت و فقط بحث بومی سازی مطرح می گردد.

وی درباره مسائل فراوری و توسعه دستگاه گفت: چون نهایی کردن دستگاه و توسعه آن احتیاج به زیرساخت بالا دارد، برای این کار احتیاج به حمایت بالا و تضمین در خرید شرکت داریم.

فتحی در خصوص هزینه های اولیه این دستگاه و آینده آن گفت: نمونه اولیه دستگاه را با 150 میلیون تومان هزینه آغاز کردیم و در حال حاضر برای اینکه نمونه تجاری دستگاه ساخته گردد حدود 3 میلیارد تومان ضروری است.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1349

به "شناسایی نشت گاز در جهت انتقال با فناوری لیزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی نشت گاز در جهت انتقال با فناوری لیزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید