درمان آلرژی بچه ها با استفاده از طب سنتی

به گزارش تور استانبول، طب سنتی ایران، برگرفته از کتب قدیمی دانشمندان بزرگ، توصیه های بسیاری برای پیشگیری از بیماری ها و درمان آنها ارائه داده است که در این میان آلرژی های بچه ها از این قاعده مستثنی نبوده و راهکارهای بسیاری برای درمان این بیماری به وسیله طب سنتی وجود دارد.

درمان آلرژی بچه ها با استفاده از طب سنتی
واکنش های متفاوتی که سیستم دفاعی بدن نسبت به عناصر خارجی نشان می دهد و با علائم آلرژیک نمود پیدا می کند را آلرژی یا حساسیت می نامند. شیوع حساسیت در فصول بهار، تابستان و پاییز و همچنین عوامل ارثی یا محیطی ایجاد کننده حساسیتهای آلرژیک در بسکمک از افراد به خصوص در بچه ها که سیستم ایمنی ضعیفی دارند امری اجتناب ناپذیر است. درمان واکنش های آلرژیک از طریق طب سنتی روشی شناخته شده است که استفاده از این روش ها در همه افراد به خصوص در بچه ها که بیشتر در معرض اینگونه عوامل بیماری زا هستند توصیه می شود. بر همین اساس در این مقاله ضمن بررسی عوامل آلرژی زا به بیان راهکارهای طب سنتی در درمان علائم این بیماری در بچه ها خواهیم پرداخت.

زمینه ایجاد آلرژیواکنش سیستم ایمنی بدن هر انسان نسبت به عوامل مختلف و حساسیت زا می تواند زمینه ایجاد آلرژی را ایجاد کند که هرچه سیستم ایمنی بدن حساس تر باشد، سرعت واکنش به عوامل آلرژی زا بیشتر می شود. علائمی که در هنگام ابتلا به آلرژی بروز پیدا می کند در نتیجه مبارزه سیستم ایمنی بدن با عوامل آزاردهنده بوده و آثار ناشی از این مبارزه بدن، در دستگاه گوارش، بینی، گلو، چشم ها، ریه و سایر قسمت های حساس بدن بروز پیدا می کند. عوامل آلرژی زا در فصول بهار و پاییز بیشتر وجود دارد و زمینه ایجاد آلرژی فصلی را فراهم می کند؛ چراکه مقدار گرده گیاهان در هوا بیشتر بوده و همچنین طبیعت بدن در این فصول تغییر می کند و به شکل واکنش های آلرژیک در بدن ظاهر می شود. از سویی دیگر برخی از مواد غذایی همچون میوه های فصلی، آجیل ها، غذاهای دریایی، تخم مرغ، لبنیات و ... باعث ایجاد حساسیت در بدن افراد می شود. گاهی اوقات عوامل ژنتیک و ارثی و حتی آلاینده های محیطی می تواند زمینه ساز حساسیت های مختلف در افراد شود.

آلرژی در بچه ها

زمینه ارثی در بچه ها یکی از عوامل احتمالی ایجادکننده آلرژی در آنها بوده ، و گاهی سایر عوامل بر زمینه ارثی غالب شده و واکنش های آلرژیک را در پی خواهد داشت، به عنوان مثال آلرژی غذایی می تواند از ابتدای تولد در بدن نوزاد وجود داشته باشد که باید با تشخیص پزشکی شناسایی شود و از عوامل بروز آنها جلوگیری شود. برخی از عوامل محیطی همچون حشرات، دود، گرد و غبار، موی حیوانات و گرده گیاهان هم موجب تحریک سیستم بدن و بروز نشانه های آلرژی در بچه ها می شود. بر طبق آمارهای موجود در بین بچه ها و نوجوانان زیر 18 سال مبتلا به واکنش های آلرژیک، 4.5 درصد آنها به آلرژی به برخی مواد غذایی ، 10.7 درصد به حساسیت های پوستی و همچنین 16.6 درصد از این بچه ها به حساسیت های تنفسی مبتلا هستند که علاوه بر عوامل محیطی ذکر شده، الیاف لباس، بالش یا پتو هم می تواند بروز حساسیت در بچه ها را تشدید کند. واکنش های آلرژیک در بچه ها با علائم سرماخوردگی تقریبا یکسان است و در صورتیکه که از طریق والدین شناخته نشود با تشخیص پزشک و آزمایش های پزشکی از طریق پوست یا خون می توان این دو را از همدیگر تفکیک کرد.

اهمیت درمان آلرژی کودک

سیستم دفاعی ضعیف و حساس بچه ها به راحتی در برابر عوامل بیماری زا تسلیم می شود و بنا به عامل محرک بیماری واکنش های متفاوتی را نشان می دهد، از این رو مراقبت از بچه ها و مقابله با بیماری های احتمالی آنان از جمله وظایف والدین به شمار می رود. محرک های ناشی از عوامل محیطی، ارثی، غذایی و تغییرات فصلی علائم حساسیت را به شکل های گوناگون مانند: مسائل پوستی، اسهال و استفراغ، دل درد، آسم، عفونت گوش و حلق و بینی، ورم در ناحیه دهان و ... در بچه ها بروز می دهد. هیچکدام از این علائم در بچه ها نباید بی اهمیت تلقی شود چرا که غفلت از سلامت کودک عوارض خطرناکی را برای او در پی خواهد داشت.

بچه های که علائمی از آلرژی شدید را از خود نشان می دهند پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن (ماده حساسیت زا) واکنش های آلرژیک ناگهانی و خطرناکی نشان می دهند؛ بدین سبب درمان آلرژی بچه ها امری الزامی است و پیگیری درمان، اقدام ضروری والدین پس از تشخیص علت ایجاد آلرژی کودک است. اگر دور بودن از محرک آلرژی یا ماده آلرژن به برطرف بیماری کمک می کند، حذف آن عامل یا حد الامکان مراقبت از کودک در مقابل عوامل آلرژی زا توصیه می شود.

طب سنتی و آلرژیداروهای جایگزین و مکمل توصیه شده در طب سنتی استفاده جامع و فراگیری برای بیماران آلرژیک در سراسر جهان دارد و یکی از دلایل استفاده از این نوع درمان ها هزینه های کمتر آن نسبت به داروهای شیمیایی می باشد. از طرفی استفاده از داروهای طبیعی می تواند اثربخشی بهتر و عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی در بچه ها داشته باشد و مقدار عود علائم آلرژی همچون عطسه، گرفتگی بینی و آبریزش بینی را به مقدار زیادی کاهش دهد. بر همین اساس مطالعات بسکمک در سراسر جهان اجرا شده تا مقدار استفاده از درمان های طب سنتی و اثربخشی آن را در برطرف نمودن اختلالات آلرژیک در بزرگسالان و بچه ها مورد بررسی قرار دهد .

بر اساس یافته های طب سنتی افرادی که مزاج خشکی دارند در تغییرات فصلی دچار حساسیت فصلی می شوند و یا افرادی که مزاج گرم دارند امکان بروز آلرژی در آنها بیشتر است و می توان با استفاده از راهکارهای طب سنتی، پیش زمینه های آلرژی را از بدن خارج کرد. رعایت برخی از نکات ساده و کاربردی و همچنین مصرف برخی از داروهای گیاهی و طبیعی که در متون قدیمی سنتی بارها در رابطه با آنها صحبت شده است، تاثیر شگرفی بر برطرف اختلالات ناشی از تغییرات فصلی و محرک های آلرژیک می تواند بگذارد .

درمان آلرژی بچه ها با طب سنتیدر کتاب های طب سنتی ایرانی راهکارهای مختلفی برای پیشگیری و درمان علائم این بیماری در بچه ها بیان شده است که برخی از آنها به شرح زیر است؛ اما قبل از بیان این موارد توصیه می شود از مصرف زیاد و خودسرانه گیاهان دارویی برای بچه ها خودداری نموده و بر اساس سن مجاز کودک و تشخیص متخصصان طب سنتی از این درمان ها استفاده نمایید:

1.کاهش مقدار مصرف غذاهای سنگین و دیرهضم

2.مصرف سبزیجات تازه و تنقلات سالم

3.عدم مصرف ادویه جات تند در غذای کودک

4.استفاده از بخورهای گیاهانی مانند بابونه برای رقیق شدن اخلاط بینی

5.حمام نکردن در ابتدای شروع علائم آلرژیک

6. استفاده از سوپ جو مقوی شده با گوشت جوجه خروس برای کاهش خارش بدن

7. پرهیز از مواد غذایی آلرژی زا مانند گوجه، بادمجان، تخم مرغ، لبنیات و آجیل ها بنا به تشخیص پزشک

8. مصرف مرکبات، سیب و پیاز در صورت نداشتن منع مصرف

9. مصرف خوراکی های پروبیوتیک همچون ماست پروبیوتیک برای متعادل ساختن باکتری های دستگاه گوارش که رابطه مستقیمی با ابتلا به آلرژی دارد

10. مصرف عسل (در بچه ها بالای 2 سال) برای پیشگیری از علائم آلرژی و درمان آن

11.مصرف دمنوش های گیاهی (برای بچه ها بالای 3 الی 4 سال) همچون بابونه و بادرنجبویه

12.کاهش مصرف آبمیوه های صنعتی، فست فود، کیک و کلوچه کارخانه ای و مواد قندی صنعتی

13. مصرف آش جو، کشمش، انجیر، میوه های خشک شده، مغز بادام، توت، خاکشیر و بارهنگ (در بچه ها بالای دو سال) برای پیشگیری از بروز علائم آلرژی

14.مصرف عرقیجات گیاهی در فصل گرم (برای بچه ها بالای سه سال)

برای درمان آلرژی های پوستی، علاوه بر درمان های سطحی و پاک کننده پوست، توجه به درمان ریشه ای علائم پوستی ضروری است .

منبع: sciencedirect.com

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1839

به "درمان آلرژی بچه ها با استفاده از طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان آلرژی بچه ها با استفاده از طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید