خبرنگاران بازسازی عمارت تومانیانس و مدرسه تاریخی وینق رو به اتمام است

به گزارش تور استانبول، تبریز-خبرنگاران- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی عمارت تومانیانس و مدرسه تاریخی روستای مینق رو به اتمام است.

خبرنگاران بازسازی عمارت تومانیانس و مدرسه تاریخی وینق رو به اتمام است

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

احمد حمزه زاده روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران، از عمارت تومانیانس و مدرسه تاریخی روستای وینق به عنوان بناهای تاریخی شاخص آذربایجان شرقی یاد کرد که به سبب قدمت و اهمیت تاریخی آن طی سال های اخیر در برنامه های ویژه بازسازیی و حفاظتی این اداره کل قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فاز دوم عملیات حفاظتی و بازسازیی عمارت و مدرسه تاریخی وینق از تیر ماه امسال آغاز شده است، گفت: کوشش می گردد این بازسازی حداکثر تا سرانجام آذر ماه امسال به اتمام برسد.

حمزه زاده به اقدامات صورت گرفته در مدرسه تاریخی روستای وینق طی دومین فاز عملیات بازسازی اشاره و افزود: طی این مرحله از عملیات بازسازیی و ساماندهی مدرسه تاریخی وینق، اقدامتی نظیر بازسازی دیوارها و طاق ها، بازسازی و بازسازی سقف بنا، محوطه سازی و کف سازی صورت گرفته است.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در عمارت تاریخی وینق نیز گفت: طی این فاز از عملیات، اجرای اندود دیوارهای داخل بنا، بازسازی و بازسازی درب و پنجره های چوبی، اجرای بندکشی و اندود دیوارهای دورتا دور بنا، ایجاد ساختمان نگهبانی، سرویس های بهداشتی و موتورخانه در محوطه تاریخی توسط متخصصان میراث فرهنگی استان صورت گرفته و اقدامات تکمیلی تا سرانجام آذرماه اجرا خواهد شد.

عمارت قاجاری تومانیانس (وینق) در غذب روستای وینق، چسبیده به آن و بر بالای یک تپه سنگی که حدود 50 متر از مرکز روستا ارتفاع دارد، قرار گرفته است؛ این بنا یکی از 15 اثری است که در پنجمین همایش ملی شورای سیاستگذاری ثبت میراث فرهنگی در استان البرز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این عمارت قدیمی در روستای وینق (وینه) در 29 کیلومتری جنوب غربی شهر خدا آفرین و 10 کیلومتری جاده مرزی جمهوری آذربایجان در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

سرکیس تومانیانس شخصی بود که حدود یک صد پارچه آبادی در دهستان منجوان و کیوان را که هردو از دهستان های خداآفرین است، با پول امپراطوری روسیه خریداری نموده و مالک بزرگی درمنطقه به شمارمی رفت. پس از سرنگونی نیکلای پادگورنی، امپراطور روسیه تزاری دذر انقلاب بلشویکی 1917 بوسیله استالین و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی، نقشه آنها در ایران برآب شد و تومانیانس ناگزیر شد ایران را به سوی فرانسه ترک کند.

این عمارت قدیمی کوشکی است که بیش از صد سال پیش و در دوره قاجاری توسط تومانیانس بنا شد. ساخت آن درسال 1901میلادی آغاز و در سال 1907میلادی تکمیل شده است. قرار دریافت بنا روی تپه ای سنگی آن را همانند قلعه جلوه می دهد و این ساختمان که به خاطر کنترل منطقه ساخته شده، در زبان محلی با نام کانتور شناخته می گردد.

از آنجایی که صاحب عمارت یک شخص ارمنی بوده، در ساخت آن از سبک معماری اسلامی ایرانی استفاده نشده است و بنا به سبک عمارت های قرن نوزدهم اروپا و روسیه بر بالای یک تپه سنگی ساخته شده است.

ساختمان تاریخی تومانیانس در دو طبقه با سنگ های تراشیده و بخش هایی مانند ایوان سراسری دورتادوری (بالکن)، شش برج مانند قلعه های قدیمی فرانسه، یک اصطبل در طبقه همکف،نانوایی و یک انبارغله، در جنوب غربی روستا بر روی یک تپه که از سنگ های کنگلومرا زینت گرفته، ساخته شده است.

بنای مذکور دارای دو حیاط جداگانه و درب ورودی و درب پشتی است که از درب پشتی گورستان ارامنه که کشته های نیرو های ارمنی در جنگ با عبداله خان محمدخانلو را در این گورستان دفن نموده اند، دیده می گردد.

آب مصرفی این ساختمان از محلی به نام قوپلو از طریق لوله های کوزه ای آورده می شده است. آب آشامیدنی از طریق لوله های سفالی به داخل اتاق ها و سایر قسمت ها کشیده شده و در میان دیوارها لوله های سفالی وجود داشته که آب گرم در آنها جریان یافته و اتاق ها را گرم می نموده است.

عمارت تومانیانس روستای وینق با آثار تاریخی مجاورش نظیر قلعه بابک و برج فرخی می تواند به عنوان یکی از محورهای گردشگری تاریخی آذربایجان معرفی گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1197

به "خبرنگاران بازسازی عمارت تومانیانس و مدرسه تاریخی وینق رو به اتمام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازسازی عمارت تومانیانس و مدرسه تاریخی وینق رو به اتمام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید