جشن نوروز در کشورهای مختلف ، آیین های نوروزی قرقیزستان و آلبانی

به گزارش تور استانبول، خیلی از کشورهای دیگر به جز ایران، نوروز را گرامی می دارند. این کشورها به واسطه فرهنگ غنی و قدیمی خود جشن نوروز را برگزار می نمایند. با نزدیک شدن به نوروز بد نیست که با این کشورها آشنا شویم و کمی از آن ها بدانیم. با مجله خبرنگاران همراه باشید تا با این کشورها آشنا شوید. در این مطلب نوروز در قرقیزستان و نوروز در آلبانی را بازگو می کنیم.

جشن نوروز در کشورهای مختلف ، آیین های نوروزی قرقیزستان و آلبانی

نوروز در قرقیزستان

بزرگداشت نوروز در قرقیزستان تنها یک روز بوده است و آن هم یک روز بعد از آخرین روز اسفند! جشن نوروز در این کشور را دولت، بزرگان و ریش سفیدها برگزار می نمایند. اقوام مختلف قرقیز، تاجیک و ازبک در مکان های مختلف نوروز را جشن می گیرند. مردم در این روز لباس های سنتی و نو می پوشند، غذاهای خاص (سومولوک) می خورند، نمایش می بینند و روز را به جشن و پایکوبی می گذرانند. آداب و رسوم نوروزی در این کشور برخلاف زبان این کشور که درحال نابودی است، به خوبی حفظ شده و هر سال برگزار می گردد.

نوروز در آلبانی

نوروز در آلبانی جشنی بزرگ، ملی و باشکوه هست. در روز اول فروردین، مردم آلبانی در باغ تکیه بکتاشی ها در تیرانا جمع می شوند و با هم و با حضور دراویش، شعر سلطان نوروز را می خوانند و به نوروز خوش آمد می گویند. بعد از خوندن سرود هم اشعاری از شعرای مختلف خوانده و سخرانی برگزار می گردد. بعد از اتمام مراسم در باغ تکیه، زمانی که مردم می خواهند از تکیه بیرون بیایند، به همه راحت الحلقوم می دهند. این در حالی است که خیلی از مردم آلبانی نوروز را در شهرهای دیگر و در خانه های خود، خیابان ها و پارک ها جشن می گیرند! جالب است بدانید که نوروز در این کشور بعد از فروپاشی نظام کمونیستی انور خوجه و آزادی مذهب در این کشور بعنوان بزرگترین جشن ملی برگزار می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 4 بهمن 1401 بروزرسانی: 4 بهمن 1401 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2191

به "جشن نوروز در کشورهای مختلف ، آیین های نوروزی قرقیزستان و آلبانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن نوروز در کشورهای مختلف ، آیین های نوروزی قرقیزستان و آلبانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید