کوشش برای تسهیل ویزا بازارهای هدف گردشگری

از آنجا که امروزه صنعت گردشگری اهمیت بسیار زیادی در توسعه نظام مالی جوامع دارد و کشورها در جذب گردشگران بین المللی به رقابت می پردازند، پرداختن به بازاریابی و به ویژه موضوع انتخاب بازار هدف، از جمله مسائل مهم هر مقصد گردشگری به شمار می رود. هدف این پژوهش، شناسایی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازارهای هدف صنعت گردشگری ایران و اولویت بندی بازارهای هدف است.

کوشش برای تسهیل ویزا بازارهای هدف گردشگری

در روزهای اخیر شاهد انتشار اخبار مختلف پیرامون تصویب طرح لغو یک طرفه ویزا برای گردشگران چینی در هیئت دولت بودیم. با این وصف، کوشش برای بدست آوردن نظر گردشگران این کشور جدی تر خواهد شد. این امر ما را به این فکر انداخت که در قالب یک مصاحبه با معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیش از پیش از جزئیات این طرح آگاه شویم.

ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موضوع لغو یک طرفه ویزا برای چین را چنین تشریح کرد: لغو یک طرفه ویزا برای مقاصد گردشگری یک اقدام مرسوم در حوزه گردشگری است. وقتی که کشورها براساس یکسری برنامه ریزی ها و شاخص های کشور بازاری را اصطلاحا به عنوان بازار هدف گردشگری خودشان انتخاب می نمایند، باید اقداماتی انجام گردد تا به تحقق هدف پیش بینی شده یاری کند. از جمله این کارها بحث تسهیل ویزا است. این امر اقدامات تکمیلی دیگری چون بحث دفاتر اطلاع رسانی گردشگری، تورهای آشناسازی و نمایشگاه های اختصاصی دارد.

وی اضافه کرد: ما پس از آنکه بازارهای هدفمان را بروز رسانی و براساس شاخص های جدید مرتب کردیم، چین به عنوان یکی از بازارهای هدف برای ما معین شد. با این نگاه که ما حجمی از گردشگران خروجی چین را می توانیم به سمت ایران راهنمایی کنیم. در سال گذشته نیز حدود 129 میلیون گردشگر از کشور چین به کشورهای مختلف سفر نموده که معمولا مقاصد بزرگ برای جذب شهروندان چینی اقداماتی را انجام می دهند. ما در همین چارچوب از 7 ماه پیش با پیگیری و اصرار علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موضوع لغو ویزا یک طرفه برای چین را دنبال کردیم که این بحث در نهایت در قالب پیشنهاد مشترک وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دولت ارائه و در آنجا مصوب شد. امروز راستا ابلاغ آن طی می گردد تا اجرایی گردد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: درباره کشورهای دیگری که به عنوان هدف گردشگری کشورمان معین شده اند، باید گفت که با بیشتر آن ها همچون عراق، آذربایجان و عمان لغو درپی ویزا هستیم و اگر با بعضی از آن ها لغو ویزا صورت نگرفت با توجه به تعداد گردشگر ورودی پیش بینی شده از آن کشور، این کار را در اولویت قرار بدهیم. به عنوان مثال با روسیه تقریبا در حال اجرا این امر هستیم.

وی در ادامه درباره برگزاری المپیک ژاپن اعلام کرد: با توجه به برگزاری رویدادهایی چون المپیک و جام جهانی رشته های ورزشی از کشورهای مختلف از جمله کشور ما در کشور میزبان مثل ژاپن حضور پیدا می نمایند، بحث سفر تماشاچیان و هیئت های ورزشی به آن کشور مطرح می گردد. معمولا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با فدراسیون مربوطه و وزارت ورزش و جوانان در مورد سفر مردم به این رویداد ورزشی و حتی بحث معرفی هر چه بیشتر ایران به جهانیان هماهنگی ها و همکاری هایی با ما می نماید.

تیموری در خاتمه یادآور شد: براساس توافقی که با وزارت ورزش و جوانان انجام می دهیم، با مجموعه های داخلی خودمان هماهنگی هایی داریم. معمولا برای اتفاقاتی چون المپیک یک کارگروه فنی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شکل می دهیم تا هم بحث سفر و هم میهمانان برای حضور در این مراسم به راحتی در قالب بسته های سفر رقم بخورد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: همگردی
انتشار: بروزرسانی: 26 مهر 1398 شناسه مطلب: 332

به "کوشش برای تسهیل ویزا بازارهای هدف گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای تسهیل ویزا بازارهای هدف گردشگری"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید