آنالیز حذف گاز آلاینده SO2 از دودکش صنایع با جاذبی از جنس منیزیم

به گزارش تور استانبول، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علی بخشی آنی دانش آموخته دکترای دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح آنالیز تجربی و مدل سازی سینتیک واکنش SO2 با جاذب اکسید منیزیم به وسیله مدل حفره اتفاقی گفت: امروزه یکی از آلاینده های اصلی هوا، گاز SO2 است که اثرات جبران ناپذیری بر محیط زیست دارد. این گاز در اتمسفر با بخار آب واکنش داده و اسیدسولفوریک فراوری می نماید و موجب ایجاد باران اسیدی می گردد.

آنالیز حذف گاز آلاینده SO2 از دودکش صنایع با جاذبی از جنس منیزیم

وی ادامه داد: باران اسیدی موجب نابودی گیاهان، آبزیان، پوشش مراتع طبیعی و کشاورزی می شود.

وی اضافه نمود: از منابع اصلی فراوری SO2 می توان به واحدهای تشویه سنگ معدنی (Roasting) مس و روی در صنایع متالورژی، نیروگاه های برق زغال سنگی، پالایشگاه های گاز طبیعی و وسایل نقلیه ای که از سوخت های فسیلی استفاده می نمایند، اشاره نمود.

بخشی آنی اضافه نمود: جهت جلوگیری از ورود گاز SO2 از صنایع آلاینده به هوا از فرآیند گوگردزدایی از گاز دودکش (FGD) استفاده می شود. فرآیند FGD به دو دسته فرآیندهای دورریز (Throwaway FGD) و قابل بازیابی (Regenerative FGD) تقسیم بندی می شود. فرآیند دورریز عمدتاً در مورد صنایع آلاینده ای که غلظت SO2 خروجی از دودکش آن ها کم است (مثل نیروگاه های برق)، استفاده می شود.

به گفته وی، پرکاربردترین جاذب مورداستفاده فرآیند دورریز، آهک یا اکسید کلسیم است که از گذشته دور در این فرآیند مورداستفاده قرار می گرفته است.

این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای دارای معادن غنی منیزیت (MgCO3) است، در این پژوهش برای اولین بار مطالعه جامعی در مورد امکان استفاده از اکسید منیزیم به عنوان جاذب گاز آلاینده SO2 در فرآیند دورریز خشک (به عنوان جایگزینی مناسب برای آهک) صورت پذیرفت.

بخشی آنی ادامه داد: یافتن کاربردهای تازه در مورد مواد معدنی، موجب ایجاد ارزش اضافه نموده بیشتر در زنجیره صنایع معدنی کشور می شود. علاوه بر این، درنتیجه واکنش گاز SO2 با جاذب MgO، منیزیم سولفات (MgSO4) به عنوان یک محصول جانبی فراوری می شود (به عنوان یک روش تازه) که دارای کاربرد گسترده در کشاورزی است. فراوری منیزیم سولفات موجب افزایش بازدهی مالی فرآیند جذب دی اکسید گوگرد از طریق اکسید منیزیم می شود.

وی اضافه نمود: علاوه براین یکی از مسائل همیشگی جاذب های فرآیند دورریز خشک، انسداد حفرات در خلال واکنش به دلیل تشکیل لایه محصول است که در این پژوهش از روش اسید شویی به منظور حل این مشکل استفاده شده است. یافتن شرایط بهینه عملکرد راکتور بستر آکنده جذب دی اکسید گوگرد از دیگر اقدامات صورت گرفته در این پژوهش است.

وی تأکید کرد: نتایج حاصل از تست های آزمایشگاهی و مدل سازی ریاضی بیانگر این موضوع می باشد که منیزیوم اکسید جاذبی بسیار مؤثر و دارای سرعت واکنش و بازده جذب بالاتری نسبت به سایر جاذب ها است.

این محقق ادامه داد: معرفی جاذب منیزیوم اکسید به عنوان یک جاذب بسیار مؤثر در جذب گاز آلاینده SO2 در فرآیند دورریز خشک از مهم ترین نتایج حاصل از پژوهش صورت گرفته است.

بخشی آنی اضافه نمود: بعلاوه ارائه یک روش تازه و مالی برای فراوری MgSO4، بهینه سازی شرایط عملیاتی راکتور بستر آکنده و حل مشکل تبدیل ناقص جاذب به دلیل انسداد حفرات با استفاده از روش اسید شویی از دیگر اقدامات صورت گرفته در پژوهش است.

وی با اشاره به ویژگی های طرح گفت: آنالیز جامع امکان استفاده از منیزیوم اکسید به عنوان جاذب مؤثر SO2 در فرآیند دورریز خشک برای اولین بار، محاسبه ثوابت سینتیکی واکنش MgO+SO2، آنالیز عملکرد جاذب های معدنی در راکتور بستر آکنده و به دست آوردن منحنی های تجربی شکست، مدل سازی تست های سینتیکی و منحنی های تجربی شکست با استفاده از مدل ریاضی پیشرفته RPM، بهینه سازی عملکرد راکتور بستر آکنده، بهبود عملکرد جاذب ها با استفاده از فرآیند اسید شویی از ویژگی های این طرح به شمار می رود.

وی تأکید کرد: آنالیز جامع امکان استفاده از MgO به عنوان جاذب مؤثر SO2 در فرآیند دورریز خشک برای اولین بار در این پژوهش صورت پذیرفته است. پژوهش های قبلی صورت گرفته در مورد این جاذب بسیار اندک و ناقص بوده است.

وی در مورد کاربردهای پروژه گفت: استفاده از MgO به عنوان جاذب مؤثر گاز SO2 در خروجی دودکش صنایع آلاینده جهت جلوگیری از ورود دی اکسید گوگرد به محیط زیست از کاربردهای این پروژه به شمار می رود.

استاد راهنمای این پروژه دکتر حبیب آل ابراهیم عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1906

به "آنالیز حذف گاز آلاینده SO2 از دودکش صنایع با جاذبی از جنس منیزیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز حذف گاز آلاینده SO2 از دودکش صنایع با جاذبی از جنس منیزیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید