باتری گوشی موبایل در 10 سال آینده چگونه تغییر خواهد نمود؟

به گزارش تور استانبول، بسیاری از کاربران در شرایط مختلف نگران عمر باتری گوشی خود هستند. به عنوان مثال فرض کنید در یک شهر ناشناس در حال رانندگی و قدم زدن هستید و می بینید که باتری گوشی شما دیگر شارژ چندانی دارد؛ در چنین موقعیت هایی اتمام شارژ باتری دردسرهای مختلفی را ایجاد می نماید.

باتری گوشی موبایل در 10 سال آینده چگونه تغییر خواهد نمود؟

به همین خاطر عمر باتری گوشی یکی از مهم ترین ویژگی ها برای کاربران محسوب می گردد. در حالی که سایر فناوری های مربوط به گوشی های هوشمند پیشرفت قابل توجهی داشته اند، فناوری باتری گوشی بسیار عقب مانده است. اما در این زمینه خبرهای خوبی منتشر شده و به نظر می رسد در آینده نه چندان دور این فناوری هم بهبود پیدا می نماید.

اگرچه ما نمی توانیم در یک مطلب به صورت مختصر و مفید تمام پیشرفت های بالقوه در زمینه تکنولوژی باتری گوشی را پوشش دهیم، اما در ادامه به تعدادی از مهم ترین پیشرفت های به دست آمده می پردازیم.

ساده ترین راه چاره افزایش عمر باتری

در حال حاضر بسیاری از شرکت ها باتری های عظیم تری را برای گوشی های خود استفاده می نمایند. اگرچه چنین راه چارهی اصلا هیجان انگیز و جذاب نیست، اما باید بگوییم که هرچقدر باتری عظیم تر باشد، مدت بیشتری می تواند شارژ را نگه دارد.

بعضی شرکت ها هم دو باتری در گوشی های خود تعبیه می نمایند. به عنوان مثال می توانیم به اپل، هواوی و وان پلاس اشاره کنیم که چنین رویکردی را اتخاذ نموده اند. چنین رویکردی نه تنها دست شرکت ها را برای تعبیه قطعات داخلی بازتر می نماید، بلکه در زمینه سرعت شارژ هم مزایایی دارد.

مثلا وان پلاس 9 مجهز به باتری دوگانه است که مجموع ظرفیت آن ها به 4500 میلی آمپر ساعت می رسد. اگرچه گوشی های دیگری با باتری عظیم تر از آن در بازار وجود دارند، اما وان پلاس به لطف این طراحی پیروز شده سرعت شارژ 65 وات را امکان پذیر کند که با استفاده از آن در عرض 29 دقیقه می توانید باتری گوشی را به طور کامل شارژ کنید.

کاهش استهلاک باتری

همان طور که احتمالا می دانید، عملکرد باتری گوشی به مرور زمان بدتر از گذشته می گردد. روی هم رفته بیشتر باتری گوشی ها بعد از حدود یک سال استفاده، تقریبا 20 درصد از ظرفیت خود را از دست می دهند. این یعنی پس از مدتی استفاده، حتی اگر گوشی را 100 درصد شارژ کنید دوام آن کمتر از باتری نو خواهد بود.

در همین زمینه، دانشمندان مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته ژاپن به یک فناوری دست پیدا نموده اند که با استفاده از آن، باتری ها بعد از گذشت 5 سال استفاده می توانند 95 درصد ظرفیت ابتدایی خود را حفظ نمایند. این تیم ژاپنی ماده جدیدی به نام Bis-imino-acenaphthenequinone-Paraphenylene یا به اختصار BP را کشف نموده اند که می تواند چنین معینه ای را امکان پذیر کند. به لطف این فناوری، باتری بعد از 1700 چرخه شارژ، کماکان قادر به حفظ 95 درصد از ظرفیت ابتدایی خود خواهد بود.

افزایش چشمگیر عمر باتری گوشی

از دیگر پیشرفت های به دست آمده می توانیم به یک نوع باتری جدید اشاره کنیم که دوام چندین روزه برای شارژ را امکان پذیر می نماید. محققین دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا یک باتری لیتیوم-سولفور توسعه داده اند که نه تنها تأثیر زیست محیطی کمتری نسبت به انواع فعلی لیتیوم-یون دارد، بلکه می تواند منجر به کاهش هزینه های فراوری به همراه فراهم کردن عمر باتری 5 روزه برای گوشی های هوشمند گردد.

یک شرکت دیگر به نام Prieto Battery در حال توسعه یک باتری است که نه تنها عمر بسیار بالایی دارد، بلکه با سرعت بسیار زیادی شارژ می گردد. این نوع باتری از یک بستر فوم مسی استفاده می نماید که سطح داخلی را نسبت به باتری های سنتی تا 60 برابر افزایش می دهد. این شرکت می گوید نوعی از این باتری که دوام 10 ساعته دارد، در عرض فقط 5 دقیقه شارژ می گردد. این یعنی اگر اندازه و ضخامت آن افزایش پیدا کند، دوام آن هم به طور قابل توجهی بیشتر می گردد.

ابرخازن ها

یکی دیگر از حوزه های هیجان انگیز در تکنولوژی باتری، ابرخازن ها هستند. اگرچه در حقیقت باتری محسوب نمی شوند، اما برای ذخیره سازی انرژی به جای فرایندهای شیمیایی از الکترواستاتیک استفاده می نمایند. همین قابلیت به آن ها اجازه می دهد که در مقایسه با باتری ها، انرژی را با سرعت بسیار بیشتری دریافت و ارائه نمایند. به طور معین، شارژ آن ها تا 1000 بار سریع تر انجام می گردد و این یعنی شارژ هر گجتی به صورت لحظه ای صورت می گیرد.

مهم ترین عیب ابرخازن ها نسبت به باتری مربوط به میزان ذخیره سازی انرژی آن ها است که حدود یک چهارم باتری های معمولی محسوب می گردد. با این حال، اگر بتوانید گوشی را در یک لحظه شارژ کنید، این ویژگی منفی مشکل چندان عظیمی نخواهد بود. اما در هر صورت حداقل تا آینده نزدیک نباید انتظار راهیابی این فناوری را به گوشی های هوشمند داشته باشیم.

گرافین؛ جام مقدس باتری ها

بدون اشاره به ماده گرافین نمی توانیم درباره آینده تکنولوژی باتری صحبت کنیم. گرافین از ترکیبی از اتم های کربن تشکیل شده که در یک ساختار محکم شبیه لانه زنبور به یکدیگر متصل شده اند. ضخامت گرافین یک لایه اتم کربن است و بنابراین به طور شگفت انگیزی باریک محسوب می گردد. ورقه های گرافینی دارای خواص مهمی مانند راهنمایی الکتریکی و حرارتی فوق العاده، استحکام بالا، انعطاف پذیری و وزن کم هستند.

سلول های گرافینی بسیار سریع تر از باتری های لیتیوم یونی شارژ می شوند و ظرفیت بسیار بالاتری دارند؛ علاوه بر این باید به ضخامت و وزن بسیار کمتر آن ها هم اشاره کنیم. ویژگی وزن و ضخامت برای گوشی های هوشمند اهمیت زیادی دارد زیرا به شرکت ها اجازه می دهد بدون احتیاج به افزایش ضخامت بدنه، از باتری های بسیار بهتری استفاده نمایند. همچنین باید به عملکرد حرارتی فوق العاده این نوع ماده هم اشاره کنیم که منجر به بهبود عمر باتری و ایمنی آن می گردد.

البته واقعیت این است که طی سال های گذشته بارها و بارها درباره خواص معجزه آسای گرافن مطالب زیادی منتشر شده ولی هنوز این فناوری به دست کاربران نرسیده است. یکی از مهم ترین چالش های موجود بحث هزینه های فراوری بسیار بالای این ماده است که احتمالا به مرور زمان این هزینه ها کاهش پیدا می نماید.

حداقل تا اطلاع ثانوی، باید به همین باتری های فعلی که بیشتر آن ها خوشبختانه بیش از یک روز دوام می آورند و سرعت شارژ بالایی دارند، بسنده کنید. باید ببینیم طی چند سال آینده آیا فناوری باتری گوشی متحول می گردد یا نه.

منبع: TechRadar

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1684

به "باتری گوشی موبایل در 10 سال آینده چگونه تغییر خواهد نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باتری گوشی موبایل در 10 سال آینده چگونه تغییر خواهد نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید