ایده خرید جنگنده های شبح روسیه؛ گزینه ای سخت مقابل عراق

به گزارش تور استانبول، مجله آمریکایی فوربس در گزارشی به کوشش عراق برای خرید جنگنده های رادارگریز SU-57 از روسیه اشاره نمود و گزارش داد به دلایل مالی و فناوری نظامی، این امر گزینه ای غیرعملی برای عراق است.

ایده خرید جنگنده های شبح روسیه؛ گزینه ای سخت مقابل عراق

فوربس در گزارش خود نوشت، رسانه های روسی از عماد الزهیری، بازرس وزارت دفاع عراق نقل نموده اند که بغداد قصد خرید جنگنده های SU-57 روسیه را دارد که مسکو تا به الان تنها نمونه های اولیه آن را فراوری نموده است.

در حالی که هنوز این خبر مورد تایید رسمی دولت عراق و روسیه قرار نگرفته است اما این امر بنا به دلایل مالی و نظامی مورد تردید و سوال است؛ چراکه بغداد در شرایطی که با بحران مالی ناشی از شیوع کرونا و سقوط بهای نفت روبه رو است، هزینه هنگفت برای خرید این نوع جنگنده ها برای عراق کاری سخت خواهد بود.

جنگنده SU-57 صرفاً نمونه آزمایشی است

فوربس در ادامه گزارش داد که جنگنده های SU-57 هنوز در مرحله آزمایش های اولیه قرار دارند و با وجود این که روسیه فراوری این جنگنده ها را از ژوئیه 2019 به صورت جدی کلید زد اما چندین سال طول می کشد جنگنده مذکور در تعداد بالا وارد ناوگان هوایی روسیه گردد و در نتیجه، فرایند صادرات آن به زمان طولانی تری احتیاج خواهد داشت. همچنین عراق با مشکل دیگری روبرو خواهد شد که همان فرایند تعمیرات جنگنده هاست.

بغداد در اوایل سال 2010 چهار میلیارد دلار برای خرید ناوگان جنگنده های F-16 هزینه کرد اما طبق گزارش های رسانه ای از زمان خروج تیم تکنسین آمریکایی، با مشکل راه اندازی مناسب این جنگنده ها روبرو است.

عراق در اواسط سال 2015 نخستین جنگنده F-16 خود را به هنگام نبرد علیه داعش تحویل گرفت که این جنگنده ها قدرتمندترین هواپیماهای نظامی هستند که عراق از زمان رژیم صدام در اختیار داشته است.

پیشتر فوربس در گزارشی تصریح نموده بود که عراق در حال حاضر قادر به ادامه انجام پروازهای روتین جنگنده های F-16 بر فراز استان الانبار در راستای مقابله با نفوذ عناصر داعش نیست، چرا که با مشکلاتی به دلیل تعمیرات و راه اندازی این جنگنده ها روبرو است.

خرید SU-57 چالشی سختتر برای عراق

مجله فوربس در ادامه گزارش داد که تعمیر و نگهداری جنگنده های SU-57 برای عراق چالشی سختتر از جنگنده های F-16 آمریکا خواهد بود، چراکه روسیه تیم تکنسین و مشاور نظامی در عراق ندارد و آموزش خلبانان عراقی برای به پرواز درآوردن این جنگنده های پیچیده، زمان بر خواهد بود.

فوربس مطرح کرد که عراق در صورت خرید جنگنده های روسی طبق قانون CAATSA آمریکا احتمالاً با تحریم های واشنگتن روبرو گردد. این قانون بود که ترکیه را بعد از خرید سامانه پدافندی S-400 روسیه از در اختیار داشتن جنگنده های آمریکایی F-35 محروم کرد.

فوربس در سرانجام بیان کرد که انتخاب جنگنده های SU-57 از سوی عراق علاوه بر اینکه اقدام پرهزینه ای خواهد بود، گزینه ای غیرقابل توجیه از سوی این کشور به شمار می رود.

، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1174

به "ایده خرید جنگنده های شبح روسیه؛ گزینه ای سخت مقابل عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده خرید جنگنده های شبح روسیه؛ گزینه ای سخت مقابل عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید