انتخاباتی سهل اما سخت برای اردوغان

به گزارش تور استانبول، ترکیه تبدیل به کشور انتخابات ها شده است و مردم این کشور که در پنج سال گذشته هفت بار رای داده اند، عادت کرده اند، هر سال یک بار و حتی دوبار به پای صندوق های رای بروند. آنها فردا نیز دیگر بار آرای خود را به صندوق های رایی می اندازند که قرار است، اسامی شهرداران و نمایندگان شوراهای محلی از آنها خارج شود.

انتخاباتی سهل اما سخت برای اردوغان

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، انتخابات شهرداری ها و شوراهای محلی 81 استان ترکیه فردا در حالی برگزار می¬شود که به باور تحلیلگران این انتخابات که در ظاهر پیروزی در آن برای حزب عدالت و توسعه سهل است، بدلیل مسایل اقتصادی برای آن سخت خواهد بود. اما جدا از این، این انتخابات را باید برای شخصرجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور که از سال گذشته با بحران ارزی دست و پنجه نرم می کند،نیز آزمونی جدی دانست. در چند روز گذشته، پر شورترین کمپین ها در شهر استانبول قابل مشاهده بود. جایی که بحث های سیاسی داغ تر از هر شهر دیگری جریان داشت و اردوغان نیز در سخنرانی انتخاباتی خود در این شهر که پایگاه سنتی حزب عدالت و توسعه (آک پارتی) محسوب می¬شود، به همه احزاب حمله کرد و کسی نبود که از دم تیغ زبان او نگذرد. حملاتی که برخی تحلیلگران از آن به عنوان نشانه¬ای از نگرانی اردوغان از شکست احتاقتصادی حزب خود یاد کردند. اما تنها او نبود که برای پیروزی حزبش متوسل به حمله سیاسی به رقبا شد. در آنکارا و استانبول، دو پایتخت سیاسی و اقتصادی ترکیه، سران دیگر احزاب نیز با هدف دریافت مسایل و مسائل محلی به دولت و حزب حاکم حمله کردند. تنها حزب راستگرای حرکت ملی، متحد اردوغان در ائتلاف مشترک آنان با عنوان ائتلاف مردمبود که از حمله به دولت پرهیز کرد. اصلی ترین رقبای حزب عدالت و توسعه در این انتخابات، در قالب ائتلاف اتحاد ملی گرد آمده¬اند. این ائتلاف را حزب جمهوری خواه خلق و حزب خوب تشکیل می دهند.

اقتصاد، اقتصاد و اقتصاد

سرفصل همه کمپین های انتخاباتی ترکیه در روزهای گذشته، اقتصاد بوده است. سال گذشته بعد از نبرد تعرفه¬ای دونالد ترامپ علیه آنکارا، اقتصاد ترکیه متحمل فشارهای زیادی شد. طوری که لیر ترکیه حدود 40 درصد ارزش خود مقابل دلار امریکا را از دست داد. البته دولت اردوغان نیز چندان دست و پا بسته نماند و تلاش کرد با افزایش نرخ بهره دیگر بار ارزش ارز کشور خود را افزایش دهد که تا حدودی هم پیروز شد. اما این کار در عین حال باعث شد، تمایل دریافت وام از بانک ها کاهش یابد و به این ترتیب تجارت¬ ضربه ببیند و تورم بالا رود. دولت ترکیه در ماه¬های اخیر بسیار تلاش کرد تا تورم ایجاد شده را مهار کند. اما مردم بیش از آنکه به تلاش های ناکام دولت اهمیت دهند، گرانی های روز افزون را می¬بینند. مقامات دولت ترکیه هم هرچند می¬پذیرند که مسائل اقتصادی فراوان هستند ونیاز به چاره¬اندیشی دارند، اما معتقدند مردم به توان آنها و شهردارانشان برای حل مسائل موجود اطمینان دارند. این چیزی است که می توان در لابلای کلمات یاسین آکتای، یکی از مشاوران ارشد اردوغان در گفت و گو با الجزیره پیدا کرد. و می گوید: ما می¬دانیم برخی رای دهندگان از وضعیت اقتصادی اخیر ناراضی هستند و نمی¬توان این واقعیت را نادیده گرفت. اما مردم در عین حال باور ندارند که هیچکدام از احزاب مخالف توان حل این مسائل را داشته باشند. زیرا در طول 17 سال گذشته همواره این حزب عدالت و توسعه بوده¬است که با پیروزیت در همه عرصه¬ها حاضر شده¬است.

اما در نقطه مقابل او غمزه آکوس ایلگزدی، معاون حزب چپگرای جمهوری خواه خلق که معتقد است دولت اردوغان به عنوان مسبب وضعیت فعلی کشور، قادر به حل مسائل اقتصادی نیست، می گوید: ترکیه هرگز در تاریخ خود این گونه احساس فقر نکرده است. مردم تنها توان خرید سبزیجات ضروری را دارند. آنها از کسانی که در راس قدرت هستند، انتظار دارند، به جای وعده و وعید، کاری انجام دهند.

سال 2017 اردوغان خود نیز با اعتراف به اینکه حزب آک پارتی دچار نوعی فرسایش شده، از شماری از شهرداران و مقامات محلی خواست پیش از رفراندوم قانون اساسی که سیستم کشور را از پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر داد، استعفا کنند. با این حال برخی تحلیلگران معتقدند، رمز پیروزی¬های پیاپی عدالت و توسعه این است که هیچ گزینه مناسب دیگری برای انتخاب ندارند و این قاعده می¬تواند در این دوره نیز با وجود همه نارضایتی¬های اقتصادی که وجود دارد، به مدد رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه بیاید.

اطلاعات کلیدی انتخابات ترکیه

در این انتخابات 57 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند

در سرانجام انتخابات فردا 750 هزار شهردار و کنندگان شوراهای محلی در سراسر ترکیه انتخاب می¬شوند

13 حزب در انتخابات مشارکت دارند که اصلی ترین آنها عدالت و توسعه، حرکت ملی، جمهوری خواه خلق، خوب و حزب کردی دموکراتیک خلق¬ها هستند

اینفوگرافی

وضعیت ائتلاف ها

رنگ قرمز: هر دو ائتلاف مردم و اتحاد ملی

رنگ آبی: ائتلاف ملی (احزاب اپوزیسیون جمهوری خواه خلق و خوب)

رنگ زرد: ائتلاف مردم (حزب حاکم و حرکت ملی)

بدون رنگ: بدون ائتلاف

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 164

به "انتخاباتی سهل اما سخت برای اردوغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاباتی سهل اما سخت برای اردوغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید