آن تراژدی مرگبار...

به گزارش تور استانبول، هیچ فرقی با 10 سال پیش نکرده و همان دختر پرشور و ماجراجویی است که می شناختیم. فاطمه اکرمی امروز در 27 سالگی هنوز ورزش می نماید، هنوز ژیمناست است، هنوز درس می خواند و البته هنوز هم از هواپیما پایین می پرد.

آن تراژدی مرگبار...

به گزارش خبرنگاران ، روزنامه خبرنگاران نوشت: او یکی از نخستین افراد در ایران است که اسکای دایوینگ (sky diving) را انجام داد. این رشته ورزشی یکی از پرمخاطره ترین و هیجان انگیزترین رشته های ورزشی در جهان است؛ یعنی پرش از هواپیما یا هلیکوپتر با چترنجات. البته کار به همین جا ختم نمی گردد. فاطمه اکرمی که اصلا انگار برای آسمان آفریده شده روش های مختلف دیگری از پرواز را هم آزمایش نموده است. اما این بار نه فقط برای فعالیت ورزشی فوق العاده اش که برای مرگ غم انگیز یکی از هم پروازی های او یعنی محمد عظیمی سراغش رفتیم. عظیمی چند روز پیش قصد داشت برای یادبود درگذشتگان پلاسکو از یک جرثقیل بپرد که دچار سانحه شد و جان باخت.

مشغول چه کاری هستید؟ منظورم فعالیت های ورزشی است. اخیرا پرشی نداشته اید؟

اتفاق جدیدی که اخیرا برایم افتاد شهریور ماه بود که با وینگ سوئیت یا همان لباس بالدار پریدم. این اتفاق قبلا در روسیه افتاد و من شهریور ماه در زیباکنار بار دیگر با لباس بالدار پریدم. تا به حال هیچ خانمی با لباس بالدار نپریده بود و من برای اولین بار این کار را انجام دادم. پرش با لباس بالدار در همان رشته اسکای دایوینگ انجام می گردد اما داستان متفاوتی دارد.

در سال های اخیر چند بار هم در خارج از کشور پرش داشته اید. خودشان دعوت نامه می فرستند؟

اسکای دایوینگ یک رشته بسیار شخصی است و فدراسیونی در جهان ندارد و کشورها برای خودشان انجمن چتربازی دارند که این انجمن ها رقابت های خصوصی برگزار می نمایند. البته یک انجمن چتربازی بین المللی هم وجود دارد.

تا به حال تجربه شرکت در این رقابت ها را داشته اید؟

سال 94 قرار بود به عنوان اعضای تیم ملی متشکل از چهار آقا و یک خانم یعنی من راهی رقابت های آسیایی چین شویم که بنا به دلیلی پیروز نشدیم به این رقابت ها برویم.

از شخصی بودن اسکای دایوینگ گفتید. شما برای هر پرش چقدر هزینه می کنید؟

قیمت این رشته با دلار جابه جا می گردد. هزینه ها جداگانه است. به عنوان مثال هزینه اجاره هلیکوپتر داریم که البته از سوی شرکت هایی پرداخت می گردد که رویدادهای پرش را برنامه ریزی می نمایند. شاید هزینه اجاره یک ساعته هلیکوپتر 11 میلیون تومان باشد که البته مطمئن نیستم و این عدد دقیق نیست. این فقط برای هزینه اجاره هلیکوپتر است و ما هزینه های مربوط به سایر تجهیزات را هم داریم. بر اساس قیمت دلار هزینه همه اینها مدام افزایش پیدا می نماید به عنوان مثال نخستین بار که در ایران پریدم شاید فقط 100 هزار تومان هزینه کردم اما اکنون پرش، یک بلیت جداگانه فقط برای سوار شدن به هواپیما دارد که باید برای آن پول بدهیم. از سویی بسیاری از ورزشکاران چتر ندارند و باید هزینه جداگانه ای هم برای اجاره چتر بدهند، حتی بسته بندی این چترها هم خودش یک هزینه دارد. بلیت پریدن هم 900 هزار تومان قیمت گذاری شده است. با تمام این اوصاف باید بگویم هر پرش برای من یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 200 هزار تومان آب می خورد.

همین چند روز پیش یک چترباز که قصد پرش از یک جرثقیل را داشت به دلیل سانحه به طرز دردناکی جان سپرد. این حادثه تلخ به چه چیزی مربوط می گردد، باز نشدن چتر یا خطای خود چترباز؟

محمد عظیمی را می شناختم و بابت فوت او بسیار حالم بد شد. باور کنید الان که با شما صحبت می کنم فقط دو روز است که حالم کمی بهتر شده. واقعا حال بدی داشتم. البته این را باید بگویم رشته ای که محمد عظیمی در آن دچار سانحه شد اسکای دایوینگ نبود و بیس جامپ نام دارد. بیس جامپ تفاوت زیادی با اسکای دایوینگ دارد. فرق آن این است که در بیس جامپ از جای ثابتی مثل همان جرثقیل به پایین می پرند اما در اسکای دایوینگ ما سوار هواپیما می شویم و پایین می پریم. بیس جامپ ارتفاع بسیار کمتری نسبت به اسکای دایوینگ دارد و فقط یک چتر دارد که باعث می گردد رشته آنها بسیار خطرناک باشد. حتی اگر دو چتر هم داشته باشند فرصتی برای باز کردن آن ندارند.

با توجه به این که محمد عظیمی را می شناختید به نظر شما چه خصوصیاتی داشت؟

او بسیار پرتلاش بود و پشتکار داشت. زحمات زیادی در رشته خودش می کشید و این اتفاق برای هر کسی می توانست پیش بیاید. آن حادثه چیزی نیست که درباره اش بگوییم اشتباه خود عظیمی بوده است. در بیس جامپ یک نات باد می تواند شما را بین مرگ و زندگی قرار بدهد. یک باد شما را می چرخاند و چون ارتفاع هم کم است دیگر هیچ توانایی برای کنترل کردن باقی نمی ماند. عظیم ترین اسکای دایور جهان و 20 سال هم سابقه داشته باشی وقتی این نات باد پیش بیاید دیگر هیچ کاری از دست شما برنمی آید. چون ارتفاع پایین و فرصت کم است. همین الان در سطح جهان بیس جامپرهای مطرح جهان به دلیل همین اتفاق مشابه جان خود را از دست می دهند چون رشته خطرناکی است.

تا حالا برای خود شما در اسکای دایوینگ مسئله ای در حین پرواز پیش آمده است؟

یک بار در روسیه و در حین یکی از پرش هایم مجبور به استفاده از چتر رزرو شدم چون چتر اولم باز شد اما گره خورد. وقتی پیاده شدم بدون ترس مجددا سوار هواپیما شدم تا پرش بعدی ام را انجام بدهم. بعد از این که این رخ داد مادرم به من پیغام داد که پرش دوم را انجام ندهم اما گوش نکردم و پرش دوم را هم انجام دادم.

در کنار اسکای دایوینگ ورزش دیگری هم انجام می دهید؟

الان مربی ژیمناستیک هستم. خیلی زیاد ورزش می کنم. بدنساز هستم و فعالیتم بسیار بالاست. پارکور هم انجام می دهم.

چرا اینقدر کارهای خطرناک انجام می دهید؟

چیزی که کاملا درک نموده ام این که زندگی بسیار کوتاه تر از چیزی است که تصور می کنیم. تصمیم دارم هر ورزشی را که بدنم توانایی دارد و تا هر زمانی که فرصتش هست انجام بدهم. واقعا معلوم نیست فردا چه اتفاقی می افتد. پس بهتر است از امروزمان لذت ببریم.

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش / خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1481

به "آن تراژدی مرگبار..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آن تراژدی مرگبار..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید