آلودگی معدنی پساب های صنعتی با راهکاری فناورانه حذف می گردد

به گزارش تور استانبول، محققان در دانشگاه تهران پیروز به حذف آلاینده های فلزی با ساخت دستگاهی بر پایه بخار سرد شدند.

آلودگی معدنی پساب های صنعتی با راهکاری فناورانه حذف می گردد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان در دانشگاه تهران پیروز به حذف آلاینده های فلزی با ساخت دستگاهی بر پایه بخار سرد شدند. علی وجودی مجری این طرح، عامل دار کردن مواد نانومتخلخل با گروه های تیولی و آنالیز کاربرد آن ها در حذف آلاینده های فلزی که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی آن را انجام داده است، گفت: علاوه بر کربوهیدرات ها، لیپیدها، اسید های آمینه و ویتامین ها بعضی از فلزات سنگین برای فعالیت بیولوژیکی سلول ها لازم است. بعضی از فلزات مانند آهن برای زندگی جنبه حیاتی داشته و گروهی دیگر مانند مس و روی و سرب به مقدار جزئی برای فعالیت آنزیم ها ضروری هستند. این فلزات به علت داشتن وزن اتمی بالا فلزات سنگین نامیده می شوند. چنانچه میزان ورود این فلزات ضروری به بدن بیش از حد مورد احتیاج باشد ایجاد مسمومیت می نمایند.

وجودی ادامه داد: فلزات سنگین غیر ضروری یا فلزات سمی نیز در بدن آثار سمی فراوری می نمایند، به طور کلی فلزات سنگین موجود در محیط زیست یک خطر بالقوه برای موجودات زنده به شمار می آیند. انسان و حیوانات همواره در معرض آلودگی با فلزات سنگین هستند. اینگونه فلزات با ترکیب های ضروری بدن از قبیل اکسیژن، گوگرد و ازت با گروه هایی همچون S.، SH، OH، COO و COOH پیوند برقرار می نمایند. از سویی بیشتر ترکیب های ضروری بدن از جمله آنزیم ها و پروتئین ها این گروه ها را دارند. در نتیجه فلزات سنگین موجب وقفه فعالیت آنزیم ها و اختلال در سنتز ترکیب های ضروری بدن می شوند. پس جذب و حذف فلزات از محیط بسیار با اهمیت و حیاتی است.

وی با بیان اینکه در این طرح با ساخت دستگاهی برای جذب این فلزات اقدام کردیم ابراز کرد: برای سنتز ترکیبات نانومتخلخل از دستگاه دست ساز که بر پایه بخار سرد کار می نماید، استفاده شد. هدف از انجام این طرح تهیه نانوذرات عامل دار شده و کاربرد آن به عنوان جاذب در حذف آلاینده های فلزی است. پایدار نگه داشتن نانو ذرات برای مدت طولانی بدون توده ای شدن یا رسوب کردن، یک نکته کلیدی در کاربرد آن ها به عنوان جاذب در حذف آلاینده های فلزی است. به خصوص در خصوص فلزات خالص همچون آهن، کبالت، نیکل یا آلیاژ های آن ها که نسبت به اکسیژن موجود در هوا بسیار حساس هستند، استفاده از یک روش ساده و انعطاف پذیر حفاظت با یک لایه غیر قابل نفوذ لازم است، به طوری که اکسیژن نتواند به سطح ذرات برسد. این ساختار های سنتز شده می تواند برای حذف آلودگی های معدنی پساب های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 466

به "آلودگی معدنی پساب های صنعتی با راهکاری فناورانه حذف می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی معدنی پساب های صنعتی با راهکاری فناورانه حذف می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید