یتیمک بادمجان به روش شیرازی و بوشهری

به گزارش تور استانبول، یتیمک یا یتیمچه از خوشمزه ترین غذا هایی است که با بادمجان درست می گردد و برای تهیه این غذا تنها به مقداری بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز و سیر احتیاج دارید.

یتیمک بادمجان به روش شیرازی و بوشهری

یتیمک یا یتیمچه از خوشمزه ترین غذا هایی است که می توانید با بادمجان تهیه کنید. دستور پخت یتیمک در شهر های مختلف فرق دارد. بعضی این غذا را با بادمجان تهیه می نمایند و بعضی دیگر در ترکیبات آن از کدو، عدس و گوشت و مرغ استفاده می نمایند. روش تهیه یتیمک بوشهری و شیرازی شباهت زیادی به هم دارد.

معمولا برای تهیه این یتیمک از بادمجان سرخ شده در کنار گوجه فرنگی، پیاز و سیر استفاده می گردد، اما اگر دوست دارید غذای شما رژیمی گردد، می تواند در پخت این غذا از بادمجان آبپز نیز بهره ببرید. در این مقاله با طرز تهیه یتیمک بوشهری و شیرازی و همه فوت و فن های درست کردن این غذای خوشمزه و ساده آشنا شوید.

چی لازم دارم:

بادمجان 6 عدد

گوجه فرنگی 6 عدد

پیاز 3 عدد

سیر 3 حبه

روغن به میزان لازم

زردچوبه نصف قاشق چای خوری

نمک 1 قاشق چای خوری

آبلیمو 2 قاشق غذاخوری

شنبلیله خشک به میزان کم

چطور بپزم:

یتیمک یا یتیمچه بوشهری و شیرازی درست به یک روش تهیه می شوند. برای تهیه این غذا تنها به میزانی بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز و سیر احتیاج دارید. در ادامه می توانید با مراحل طرز تهیه یتیمک بوشهری و شیرازی آشنا شوید.

مرحله اول؛ بادمجان ها را برای تهیه یتیمک آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه یتیمک بوشهری و شیرازی باید بادمجان ها را بشویید. سپس پوست آن ها را جدا کنید. بادمجان ها را به صورت نگینی خرد کنید و سپس میزانی نمک روی آن ها بپاشید. این کار موجب خارج شدن تلخی بادمجان می گردد و به کاهش جذب روغن نیز یاری می نماید. بعد از 30 دقیقه می توانید بادمجان را فشار دهید و با آب سرد بشویید.

مرحله دوم؛ بادمجان ها را سرخ کنید

در این مرحله باید میزانی روغن در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ گردد. سپس بادمجان ها را در روغن داغ بریزید و خوب سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند. بعد از این که بادمجان ها سرخ شدند، آن ها را از روغن خارج کنید.

مرحله سوم؛ پیاز و سیر را سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه یتیمک بادمجان به روش شیرازی و بوشهری باید پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید. زمانی که پیاز سبک شد، سیر رنده شده را به آن اضافه کنید. صبر کنید تا سیر و پیاز کاملا سرخ شوند و بعد کمی زردچوبه به مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ گوجه فرنگی را به پیاز داغ اضافه کنید

بعد از این که پیاز ها به خوبی سرد شدند، گوجه فرنگی ها را بشویید و به صورت مکعبی خرد کنید. می توانید پوست گوجه را جدا کنید و بعد آن را خرد کنید. در ادامه گوجه فرنگی خرد شده را به ترکیب پیاز و سیر سرخ شده اضافه کنید و چند دقیقه در روغن تفت دهید. میزانی نمک و شنبلیله خشک به مواد اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که میزانی شنبلیله باید بسیار کم باشد، در غیر این صورت موجب تلخ شدن غذا می گردد.

مرحله پنجم؛ یتیمک را آماده کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه یتیمک بادمجان باید درب ماهیتابه را روی آن قرار دهید و حدود نیم ساعت صبر کنید تا غذا با حرارت ملایم بپزد. 10 دقیقه قبل از آماده شدن یتیمک می توانید میزانی آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید. سپس شعله گاز را خاموش کنید و از طعم این غذا در کنار نان یا برنج کته لذت ببرید.

اگر در رژیم هستید و یا دوست ندارید از غذا های سرخ شده بهره ببرید، می توانید یتیمک را به روش آبپز و بدون روغن نیز آماده کنید. برای تهیه این غذا باید بادمجان ها را به صورت نگینی یا حلقه ای خرد کنید. سپس یک قابلمه روی حرارت قرار دهید. میزان کمی روغن در آن بریزید. سپس پیاز خرد شده اضافه کنید. بادمجان ها را روی پیاز بریزید و در ادامه سیر و گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید.

میزانی نمک و زردچوبه به مواد بزنید. حرارت را کم کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا غذا به آرامی بپزد. اگر بعد از آب افتادن گوجه آب غذا کم است، می توانید میزان کمی آب به آن اضافه کنید. در 10 دقیقه نهایی پخت غذا می توانید کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. مراقب باشید در زمان پخت این غذا شعله گاز باید کم باشد تا غذای شما ته نگیرد.

در طرز تهیه یتیمک کدو شیرازی ابتدا باید کدو ها را به صورت خلالی یا حلقه ای خرد کنید. پیاز را در روغن سرخ کنید و بعد از این که طلایی شد، کدوی خرد شده را اضافه کنید. در ادامه میزانی زردچوبه، نمک، فلفل و عصاره مرغ به آن بزنید.

وقتی کدو ها پختند می توانید کمی رب یا پوره گوجه فرنگی به غذا اضافه کنید. صبر کنید تا غذای شما به خوبی بپزد و جا بیفتد، سپس آن را با نان میل کنید. می توانید یتیمک کدو را بدون گوجه و تنها با پیاز سرخ شده و ادویه های مختلف نیز آماده کنید.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه یتیمک بوشهری و شیرازی

در این مطلب به چند نکته طلایی برای تهیه یتیمک بوشهری و شیرازی نیز اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

- برای تهیه یتیمک بوشهری و شیرازی می توانید بادمجان ها را برای نیم ساعت در محلول آب نمک قرار دهید و بعد خوب فشار دهید تا آب داخل بادمجان ها خالی گردد.

- یتیمک بوشهری و شیرازی یک غذای گیاهی و فوق العاده خوشمزه است که می توانید برای وعده ناهار و شام آن را میل کنید.

- اگر دوست دارید در طرز تهیه یتیمچه یا یتیمک بادمجان از گوشت تکه ای بهره ببرید، می توانید گوشت را جداگانه بپزید و به غذا بهره ببرید.

- در صورت تمایل می توانید یتیمک را با مرغ و گوشت قلقلی نیز آماده کنید.

- در طرز تهیه یتیمچه مشهدی از حبوباتی مثل عدس، نخود و لوبیا استفاده می گردد.

- طرز تهیه یتیمچه بادمجان و سیب زمینی مخصوص کاشان است. برای تهیه این یتیمک باید سیب زمینی را نگینی کنید و در روغن سرخ کنید و به ترکیب بادمجان و گوجه اضافه کنید.

- در طرز تهیه یتیمک کدو می توانید به جای بادمجان از کدوی سرخ شده بهره ببرید.

- برای طرز تهیه یتیمک کدو و بادمجان می توانید از ترکیب بادمجان و کدوی سرخ شده بهره ببرید.

- اصلی ترین طعم دهنده یتیمک، سیر است، از همین رو به هیچ عنوان سیر را از ترکیبات این غذا حذف نکنید.

- قبل از اضافه کردن گوجه فرنگی به یتیمک بهتر است پوست آن را جدا کنید و بعد گوجه را خرد و به غذا اضافه کنید. برای این کار باید گوجه را در آب جوش قرار دهید و بعد از 2 دقیقه با آب یخ بشویید تا پوست آن به راحتی جدا گردد.

- برای تهیه یتیمک بهتر است از فلفل سیاه استفاده نکنید. اضافه کردن فلفل سیاه موجب تلخ شدن طعم غذا می گردد.

- در طرز تهیه یتیمک بادمجان به روش بوشهری می توانید میزانی تمر هندی را با آب ترکیب کنید و به این غذا اضافه کنید. سپس صبر کنید غذا با آب تمر هندی بجوشد و آب آن کاملا بخار گردد.

- برای تهیه یتیمک بادمجان بوشهری می توانید میزانی لوبیا چشم بلبلی پخته شده نیز به این غذا اضافه کنید.

- در طرز تهیه یتیمک بوشهری و شیرازی می توانید به جای گوجه فرنگی خرد شده از رب گوجه فرنگی نیز بهره ببرید.

- برای این که طعم یتیمک بوشهری و شیرازی شما تند گردد، می توانید از میزانی فلفل قرمز بهره ببرید.

- به منظور خوشمزه شدن طعم یتیمک می توانید میزانی عصاره مرغ یا گوشت به این غذا اضافه کند. از آن جایی که عصاره حاوی نمک است، در صورت استفاده از عصاره به هیچ عنوان از نمک استفاده نکنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 28 آذر 1402 بروزرسانی: 28 آذر 1402 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2296

به "یتیمک بادمجان به روش شیرازی و بوشهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یتیمک بادمجان به روش شیرازی و بوشهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید