چهارشنبه آخر ماه صفر در هرمزگان

به گزارش تور استانبول، ساحل نشینان هرمزگانی بر این باورند که بعد از 2 ماه عزاداری در ماه های محرم و صفر و حتی بدشگونی و نحسی یکساله، را با آب تنی در آب دریا از تن و روان خود دور نموده و از دریا طلب شفا و خیر نمایند.

چهارشنبه آخر ماه صفر در هرمزگان

ماه محرم و صفر به جهت مصیبت های فراوانی که به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) وارد شده، برای شیعیان ماه حزن و اندوه است لذا هر نوع شادی را بر خود حرام می دانند.

آیین دل سپردن به دریا در چهارشنبه آخر صفر در واقع سرانجامی بر این اندوه و آغازی برای از سرگرفتن زندگی عادی و جشن و سرور است.

براساس این سنت دیرینه، در زمان آب تنی در آب دریا باید هفت موج از سر بگذرد که با هر موج سوره های انشراح، نصر، تین و توحید خوانده می گردد و در سرانجام با فرستادن صلواتی بر محمد و آل محمد، سه بار سر خود را در آب دریا فرو نموده و بیرون می آورند که در این هنگام می گویند گناهان و نحسی ها از بدن پاک شده است.

مردم دریا دل پس از انجام این مراسم سنتی و دیرینه، به خانه هایشان بازگشته و لباس سیاه عزا را از تن بیرون آورده و با آب شیرین، بدن های خود را می شویند که در اصطلاح به این کار هُو شیرینی می گویند.

هرمزگانی ها در اصطلاح عامیانه به آب، هُو می گویند.

مردم هرمزگان در واقع هر سال 2 بار در روزهای معینی همچون چهارشنبه آخر ماه صفر و چهارشنبه آخر سال به صورت دسته جمعی به دریا می روند و با گفتن بسم الله و ذکر صلوات پا در آب های گرم و شور دریا می گذارند و آب تنی می نمایند.

دریادلان معتقدند با رفتن به دریا طی این روزها و دل سپردن به دریا، در طول سال بیماری و ناخوش احوالی نخواهند شد و از نظر علمی نیز ثابت شده است که آب دریا خاصیت درمانی دارد و برای درمان بیماری های پوستی و مفصلی بسیار مفید است.

اگر شخص بیماری نیز در خانه باشد که به هر نحوی نتواند طی این روزها به دریا برود، بستگان و اهالی خانه آب دریا را همراه خود می آورند تا در منزل آب تنی کند و در گذشته نیز رسم بر این بود هر وقت مریضی از بستر بیماری نجات می یافت، برای قبراق و سرحال شدن او را به دریا برده و بدنش را در آب می شستند.

عکاس امیر حسین خورگویی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 496

به "چهارشنبه آخر ماه صفر در هرمزگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارشنبه آخر ماه صفر در هرمزگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید