هیولای غول پیکر استخر خنک کننده چرنوبیل، با ماهی های رادیواکتیو طرفیم؟

به گزارش تور استانبول، استخر خنک نماینده چرنوبیل چیست؟ آیا در این استخر ماهی های غول پیکر با جهش ژنتیکی شنا می نمایند؟

هیولای غول پیکر استخر خنک کننده چرنوبیل، با ماهی های رادیواکتیو طرفیم؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، بر اساس پژوهشی که نتایجش سال 1997 منتشر شد، استخر خنک نماینده چرنوبیل سال 1975 در دشت سیلابی رودخانه پریپیات ساخته شد تا گرمای حاصل از راکتورهای اتمی را به هوا منتقل کند.

انفجار چرنوبیل و آلودگی رادیواکتیو

پس از انفجار مشهور راکتور چرنوبیل این استخر به شدت آلوده شد، ماهیان بسیاری مردند و رسوبات رادیواکتیو در آن ته نشین شدند.

سال ها پس از انفجار چرنوبیل حالا گربه ماهی های غول پیکری از گونه اسبله در این استخر شنا می نمایند و شایعه حضور ماهی های جهش ژنتیکی پیدا نموده را سر زبان ها انداخته اند.

گربه ماهی های مشهور چرنوبیل گرچه غول پیکرند و می تواند تا حد زیادی بزرگ شوند اما به نظر نمی رسد که ابعاد آن ها ربطی به جهش رادیواکتیو داشته باشد و انگار طبیعی هستند.

این گونه از گربه ماهی تا 80 سال عمر می نماید و لاجرم در این عمر طولانی ابعاد بزرگی هم پیدا خواهد نمود. طول آن ها معمولا بیش از یک متر و نیم و وزنشان به بیش از 90 کیلوگرم هم می رسد. گرچه نادر است اما نمونه هایی از این ماهی ها با طول 2 متر هم در طبیعت دیده شده اند.

پژوهشی در سال 1996 روی گربه ماهی های چرنوبیل نشانگر وجود آسیب ژنتیکی مرتبط با ماده رادیواکتیو سزیم 137 بود و زنگ خطر را به صدا درآورد. با این حال پژوهشی جدیدتر در سال 2018 انجام شد که هیچ آسیب کروموزومی مرتبط با تششع رادیواکتیو در گربه ماهی های حوضچه خنک نماینده چرنوبیل پیدا نکرد.

مطالعات تازه تری نیز روی گروه بزرگتری از ماهی ها در آب های گوناگون انجام شده است. نتیجه این مطالعات هم بیماری، تومور یا ناهنجاری شاخصی را نشان نمی دهد. با در نظر گرفتن این پژوهش ها می توان گفت که گربه ماهی های بزرگ چرنوبیل طبیعی هستند و ابعادشان ربطی به تششعات رادیواکتیو ندارد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2220

به "هیولای غول پیکر استخر خنک کننده چرنوبیل، با ماهی های رادیواکتیو طرفیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیولای غول پیکر استخر خنک کننده چرنوبیل، با ماهی های رادیواکتیو طرفیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید