نکات مهم خرید و فروش ملک

به گزارش تور استانبول، خرید ملک فرایندی بسیار مهم و نیازمند آگاهی از یکسری اطلاعات است که شما به عنوان خریدار حتماً باید از آن ها آگاهی داشته باشید. اگر هنگام خرید خانه یا آپارتمان به این موارد توجه کنید ریسک معامله کاهش یافته و از خرید خود راضی خواهید بود. افراد بسیاری هستند که به دلیل عدم آشنایی با معاملات ملکی و نکات قراردادی و حقوقی با مشکل مواجهه می شوند و سال ها برای حل این مشکل به مراجع قضایی مراجعه می کنند. بنابراین اگر قصد انجام معامله ملکی دارید این نوشته از ما را دنبال کنید و با نکات مهم و ضروری در رابطه با آن آشنا شوید.

نکات مهم خرید و فروش ملک

خرید ملک با سند رسمی

قبل از آنکه اقدام به خرید ملک کنید باید از سنددار بودن آن مطمئن شوید. برخی از املاک دارای یک سند مادر هستند که این سند برای یک ملک بزرگ است و توسط قولنامه یا وکالت نامه به پلاک های کوچک تر تقسیم شده است. در واقع برای اراضی تقسیم شده هیچ سند رسمی وجود ندارد. به همین دلیل قبل از خرید باید اطلاعاتی نظیر پلاک ثبتی، نشانی ملک، کد پستی و حدود اربعه را با آنچه که در سند یا قرارداد قید شده تطبیق داده و اگر متوجه کوچک ترین مغایرت شدید بهتر است از خرید صرفنظر نمائید.

بررسی موقعیت ملک

هیچ گاه بدون بازدید ملک نسبت به معامله آن اقدام نکنید. مکان قرارگیری، نمای ساختمان شامل نمای داخلی و خارجی، مسیرهای دسترسی، مشاعات بنا و … را بررسی کنید و آن ها را با دقت بسنجید. گاهی اوقات پرس و جو از اهالی محله و یا بنگاه های معاملاتی نزدیک خانه یا آپارتمان می تواند اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهد.

در نظر دریافت گزینه های تامین مالی

قبل از خرید مسکن باید بودجه خود را در نظر بگیرید، سپس اقدام به خرید کنید. در صورتی که پول شما کافی نیست می توانید از گزینه وام بهره ببرید اما باید بدانید بانک مسکن چه مبلغی را در اختیار شما قرار خواهد داد. همچنین درآمد ماهیانه خود را در نظر بگیرید و با میزان اقساط تطبیق دهید. اگر از عهده پرداخت آن ها بر می آیید با خیالی آسوده تقاضای وام دهید اما در غیر اینصورت با مشکل مواجهه خواهید شد. گاهی اوقات بانک ها سند ملکی که قرار است خریداری کنید را گرو نگه میدارند و تحت شرایط ویژه به شما وام اهدا می کنند. برخی از آن ها نیز حواله خرید مسکن به متقاضیان ارائه می دهند اما سود این حواله ها بسیار بالاست.

افرادی که می خواهند برای اولین بار صاحب خانه شوند و در اصطلاح خانه اولی نامیده می شوند می توانند از وام هایی که دولت برای آن ها در نظر گرفته استفاده کنند. هر چند شرایط دریافت چنین وام هایی کمی خاص است اما می تواند زوج های جوان را خانه دار کند. اگر متقاضیان توانایی پرداخت اقساط را داشته باشند، وام های بانک مسکن بهترین گزینه برای آنها خواهد بود، هر چند بازپرداخت آن ها به ضرر خریداران است اما در نهایت آن ها صاحب خانه می شوند.

مبایعه نامه ملکی معتبر

قرارداد فروش ملک به صورت قرارداد رسمی یا عادی تنظیم می گردد. قرارداد رسمی با حضور خریدار و فروشنده با در دست داشتن سند رسمی در دفترخانه و قرارداد عادی بین دو طرف در دفاتر مشاور املاک یا به صورت شخصی بسته می گردد. لازم به ذکر است مبایعه نامه عادی باید در دفتری تنظیم گردد که مجوز قانونی داشته باشد. همچنین برای انجام معامله، صحت هویت خریدار و فروشنده و قانونی بودن سند ملک حتماً باید بررسی گردد.

وکالت نامه معتبر برای خرید خانه وکالتی

هنگام خرید ملک وکالتی باید رسمی بودن وکالت نامه به دقت بررسی گردد و بفهمید آیا دارنده وکالت نامه می تواند از طرف مالک اقدام به فروش ملک کند یا اعتبار وکالت نامه منقضی شده است. همچنین اگر خانه یا آپارتمانی قرار است به صورت وکالتی به فروش برسد باید از این امر مطمئن شوید که قبلاً به اشخاص دیگر فروخته نشده باشد. بسیار دیده شده که افراد با وکالتنامه های جعلی اقدام به خرید و فروش ملک به چندین نفر می کنند، از این رو هنگام انجام معاملات با وکالتنامه تمام موارد را مد نظر قرار دهید.

اطمینان از صحت مالکیت فروشنده

کسی که می خواهد ملک خود را به فروش برساند باید مالک قانونی آن بوده یا وکالت نامه رسمی از جانب صاحب ملک در اختیار داشته باشد. همچنین مشخصات و اطلاعات وارد شده در سند مربوطه باید مربوط به صاحب ملک بوده و کاملاً صحیح باشند. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر ملک مورد نظر هنوز دارای سند نیست اما مالک آن قصد فروش با مبایعه نامه را دارد، بررسی حق فروش و صحت نام و مشخصات مالک به عنوان خریدار در مبایعه نامه باید تائید گردد.

توجه به قوانین تنظیم قرارداد خرید و فروش

برخی از این قوانین به شرح زیر می باشند:

  • در انجام معاملات قولنامه ای مشخصات خریدار و فروشنده باید به درستی ثبت شوند. همچنین صحت اطلاعات مربوط به شرایط ثبتی ملک نیز باید تائید گردد.
  • اگر قصد خرید و فروش ملک با مبایعه نامه را دارید، می توانید با درج عنوان صلح بلا عوض در پشت مبایعه نامه ملک را به شخص دیگر (از جمله افراد خانواده) ببخشید.
  • اگر یک ملک فروخته شده با تنظیم مبایعه نامه به دیگری فروخته گردد، مبایعه نامه و سند خرید شخصی که تاریخ مبایعه نامه او دیرتر بوده باطل خواهد شد.
  • در صورتی که مساحت خانه خریداری شده با متراژی که در سند قید شده مغایرت داشته باشد، می توان قرارداد را فسخ کرده و شکایت نمود.
  • در مورد نیاز به تعویض سند باید از اداره ثبت استعلام گردد تا اگر نیاز به اینکار و اخذ سند تک برگی است همان ابتدا این موضوع در قرارداد ثبت گردد.
  • تاریخ تنظیم قرارداد باید درست و واضح و در روزهایی غیر از تعطیلات رسمی باشد.
  • طرفین قرارداد باید از حق فسخ قرارداد برخوردار باشند. در صورتی که هر نوع تخلف در قرارداد صورت گیرد، برای مثال ویژگی های ملک تحویل گرفته شده با آنچه که در قرارداد قید شده مغایرت داشته باشذ، خریدار می توان با نوشته کتبی قرارداد را فسخ نماید.

چه مدارکی را می بایست قبل از خرید ملک بررسی کرد؟

قبل از خرید خانه باید اطلاعاتی نظیر پلاک ثبتی، نشانی ملک، کد پستی و حدود اربعه را با آنچه که در سند یا قرارداد قید شده تطبیق داده و اگر متوجه کوچک ترین مغایرت شدید بهتر است از خرید صرفنظر نمائید.

چه تسهیلاتی برای خانه دار شدن در نظر گرفته شده است؟

افرادی که می خواهند برای اولین بار صاحب خانه شوند و در اصطلاح خانه اولی نامیده می شوند می توانند از وام هایی که دولت برای آن ها در نظر گرفته استفاده کنند. اگر متقاضیان توانایی پرداخت اقساط را داشته باشند، وام های بانک مسکن بهترین گزینه برای آنها خواهد بود.

در هنگام خرید ملک به صورت وکالتی به چه نکاتی باید دقت داشت؟

هنگام خرید ملک وکالتی باید رسمی بودن وکالت نامه به دقت بررسی گردد و بررسی کنید آیا دارنده وکالت نامه می تواند از طرف مالک اقدام به فروش ملک کند یا اعتبار وکالت نامه منقضی شده است. همچنین باید از این امر مطمئن شوید که قبلاً به اشخاص دیگر فروخته نشده باشد.

در صورتی که ملک هنوز فاقد سند باشد و مالک قصد فروش ملک را داشته باشد باید به چه مواردی دقت گردد؟

اگر ملک مورد نظر هنوز دارای سند نیست اما مالک آن قصد فروش با مبایعه نامه را دارد، بررسی حق فروش و صحت نام و مشخصات مالک به عنوان خریدار در مبایعه نامه باید تائید گردد.

اگر یک ملک فروخته شده با تنظیم مبایعه نامه به دیگری فروخته گردد، مالکش چه کسی می گردد؟

اگر یک ملک فروخته شده با تنظیم مبایعه نامه به دیگری فروخته گردد، مبایعه نامه و سند خرید شخصی که تاریخ مبایعه نامه او دیرتر بوده باطل خواهد شد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 812

به "نکات مهم خرید و فروش ملک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم خرید و فروش ملک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید