نهادهای نیکوکاری چراغ روشن شهر

به گزارش تور استانبول، یوسف مزارعی- معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه2: یکی از میراث های ماندگار از گذشته تاکنون، مشارکت اجتماعی مؤسسات خیریه یا نهادهای نیکوکاری است که داوطلبانه وارد حوزه مبارزه با آسیب ها و بی عدالتی های اجتماعی یا کاهش آلام ناشی از آن می شوند.

نهادهای نیکوکاری چراغ روشن شهر

بر خلاف تصور اولیه اما کار ویژه این نهادها و نتایج عملکرد آنها محدود به افراد آسیب دیده یا قربانیان آسیب های اجتماعی نیست. به نظر می رسد پیامد اجتماعی این کنش خیرخواهانه فراتر از نتایج ملموس اولیه آنان برای مخاطبانش است. بعضی از این نتایج و کارکردها عبارتند از:

1 ـ آنها بر روی تصور، ادراک و تجربیات ما از شهر و زندگی جمعی ما تأثیر می گذارند و آن را دگرگون می نمایند و این کارکرد مهم تر از هر اقدام دیگریست.

تصور زندگی در شهری با حجم اشتغالات زندگی روزمره افراد که هیچ کس به فکر دیگری نیست به شدت دلهره آور و ترسناک است و به تدریج شهروندان را به افرادی بی رحم و خودخواه تبدیل می نماید که در مقابل دیدن آسیب ها و بی عدالتی ها کرخت می شوند و میل خودخواهی شان افزایش می یابد.

2 ـ احساس امنیت در شهرهای مدرن و در التهابات مالی و اجتماعی. نهادهای نیکوکاری از منظر اجتماعی نقش مؤسسات بیمه را ایفا می نمایند. کافیست تصور کنیم در جامعه ای فاقد هرگونه نظام بیمه ای می خواهیم کار، تجارت و زندگی کنیم.

3 ـ منطق زندگی در عصر جدید و نظام مستحکم سود و دستمزد و پاداش، گونه خاصی از مناسبات را میان افراد جامعه و تصوراتی را از فهم منطق رفتاری شهروندان به یکدیگر منتقل می نماید و در چنین شرایطی وجود کسانی که حاضرند بدون دریافت مزد و پاداش بخش کم یا زیادی از وقت و سرمایه خویش را در خدمت ارتقا و بهبود شرایط دیگران قرار دهند به اصلاح نگاه و انتظار ما از انسان ها و به همدلی و همبستگی عمیق تر اجتماعی می انجامد.

4 ـ فقدان حاکمیت قانون، کارآمدی و شفافیت در مدیریت شهری و ملی کشورهای در حال توسعه به تخریب جدی سرمایه های اجتماعی نهادهای عمومی انجامیده و چنین مؤسساتی با انباشت متراکم سرمایه های خرد اجتماعی، سپرحفاظتی و کپسول اطمینان یک جامعه شهری در شرایط بحرانی است در زمانی که اعتماد کردن بیش از هر زمان دیگری احتیاج و کمتر از هر زمان دیگر امکان پذیر و در دسترس است.

5 - و خاتمه اینکه این روزها اقتصاد ما در هر 3 سطح ملی، شهری و فردی زیر ضرب فشار و تحلیل رفتن است. تداوم چنین وضعیتی به خودخواهی بیشتر در رفتار، اعتماد کمتر در اذهان و تصویر تیره تر در افکار عمومی می انجامد. هر مؤسسه خیریه و هر نهاد مشارکت مدنی در چنین شرایطی، چراغی کوچک به سمت امید به امکان پذیری تداوم حیات جمعی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 276

به "نهادهای نیکوکاری چراغ روشن شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهادهای نیکوکاری چراغ روشن شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید