میرشکرایی مشعل مطالعات مردم شناسی را روشن نگه داشته است

به گزارش تور استانبول، میرشکرایی یکی از اعضای برجسته مرکز مردم شناسی ایران است که پس از انقلاب مشعل مطالعات مردم شناسی را در تداوم فعالیت های این مرکز روشن نگه داشته و حضوری برجسته در شکل گیری پژوهشکده مردم شناسی و فعالیت های علمی آن داشته اند.

میرشکرایی مشعل مطالعات مردم شناسی را روشن نگه داشته است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی با اعلام این مطلب در مراسم بزرگداشت استاد محمد میر شکرایی که از طرف پژوهشگاه برگزارشد اضافه کرد: تألیفات ارزشمند استاد میرشکرایی در شناخت عناصر و جلوه های کلیدی فرهنگ و تمدن ایران صندلی مهم و برجسته ای دارد و نشان دهند ه عشق وی به فرهنگ سرزمین ایران است.

او اضافه کرد: نهاد ها و مراکز همکار افتخار دارند مراسم نکوداشت این استاد گرانمایه را به عنوان یکی از عناصر کلیدی مرکز مردم شناسی و پژوهشکده مردم شناسی برگزار نمایند.

حسن زاده با اشاره به اهمیت صندلی فعالیت های ارزشمند استاد میر شکرایی در حوزه مردم شناسی گفت: برای ما مردم شناس ها صندلی وی بنا به دلایل بسیار در خور اهمیت فراوان است.

او توضیح داد: در زمانیکه گسستگی میان فعالیت های مرکز مردم شناسی و از دست رفتن چهره های کلیدی همچون هوشنگ پور کریم ، کاظم سادات اشکه وری و... تنها کسی که ادامه فعالیت ها را با عشق زیاد به فرهنگ ایران دوباره شروع کرد و این جریان را مدیریت کرد میر شکرایی بود.

این مردم شناس خاطر نشان ساخت: به عنوان نمونه هنگامی که کسی به شناخت فرهنگ و شناخت مردم گرایانه فرهنگ اهمیت نمی داد استاد میر شکرایی اولین همایش نوروز را برگزار کرد که در تغییر این نگاه و از بین بردن سوء تفاهمات نقش کلیدی داشت.

او گفت: میر شکرایی کوشش کرد مفاهیم این چنینی در صندلی خودش تبیین شوند و این نگاه های اشتباه از جامعه زدوده شوند.

رئیس پژوهشکده مردم شناسی ، با اشاره به گره خوردن گفتمان هویت در ایران با مردم شناسی توضیح داد: بدون دانش مردم شناسی هویت ایرانی بخشی از تابناکیش را در گفتمان های معاصر از دست می دهد پس تکریم اساتیدی همچون میرشکرایی که به آن خواهیم پرداخت نوعی تکریم فرهنگ و تمدن ایرانی است.

مردم شناسی ؛ نگاهی عام و جامع در حوزه فرهنگ و تمدن

سید احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران نیز در سخنانی با اشاره به زاد روز ابوریحان بیرون که به نام روز ملی مردم شناسی در تقویم رسمی ایران ثبت گردیده است گفت: ابوریحان بیرونی در رشته های زیادی یکی از مفاخر تمدن و فرهنگ ایران و دنیا اسلام است.

او بیان این نکته که مردم شناسی یکی از شاخه های علوم اجتماعی ، تاریخ و انسان شناسی به شمار می رود توضیح داد: نگاه مردم شناسی بسیار مهم است و تمامی علوم را از جنبه فرای نگاه سایر رشته ها مورد نقد و آنالیز قرار می دهند همانطور که ابوریحان عالم بزرگ جغرافیا و فرهنگ زمانه اش نوع رفتار مردم آن دوره را برای ما مستند نگاری نموده و به جا گذاشته است.

رئیس ایکوم ایران گفت: مردم شناسی نه بصورت یک پژوهشکده و مرکز مستقل و جدا ، بلکه هر گروهی که در حوزه میراث فرهنگی کشور ایران فعالیت دارد از این نگاه می تواند به موضوع خود وارد شود زیرا که مردم شناسی هم یک رشته مستقل و هم یک نگاه عام و جامعه در حوزه فرهنگ و تمدن است.

او با بیان اینکه این نکوداشت یک اخلاق تاریخی است که باید رسم شود گفت: افرادی که به گذشته و میراث و حفاظت آن اقدام می نمایند افرادی هستند که به آینده توجه دارند و نکوداشت میر شکرایی برای آینده مردم شناسی است برای کسانی که در این زمان وارد این حوزه می شوند و فعالیت می نمایند و می توانند از آن به عنوان شاخص یاد نمایند.

محیط طباطبایی با اشاره به آشنایی ، دوستی و همکاری اش با استاد میر شکرایی از سال 1377 به عنوان رییس پژوهشکده مردم شناسی ایران تصرح کرد: میر شکرایی با رفتاری شاخص همواره آماده همکاری و کمک رسان بود.

معلمی در وجود میرشکرایی است

رسول وطن دوست پیشکسوت میراث فرهنگی با اشاره به همکاری ها و دوستی قدیمی با استاد میر شکرایی گفت: در روزهای دور دهه هفتاد با یکدیگر در سازمان میراث فرهنگی کار می کردیم و ایشان برای من مساوی با نجابت ، خردمندی ، صبوری و معلمی است.

او اضافه کرد: در طول این سالها کمتر دیدم و یا ندیدم که گله مند باشد و بد کسی را بخواهد.

وطن دوست در توصیف اخلاق و خوش رویی استاد میر شکرایی اظهار کرد: میر شکرایی در زمان درد و دل نیز با نجابت سخن می گفت ، خردمند بود و همیشه کم و سنجیده سخن می گفت و حتما هدفی متعالی داشت.

او گفت: معلمی در وجود میرشکرایی است و همیشه میل به این دارد که به دیگران بیاموزد.

او با اشاره به خاطراتی که با استاد میر شکرایی دارد گفت: 55سال کار در میراث فرهنگی انباشته از خاطرات خوب و بد است و آشنایی ام با استاد میر شکرایی به زمان ریاست وی بر موزه مردم شناسی و پژوهشکده مردم شناسی باز می شود.

فرزند و شاگرد پدر

شعبان میر شکرایی پسر استاد میر شکرایی نیز در این مراسم گفت: کوچکترین رابطه من با وی فرزندی ، دومین رابطه ام شاگری و سومی و آخرین رابطه این است که من به عنوان یک شهروند ایرانی و عضوی از این سرزمین با ایشان رابطه دارم.

او با اشاره به حضورش در کنار پدر در موزه پژوهشی مردم شناسی گفت: در این دوران با سه عنوان موزه به عنوان یکی از مهمترین و تأثیر گذار ترین نهاد های اجتماع، پژوهش زیر ساخت و ساختار هر حرکتی و مردم شناسی آشنا شدم که امروز در رأس امور کاری ام قرار گرفته است.

او با اشاره به تحصیلات و سابقه کاری اش در رشته مهندسی معدن گفت: پدرم همیشه می گفت معدن یعنی ارتباط انسان با طبیعت و این یعنی میراث طبیعی و من آموختم که در این حوزه باید مردم معدن را بشناسم و مردم شناسی باشم که دارم مهندس معدن می شوم و نهایتا به این رسیدم که این راه با وجود درآمد کم بهتر است و راه پدر را ادامه دهم.

او گفت: اگر امروز جایی معرفی می شوم و از من می پرسند که آیا با استاد میر شکرایی نسبتی داری در پاسخ می گویم من افتخار فرزندی و شانس شاگردی دارم.

خودم را متعلق به خانواده مردم شناسی می دانم

محمد میر شکرایی مردم شناس پیشکسوت و استاد مردم شناسی نیز در این مراسم با تشکر از سید محمد بهشتی به خاطر تمامی هدایت ها و همفکری هایش گفت: این سنت خوبی است که در تقویم سال ایرانی روزهایی را به چهره های شاخصی از فرهنگ و دانش مردمی و کهن ایران اخصاص یافته است.

او اضافه کرد: امروز روز استاد ابوریحان بیرونی و مردم شناسی به حق نام گرفته است البته من ترجیح می دهم از ابوریحان بیرونی به عنوان حکیم نام ببرم و حکیم در فرهنگ ایرانی آن کسی است که به عرصه های مختلف دانش تسلط دارد.

این مردم شناس در انتها توضیح داد: من خودم را متعلق به خانواده مردم شناسی می دانم و بچه های مردم شناسی که هم سن و سال بچه های خودم هستند را مانند فرزندانم دوست دارم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 آذر 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 28

به "میرشکرایی مشعل مطالعات مردم شناسی را روشن نگه داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرشکرایی مشعل مطالعات مردم شناسی را روشن نگه داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید