مهارت های ارتباطی که برای موفقیت در کار باید بدانید

بدون برخورداری از مهارت های ارتباطی و اجتماعی نمی توانید به یک رهبر و مدیر پیروز و عالی تبدیل شوید.

مهارت های ارتباطی که برای موفقیت در کار باید بدانید

به گزارش، محال است بدون برخورداری از مهارت های ارتباطی و اجتماعی بتوانید به یک رهبر و مدیر پیروز و عالی تبدیل شوید.

البته نباید برداشت اشتباهی از این حرف داشته باشید، منظور از مهارت ارتباطی این نیست که سخن گوی خوبی باشید. این دو ویژگی کاملا با هم تفاوت دارند. ویژگی های فردی که روابط ارتباطی خوبی دارد را در هیچ کلاس و مدرسه ای به ما نمی آموزند. از همان دوران مدرسه یادمان داده اند که چگونه روی کلمات، ارائه آنها، دستور زبان، معنی و … تمرکز کنیم. به این معنی که بیشتر تمرکزمان روی خودمان است.

اما در این مطلب نمی خواهیم این مسایل را تکرار کنیم. بلکه در نظر داریم به ویژگی خاصی برای رهبری بپردازیم که در هیچ کتابی آموزش داده نمی شود. این خصلت چیست؟ توانایی توسعه اشتیاق برای آگاهی خارجی است که بهترین مدیران ارتباطی را از افراد عادی جدا می کند. برقراری ارتباط سازنده نیز به عنوان کلید اصلی پیروزیت بشمار می رود.

با یک بررسی سطحی در ویژگی های رهبران برجسته و پیروز دنیا متوجه خواهید شد که آن ها مهارت های بسکمک برای ارتباط برقرار کردن دارند. به این صورت که اگر حرفی را بیان کنند بدون شک آن را به شیوه ای اجرا و عمل خواهند کرد که بر احساسات و انگیزه های درونی شما تاثیر عمیق داشته باشد. یعنی با حرف هایشان آرزو های درونی شما را قلقلک می دهند.

رهبران پیروز بر این باور هستند که اگر سخنان آن ها در دل مخاطب نفوذ نکند، تاثیری هم روی آن ها نخواهد داشت و در نتیجه آن ها نمی توانند به اهداف خود دست پیدا کنند.

احتمالا تعجب نمی کنید اگر بگوییم رهبران بزرگ دنیا زمان زیادی از روز خود را به ارتباطات میان فردی صرف می کنند؛ و حتما شوکه نمی شوید که بدانید بسکمک از مسائل سازمان ها و ادارات در نتیجه ارتباطات ضعیف و ناقص ایجاد می شود.

مهارت برقراری ارتباط های موثر از جمله عناصر کلیدی پیروزیت حرفه ای است و فرقی هم نمی کند که میان فردی، میان گروهی، درون گروهی، سازمانی یا … باشد.

با اینکه پرورش مهارت های ارتباطی موثر و صحیح بسیار آسان تر از چیزی است که تصور می شود، اما در مواقع بحران و هنگام رویارویی با مسائل نمی توان به راحتی از این فرصت بهره گرفت.

بهترین ارتباط برقرارکننده ها، مخاطب های بسیار خوبی هستند و در مشاهدات خود تیزبینی زیادی دارند.

این افراد می توانند حالت های روحی افراد را بر اساس احساسات، ارزش ها، رفتار ها و نگرانی هایشان به خوبی درک و بر اساس یافته های خود رفتار کنند.

این مهارت یعنی شما زمانی یک ارتباط برقرارکننده خوب خواهید شد که به طور 100 درصد نیاز ها و انتظارات فردی که با او ارتباط برقرار کرده اید را بشناسید و آن ها را برآورده کنید.

برای رسیدن به این درجه از شهود و توانایی می توانید از 10 روشی که در زیر نوشته ایم کمک بگیرید.

ارتباط می تواند به رفع ابهامات، بهره وری و خلق کار گروهی سازنده بیانجامد و در عین الهام بخش نیز باشد. ارتباط نامناسب و ناپیروز، از سوی دیگر، نتایجی کاملا متضاد را به همراه دارد. همین کیفیت برقراری ارتباط است که مدیران برجسته را از سایر مدیران متمایز می کند.

1- با زبان نیش دار حرف نزنید

در بیشتر مواقع مردم با فردی که به او اعتماد ندارند، هم کلام نمی شوند. هنگامی که فردی به مدیر یا رهبر خود اعتماد داشته باشد، بدون هیچ شکی برای او زمان می گذارند و برای محقق کردن اهداف او حتی خطر هم می کند.

اما اگر رهبر فردی بدنام باشد هرگز برای او ارزشی قائل نخواهند بود.

باید بدانید که با طلب کردن نمی توانید اعتماد مردم را جلب کنید. برای این کار باید رفتار درستی داشته باشید. برای جلب اعتماد باید با انجام کارها، تفکرات و تصمیمات درست وارد شوید. به خاطر داشته باشید بسکمک از مردم هنگامی که به فردی اعتماد دارند، خیلی چیز ها را به فراموشی می سپارند.

2- مسایل را شخصی نکنید

ارتباطات گروهی را به یک معضل و مشکل تبدیل نکنید؛ و سعی کنید مکالمات دو طرفه داشته باشید نه یک طرفه.

باید در اینجا یک حقیقت مهم را به شما یادآوری کنیم: برای مردم مهم نیست شما چقدر می دانید و چه مهارت و دانشی دارید، بلکه مساله مهم برایشان این است که شما تا چه اندازه به آن ها اهمیت می دهید.

اگر می خواهید قدیمی رفتار کنید، بروید در اتاق خود و در را به روی کارمندان ببندید و دسترسی آسانی هم نداشته باشید. اما اگر می خواهید یک رهبر پیروز و امروزی باشید، با کارمندان خود در تماس و ارتباط مستقیم باشید.

اگر ارتباط مستقیم و نزدیکی با مردم نداشته باشید چگونه می توانید خواسته ها و انتظارات آن ها را درک کنید و متوجه شوید چه در ذهنشان می گذرد.

ثابت شده که مخاطب خوب بودن یکی از ویژگی های مدیران پیروز است.

3- شفاف و صریح صحبت کنید

صریح بودن بسیار بهتر از نامفهوم بودن است. همیشه سعی کنید رابطه شفاف و مشخصی با دیگران داشته باشید. سادگی و صراحت بسیار پسندیده تر از پیچیدگی و مرموز بودن است.

زمان هیچ وقت به اندازه امروز مهم نبوده است. رهبران پیروز به خوبی دانند چگونه در کوتاه ترین زمان به درست ترین نقطه برسند؛ و برایشان مهم است که همین انتظار را نیز از دیگران داشته باشند.

بدون درک ارزش خلاصه گویی و شفاف صحبت کردن نمی توانید نظر مردم را به خود جلب کنید و احتمال دارد آن ها شما را کنار بگذارند.

هدف شما باید چیدن شاخ و برگ اضافه کلام باشد تا حرف هایتان ارزشمند شوند و دیگران روی آن ها حساب کنند.

4- مسایل را پشت سر بگذارید، حذف نکنید

افرادی که توانایی ارتباطی خیلی خوبی دارند نه تنها حین ارتباط با دیگران روی یادگیری و جمع آوری اطلاعات تمرکز می کنند، بلکه برای انتقال ایده ها، تنظیم نیازها، فعالیت های الهام بخش و مطرح کردن چشم انداز های خود نیز تلاش می کنند.

شما به عنوان مدیر یا رهبر باید سعی کنید روی نیاز ها و خواسته های نیرو های خود تمرکز کنید تا برنامه کاری. به این صورت دید متفاوتی پیدا خواهید کرد و بدون شک پیروزیت بیشتری برایتان به ارمغان خواهد آورد.

5- سعی کنید روشنفکر باشید

مشکل اصلی ذهن های بسته این است که توان درک موقعیت های جدید را ندارند.

یک مدیر پیروز هرگز تلاش نمی کند افرادی که با او اختلاف نظر را دارند را واردار کند با او موافق باشند بلکه سعی می کند تا تفکرات و انتظارات خود را برایشان توضیح دهد تا کاملا درک کنند.

جای تعجب دارد که چرا برخی از رهبران و مدیران از نظر های مخالف خود تا این اندازه هراس دارند! رو به رو شدن با افراد مخالف شما را به چالش می کشد و در نتیجه باعث پیشرفت شما می شود. باید سعی کنید در برابر مسایل روشنفکرانه و با ذهن باز رفتار کنید و واکنش نشان دهید.

مدیران پیروز از اعتراف به اشتباه نمی هراسند. این گروه از مدیران نه تنها در ارایه بازخورد تاثیرگذار پیروز هستند بلکه با روی باز نظرات دیگران را می پذیرند.

6- سکوت کنید و بیشتر مخاطب باشید

یک رهبر پیروز می داند چه زمانی مکالمه را آغاز کند، کی آن را پایان ببخشد یا چه زمانی سکوت کند. اگر فقط حرف بزنید و نظرات دیگران را گوش نکنید، نمی توانید در کار و تحقق اهداف خود پیروز شوید.

بهترین روش ارتباط برقرارکردن این است که دو برابر بیشتر از حرف زدن، مخاطب خوبی باشید. یعنی متکلم وحده نباشید و مثل سخنران بالای منبر نروید. به دیگران اجازه صحبت کردن بدهید. مردم علاوه بر آنکه دوست دارند بدانند که شما به آن ها گوش می دهید، واقعا به دنبال این هستند که حرف آن ها را بشنوید.

وقتی به این درک در زندگی برسید، متوجه خواهید شد پیروزیت در گرو زیاد حرف زدن نیست بلکه در تمیز کردن گوش ها و یک مخاطب خوب بودن است.

7- همدلی را جایگزین خودپسندی کنید

رهبران بزرگ دنیا هرگز اجازه نمی دهند خودپسندی آن ها چکی را امضا کند که استعدادشان توان پاس کردن آن را ندارد.

وقتی صداقت و بی طرفی با همدلی و توجه همراه می شود و خصلت های متکبرانه و غرور کنار گذاشته می شوند، اتفاق های خوبی رخ می دهد. روابط همدلانه همیشه صراحت و اعتبار برای فرد به ارمغان می آورد و درست برعکس، افرادی که نفس حساس و آسیب پذیر دارند همیشه خود را پشت نقاب مخفی می کنند. این قانون رابطه درست، کمک می کند تا عصبانیت به دوستی و شک به صداقت تبدیل شود.

8- به نیاز اطرافیان توجه کنید

مدیری پیروز است که بتواند از میان حرف های بیان نشده نیاز اصلی کارمندان خود را درک کند. وقتی به این توانایی برسید که دهانتان بسته باشد و گوش هایتان تیز، به درجه ای از درک خواهید رسید که خودتان هم متعجب می شوید.

برای پیروزیت در کار و برقراری ارتباط موثر باید بتوانید افکار دیگران را بخوانید.

اگر پذیرای نظرات دیگران باشید فرصت نوآوری را نیز بیشتر به دست خواهید آورد. اگر قصد دارید یک تیم را رهبری کنید، فراموش نکنید که سیاست در های باز از اهمیت خاصی برخوردار است. باید محیطی را خلق کنید که تمام اعضا تیم با ابراز عقیده در آن محل احساس آرامش داشته باشند.

مدیران پیروز به جای عصبانی شدن، در کمال آرامش بازخورد لازم را در مواقعی که امکان اقدام وجود دارد به کارمند خود ارایه می دهند.

9- هنگام صحبت، به موضوع اشراف داشته باشید

تکنیک های بیان خود را حول محور موضوع موردنظر تقویت کنید. اگر اِشراف کامل به موضوع نداشته باشید و نتوانید با مهارت و خبرگی در مورد آن حرف بزنید، کمتر کسی برای بیانات شما ارزش و اعتبار قایل خواهد شد.

مردم به شنیدن صحبت های فردی که خودش درست نمی داند چه می گوید، علاقه ای ندارند. نحوه بیان مساله از اهمیت بسکمک برخوردار است. برخی مواقع پیش می آید که فرد به شما می گوید اما شما اینگونه نگفتی. به همین منظور باید در نوع بیان خود نیز مراتب احتیاط و هوشمندی را رعایت کنید. سعی کنید طوری سخن بگویید که روی دیگران تاثیر بگذارد و همیشه چرایی و چگونگی موضوع را به طور کامل توضیح دهید تا جای هیچ شکی باقی نماند.

10- با گروه همچون یک فرد صحبت کنید

یک سخنگو و ارتباط برقرار کننده خوب می داند چگونه سخن بگوید که در مقابل 10 هزار جمعیت، احساس کند برای ده نفر سخنرانی می کند و آن ها نیز همین حس را داشته باشند که فرد مستقیما آن ها را مورد خطاب قرار داده است.

دانستن این مساله و سعی در انجام این قاعده، کلید پیروزیت در ارتباط برقرار کردن با دیگران است. وقتی روش های درست صحبت کردن و بیان نظرات خود را بدست بیاورید، اعتماد دیگران را جلب خواهید کرد و این یعنی پیروزیت.

منبع: روزیاتو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: بروزرسانی: 28 آبان 1398 شناسه مطلب: 452

به "مهارت های ارتباطی که برای موفقیت در کار باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت های ارتباطی که برای موفقیت در کار باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید