منافع مشترک دو بازیگر مهم تلفنی آنالیز شد

به گزارش تور استانبول، ایسنا نوشت: روسای جمهوری ترکیه و روسیه در تماسی تلفنی اوضاع و تحولات سوریه را آنالیز کردند.

منافع مشترک دو بازیگر مهم تلفنی آنالیز شد

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، طبق بیانیه ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ترکیه و روسیه ضمن آنالیز آخرین رویدادهای سوریه بر تعهد خود نسبت به یادداشت تفاهم حاصل شده در سوچی طی ماه گذشته میلادی تاکید کردند.

روسای جمهوری ترکیه و روسیه همچنین به آنالیز اقدامات لازم برای گسترش روابط دوجانبه و افزایش حجم تبادل تجاری دو کشور پرداختند.

اما کاخ ریاست جمهوری روسیه نیز بیانیه ای را درباره محتوای مکالمه تلفنی بین پوتین و اردوغان منتشر کرد و اضافه نمود: دو طرف در وهله اول به وضعیت شمال شرق سوریه توجه ویژه داشتند.

طبق بیانیه دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری روسیه در پی این تماس تلفنی، پوتین و اردوغان جزئیات جوانب اصلی روابط دو کشور را آنالیز کردند که شاهد تحولات تدریجی مثبت در زمینه همکاری دو جانبه و چند وجهی به خصوص در روند اجرای طرح های استراتژیک در بخش انرژی و نظامی فنی است.

این دو درباره اوضاع سوریه نیز بر اهمیت تداوم گام های مشترک هماهنگ با هدف برقراری ثبات در شمال شرق سوریه با تعهد جدی در مورد اصول حفظ تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت آن تاکید کردند.

این در راستای اجرای یادداشت تفاهمی است که روسیه و ترکیه در انتها نشست اردوغان و پوتین در 22 اکتبر در شهر سوچی روسیه منعقد کردند.

پوتین و اردوغان در ادامه درباره وضعیت ادلب و منطقه کاهش تنش آن نقطه گفتگو و بر لزوم ادامه کوشش های مشترک برای اجرای توافقات روسیه و ترکیه که در سال 2018 به آن دست یافتند، تاکید کردند.

روسای جمهوری ترکیه و روسیه همچنین نسبت به نتایج جلسه نخست کمیته قانون اساسی سوریه که 30 اکتبر و اول نوامبر در ژنو برگزار گردید، ابراز خرسندی نموده و گفتند، سه کشور ضامن فرایند آستانه یعنی روسیه، ترکیه و ایران در آن سهم بسزایی داشتند.

پوتین و اردوغان همچنین تمایل خود را برای کمک به تقویت مذاکرات سیاسی داخلی بین سوری ها ابراز نموده و بر دستور کار تماس های بعدی بین خود توافق کردند.

دو رئیس جمهوری رضایت خود را از فعال سازی خط لوله گاز سیل ترکیه در انتها دسامبر آینده ابراز داشتند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 542

به "منافع مشترک دو بازیگر مهم تلفنی آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منافع مشترک دو بازیگر مهم تلفنی آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید