معاینه ماهانه پوست

به گزارش تور استانبول، احتمالا شما هم مثل خیلی های دیگر برای پوست دست و صورت تان، چند جور کِرِم دارید؛ ولی آیا از این کِرِم ها به تن تان هم می زنید؟ اصلا همان قدر که به فکر پوست دست و صورت تان هستید، به فکر پوست بدن تان هم هستید؟ احتمالا شما هم مثل خیلی های دیگر ، به این سوال پاسخ منفی می دهید. واقعا چرا این طور است؟ دکتر بهروز باریک بین، متخصص پوست و مو، به این سوالها جواب می دهد.

معاینه ماهانه پوست

معاینه ماهانه پوست

توصیه های دکتر بهروز باریک بین برای پیشگیری از بیماری های پوستی

احتمالا شما هم مثل خیلی های دیگر برای پوست دست و صورت تان، چند جور کِرِم دارید؛ ولی آیا از این کِرِم ها به تن تان هم می زنید؟ اصلا همان قدر که به فکر پوست دست و صورت تان هستید، به فکر پوست بدن تان هم هستید؟ احتمالا شما هم مثل خیلی های دیگر ، به این سوال پاسخ منفی می دهید. واقعا چرا این طور است؟ دکتر بهروز باریک بین، متخصص پوست و مو، به این سوالها جواب می دهد.

بیشتر آنهایی که به پوست صورت و دست شان خوب می رسند، نسبت به پوست بدنشان بی توجهند؛ چرا؟

ببینید؛ در ارتباط با مراقبت از پوست بدن باید به چند نکته مهم اشاره کنم. بیشتر مردم مراقبت از پوست را فقط مربوط به پوست صورت می دانند و از توجه به پوست بدن خود غافل می شوند. این در حالی است که گاهی توجه و مراقبت از پوست بدن می تواند فرد را از چنگال مرگ نجات دهد. شاید این موضوع برایتان عجیب باشد ولی باید بدانید که بعضی از سرطان های بسیار مهاجم پوست مانند ملانوم بدخیم گاهی در قسمت های کاملا پوشیده بدن مانند پوست ناحیه پشت به وجود می آیند و اگر افراد غافل از پوست تنه خود باشند تشخیص زودرس این ضایعات را که می تواند بسیار حیاتی باشد از دست می دهند.

الآن که در فصول سرد سال هستیم، چه مشکلاتی پوست بدن ما را تهدید می کند؟

یکی از شایع ترین مشکلاتی که در فصل پاییز و زمستان پوست افراد را درگیر می کند، خشکی پوست است. این مساله به خصوص در افراد مسن نمایان تر است و به کرات موجب خارش پوست می شود. افرادی که زمینه آلرژی پوست دارند هم به طور شایع دچار خشکی پوست شده در فصول سرد دچار اگزمای پوستی می شوند. توصیه می شود که در فصول سرد سال افراد از استحمام مکرر و شستشوی بدن با صابون های ملایم پرهیز کنند. مصرف لیف و کیسه را در سنین بالا به هیچ وجه توصیه نمی کنیم. افرادی که از مشکل خشکی پوست رنج می برند باید از صابون های ملایم با PH خنثی یا اسیدی و یا از پن ها استفاده کنند. پس از استحمام در حالی که هنوز در محیط مرطوب حمام قرار دارند توصیه می کنم که از کرم ها یا لوسیون های مرطوب کننده بدن استفاده کنند تا از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری شود. حرارت آب مصرفی برای استحمام هم بهتر است خیلی داغ نبوده و ملایم باشد. بعضی از بچه هایی که مبتلا به اگزمای پوستی هستند جهت تخفیف خارش از آب داغ استفاده می کنند و این مساله موجب تشدید خشکی پوست و در نهایت خارش و اگزمای آنها می شود.

آفتاب چطور؟

بله؛ اگر پوست افرادی که عادت به آفتاب گرفتن در سواحل را دارند، مشاهده کرده باشید متوجه خواهید شد که پوست آنها به شدت دچار آسیب شده، به طوری که پوست نازک تر شده و اصطلاحا آتروفیک می شود. پوست دچار لک های متعدد شامل کک و مک و لنتیگوهای آفتابی شده و در نهایت، خطر بروز سرطان های مختلف پوستی در آنها افزایش می یابد. پوست این افراد به سرعت دچار پیری ناشی از اشعه فرابنفش شده و ظاهر پوست چند سال از آنچه باید باشد پیرتر به نظر خواهد رسید و دچار چین و چروک زودرس می شود. افراد باید بدانند که عامل اصلی پیری زودرس، ناشی از آفتاب اشعه فرابنفش شامل اشعه های فرابنفش A و B است و از این اشعه ها در سالن های برنزه سازی هم استفاده می شود.

پس سولاریوم هم برای پوست، همان خطراتی را دارد که نور آفتاب؟

بله؛ و حتی می تواند خطرناک تر باشد. ثابت شده است افرادی که به صورت عادتی از سولاریوم برای برنزه کردن پوست خود استفاده می کنند بیشتر از افراد عادی در خطر ابتلا به سرطان های پوست به ویژه ملانوم بدخیم هستند. اگر برای تفریح و ورزش قصد دارید در فضای غیرمسقف آب تنی و شنا کنید مصرف ضدآفتاب برای پوست بدن خود را از قلم نیاندازید. بهتر است از برنزه کردن پوست خود از طریق سولاریوم به طور کلی صرف نظر کنید.

سرطان را هم می شود با این روش (با توجه به پوست بدن) زودتر تشخیص داد؟

بله؛ بعضی از سرطان های پوستی علاقه به ایجاد در پوست تنه دارند، به خصوص نواحی پوشیده که غیرقابل مشاهده از طریق خود فرد است از این نظر حایز اهمیت هستند. به نام مثال ملانوم می تواند در پوست ناحیه پشت کتف یا پشت کمر و یا حتی روی پوست باسن پدیدار شود. این سرطان به صورت یک لک تیره و معمولا سیاه پررنگ نمایان می شود و پیش آگهی بسیار وخیمی دارد. تشخیص زودرس این سرطان بسیار مهم است و لذا هرگاه ضایعه مشکوکی در پوست تنه پیدا کردید مراجعه به متخصص پوست را از قلم نیاندازید. عادت کنید ماهی یک بار پوست نواحی غیرقابل مشاهده از طریق خود را از طریق دیگران یا پزشک معاینه کنید تا در صورت وجود ضایعات تازه آن را به شما اطلاع دهند. توجه به خال های از قبل موجود هم بسیار مهم است. اگر دارای خال مادرزادی بزرگی هستید مرتب آن را معاینه کنید. اگر علایمی مثل خارش، سوزش، درد، خون ریزی و زخم شدگی در خال تان بروز کرد، مراجعه به پزشک متخصص پوست ضروری است. خال های مادرزادی را اگر کوچک وقابل برداشت باشند باید در اسرع وقت با جراحی به طور کامل برداشت زیرا امکان تبدیل آنها به بدخیمی وجود دارد و هر چه سایز خال مادرزادی بزرگ تر باشد این خطر افزایش می یابد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1790

به "معاینه ماهانه پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاینه ماهانه پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید