مدیریت آب و تامین نهاده ها در اراضی خرده مالک سخت تر است

به گزارش تور استانبول، خبرنگاران/خراسان رضوی یک کارشناس مسائل کشاورزی گفت: برچیده شدن خرده مالکی باعث می گردد منفعت کشاورزان و منطقه به طرز مطلوب تری تامین گردد، مدیریت آب و تامین نهاده ها در خرده مالکی سخت تر است.

مدیریت آب و تامین نهاده ها در اراضی خرده مالک سخت تر است

بهزاد سپه دوست در گفت وگو با خبرنگاران اسم کرد: با توجه به شرایط پیش آمده از همه مهمتر مسئله ای که به چشم می خورد کمبود آب است و این کمبود در اراضی خرده مالکان بیشتر خودش را نشان می دهد وقتی که مدیریت کلی تری وجود داشته باشد در کمبود آب هم می توان مدیریت بیشتری داشت و بهتر می توان این موضوع را کنترل کرد.

وی در ادامه شرح داد: زمانی که اراضی خرد هست، برای مثال در اراضی خرده مالکان دو ساعت، پنج ساعت یا 6ساعت از یک مدار آب می دهند و سال جاری به دلیل کمبود برق و هم مشکلاتی که از نوسان برق وجود داشت چاه ها گاه می سوختند و یا اینکه باعث خاموشی بیشتری می شد که مدیریت آن برای خرده مالک خیلی سخت بود.

سپه دوست گفت: اگر کشاورز یک یا دو دوره در تابستان نتواند آبیاری کافی انجام دهد و محصول خود را از دست بدهد کسری محصول خواهد داشت، مورد بعدی بحث نهاده ها است؛ خرده مالکان در خصوص نهاده ها مشکل دارند به طور مثال ما نهاده ها را خودمان از شرکت های وارد نماینده و اصلی تهیه می کنیم و بخشی که داخلی است از شرکت های معتبر خرید می کنیم و به تهیه آن اشراف داریم؛ اما خرد مالکان برای خرید نهاده، از سویی اطلاعات کافی ندارند و از سویی میزان کمی نهاده می خواهند، که باعث می گردد از این موضوع هم ضربه بخورند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کشاورزان با وجود اینکه می دانند خرده مالکی به آن ها صدمه می زند اما گاه نسبت به تجمیع اراضی مقاومت دارند، توضیح داد: دلیل اصلی آن ضعف در کار تیمی است که متاسفانه در کشور ما در همه زمینه ها این موضوع وجود دارد و دوم اینکه به یکدیگر اعتماد نداریم که مثلا در یک نظام اگر این سیستم را در زمین ها اداره کنیم می توان نتیجه بهتری گرفت تا اینکه یک نفر به تنهایی تمام کار را انجام دهد.

کشاورزان نیشابوری برای برچیده شدن خرده مالکی رغبت دارند

این کارشناس مسائل کشاورزی که خود هم کشاورز است، درباره شرایط شهرستان نیشابور و رغبت کشاورزان نیشابوری نسبت به برچیده شدن خرده مالکی اعلام کرد: خرده مالکی در نیشابور هم وجود دارد اما به نظر من وضع این شهرستان در خصوص این قضیه به نسبت بد نیست به طور مثال منطقه ای به نام فوشنجان در همین نیشابور هست که خرده مالک ها با هم جمع شده اند و شرکت تعاونی تشکیل شده و این شرکت توانسته است کشاورزهای خرده مالک را جمع کند و این ها را یک دست قطعه بندی کند.

وی عنوان نمود: این مثال خوبی است که گذر از خرده مالکی می تواند نتیجه بهتری را در دراز مدت بگیرد با اینکه ممکن بوده یک کشاورز حتی یک میزان از اراضی اش جابجا گردد به دلیل راه هایی که می خواستند بکشند و یا قطعه بندی هایش تغییر کند اما این کار چندین سال پیش در این روستا اجرا شده و در مجموع همه کشاورزان خرده مالک راضی هستند.

سپه دوست تاکید نمود: وقتی چنین طرح های موفقی اجرا می شوند بقیه هم می توانند به آن ها استناد نمایند و از آن طرح ها و روش ها استفاده نمایند من فکر می کنم که نیشابور ار بقیه منطقه ها وضع بهتری در این رابطه داشته باشد.

وی اعلام کرد: در مجموع با شرایطی که وجود دارد و با توجه به مسائلی که همه ما به آن واقف هستیم هر چقدر خرده مالکی به سمت جمع شدن و به سمت کلی شدن پیش برود هم برای کشاورز منفعت بیشتری دارد و هم قدرت مانور آن در خرید نهاده ها و هم فروش محصولات بالا می رود و هم اینکه زمین ارزش کارشناسی را دارد که بر روی آن اعمال گردد به طور مثال هر 50 یا 100 کشاورز تشکل داشته باشند و از کارشناس استفاده نمایند و از سیستم های تازه بهره ببرند و باعث بهره وری برای خودشان و بعلاوه منطقه باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1787

به "مدیریت آب و تامین نهاده ها در اراضی خرده مالک سخت تر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت آب و تامین نهاده ها در اراضی خرده مالک سخت تر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید