لایف استایل ها جیب خود را پر می نمایند، هرج و مرج تبلیغات اینستاگرامی

به گزارش تور استانبول، بی قانونی ها در نرخ بالای تعرفه های تبلیغاتی لایف استایل ها داد بسیاری از صاحبان کسب و کار های اینترنتی را درآورده است. هیچ قانونی مبنی بر نظارت در فضای مجازی وجود ندارد و در قوانین تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد بندی پیدا نمی گردد تا از رشد قارچ گونه مجازیست ها جلو گیری کند.

لایف استایل ها جیب خود را پر می نمایند، هرج و مرج تبلیغات اینستاگرامی

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ آریا بیشتر بدانید.

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران- فاطمه داننده؛ سه ماه اجاره عقب افتاده اخم و تخم صاحب مغازه را درآورد و عذرشان را خواست. به ناچار فروشگاه را تخلیه نموده تا سنگینی خسارت ها بیش از این کمرش را خم نکند. حالا فقط همان فراوریی و چرخ های خیاطی برایش به جای مانده است. پیراهن هایی که قرار بود دم عید به فروش برود را با دقت روی زمین پهن می نماید. از هر طرح و رنگی عکسی می گیرد. لبخند تلخی می زند و می گوید: نبود مشتری و اوضاع نابسمان بازار مسائل زیادی برایمان بوجود آورد و نتوانستیم اجاره مغازه را بدهیم. مدتی است برای فروش اینستاگرام را انتخاب نموده ایم همان جا معینات لباس ها را نشان می دهیم. برای تبلیغات به صفحات بلاگر ها مراجعه کردیم، اما مبلغ پیشنهادیشان سه برابر اجاره یک ماه مغازه بود!

همه گیری ویروس کرونا و قرنطینه های پی در پی بسیاری از مردم را مجبور کرد تا به جهت رعایت توصیه های بهداشتی در شیوه خرید مایحتاجشان تغییراتی دهند. آن ها تصمیم گرفتند به جای قدم زنی در پاساژ ها به وسیله گشت و گذار در فضا های اینترنتی مثل اینستاگرام و کانال های تلگرامی محصول مورد نظر خود را پیدا نمایند. اما به غیر از مردمی که برای برطرف احتیاج هایشان با شرایط جدیدی رو به رو شده بودند بسیاری از مشاغل از رونق افتاد و در این بین افراد زیادی از جمله فراوری نمایندگان و فروشندگان بازاری دچار ضرر و زیان های جبران ناپذیری شدند.

رفته رفته کرونا ثابت کرد مهمان چند روزه نیست و قصد رفتن ندارد. فروشندگان هم تصمیم گرفتند در عرضه محصولات خود روش های دیگری جز فروش حضوری را امتحان نمایند تا همچنان در بازار تقاضا با عرضه متناسب مشتری ها را حفظ نمایند. کسب و کار های اینترنتی قبل از آغاز این بیماری جهانی با روش های مد نظر خود و بدون داشتن رقبای مطرح عایدی زایی می کردند، اما با ورود دیگر فروشندگان رقم شان هر روز بیشتر از روز گذشته شد و انتخاب برای تقاضا نمایندگان از بین تعداد بالای عرضه نمایندگان سخت تر می شد.

روبرو روزانه مخاطبان با انبوهی از صفحات فروش و انتخاب بر حسب احتیاجشان از پشت قاب گوشی سبب می گردد در اعتماد به کیفیت اجناسی که در ویترین اینترنت جا باز نموده اند کمی تأمل نمایند. طبیعی است هر محصولی که در دسترس نباشد احتیاجمند تضمینی است تا از ضرر های احتمالی جلوگیری گردد.

جو حاکم بر اینستاگرام باعث شده تبلیغات به وسیله لایف استایل ها از اثربخش ترین راه های ایجاد اعتماد بین مردم باشد. بلاگر ها و لایف استایل ها با هر تبلیغ مکررا اظهار دارند که هیچ گاه حاضر نیستند هر محصولی را معرفی نمایند بلکه اولویت با آن هایی است که در کنار کیفیت مرغوب قیمت مناسبی هم دارد.

بلاتکلیفی تبلیغات در کسب و کار های اینترنتی

بی قانونی ها در نرخ بالای تعرفه های تبلیغاتی لایف استایل ها داد بسیاری از صاحبان کسب و کار های اینترنتی را درآورده است. مدیر یکی از کسب و کار های خانگی که چند سالی است مشغول فراوری سرویس آشپز خانه است از تجربه ای که در این فضا داشته می گوید: از زمانی که مشغول به فراوریات شدم تا به همین الان راه ارتباطی برای فروش جز اینستاگرام ندارم برای همین سعی کردم با لایف استایل های زیادی همکاری کنم. اما متاسفانه مسئله ای که من و همکارانم را در تنگنا قرار می دهد رقم بالای پیشنهادی از طرف آن ها است. در برترین حالت بلاگر روزمره محوریی که بالای صد هزار نفر دنبال نماینده داره از سه الی چهار میلیون تومان آغاز می نماید و با یک خط این ور و آن ور شدن متن در استوری یا گذاشتن صدای خودش بر روی پوستر تبلیغاتی چند میلیون تومان بر قیمت اضافه می نماید.

درباره بی توجهی کسانی که برای خود در اینستاگرام هوادارانی دست و پا نموده اند ادامه می دهد: همکاری با آن هایی که حدودا بالای 300 هزار نفر دنبال نماینده دارند و یک لایف استایل شناخته شده هستند به جهت رقم های فضایی که معین نموده اند برای ما که فراوری نماینده هستیم و صفر تا صد کار و هزینه ها بر دوشمان است محال است. بسیاری شان برای انتشار یک استوری چند ساعته زیر بیست میلیون تومان را قبول نمی نمایند حالا شما تصور کنید من این مبلغ را هزینه کردم مگر چقدر فروش خوب خواهم داشت؟ حتی با این قیمت نجومی برای پذیرش تبلیغات هم شرط هایی معین می نمایند. مثلا می گویند اگر تعداد مخاطب های صفحه تان زیر ده هزار نفر باشد قبول نمی کنیم و همین کار را هم می نمایند و جوابی نمی دهند.

خانم فراوری نماینده ضمن ابراز نارضایتی خود بابت مبالغ زیاد تعرفه های تبلیغاتی از اخلاق غیر حرفه ای لایف استایل ها در برخورد با صاحبان کسب و کار ها هم دل خوشی ندارد. در ادامه توضیحاتی از بی احترامی های کلامی و کلاهبرداری هایی که سبب از بین رفتن اعتماد شده است می دهد: متاسفانه تعداد زیادی از لایف استایل ها تنها به فکر پر کردن جیب خود هستند و از تعهد کاری در رفتارشان هیچ خبری نیست. بعضی از این افراد باز دهی مناسبی ندارند به همین دلیل دست به فریبکاری می زنند آن ها در ازای دریافت پول به نام افزایش مخاطب فالوور های فیک را راهی صفحات مان می نمایند اگر اعتراض هم کنیم زیر بار نخواهند رفت و با توهین جواب می دهند. در چنین حالتی نه تنها نمی توانیم فروش خوبی داشته باشیم بلکه به خاطر این دنبال نمایندگان جعلی اعتبار صفحه هم از بین می رود. دروغ گویی ها و رفتار های زننده سبب بد بینی بسیاری از کسب و کار های اینترنتی شده است.

ایشان در ادامه مصاحبه از تجربه پیروز خود در همکاری با لایف استایل هایی گفتند که تعدادشان انگشت تعداد است و در عین حال که مبلغ کمی می گیرند مخاطب واقعی جذب می نمایند به همین دلیل چند باری فروش خوبی هم داشتند. بعلاوه بر این باورند چیدمان و عکاسی محصولات در جلب مشتری تاثیر زیادی دارد به طوری که اگر طراحی صفحه خوشایند و زیبا نباشد با تبلیغات هم اتفاق خاصی نمی افتد.

دیجیتال مارکتینگ ها برنده اصلی جشنواره ها

لا به لای تبلیغات لایف استایل ها جشنواره های عجیب و غریب دریافت فالوور فرصت عرض اندام پیدا نموده اند. این جشنوار های اینستاگرامی اغلب به وسیله دیجیتال مارکتینگ ها اداره می شوند. کمپین هایی که برای صاحبان کسب و کار ها شعار جذب فالوور صد در صد واقعی و تضمین فروش سود ده می دهند و برای سایر کاربران برنده شدن آپارتمان خودرو شمش طلا و هزاران هدیه نقدی دیگر را، که در شرایط مالی کنونی هر فردی برای داشتنش باید سال ها کار کند، اما با شرکت در کمپین های افزایش فالوور شاید بتواند بدون پرداخت مبلغی یک شبه صاحب این جوایز گران بها گردد.

موسس این جشنوار ها به زعم خودشان این گونه فعالیت ها را مفید ارزیابی می نمایند و معتقدند وجودشان سبب دیده شدن فراوری نماینده های داخلی و پیشرفت بازار های اینترنتی است. اما مسئله مهم نحوه چگونگی برگزاری کمپین است. چطور می گردد حدود صد هزار مخاطب واقعی در این فضا به دست آورد و اهالی بازار اینترنتی را صاحب خریدار های واقعی کرد؟صورت نه چندان پنهانی ماجرا ریختن طرح های اجرایی از سمت دیجیتال مارکتینگ ها بر فکر و چشم آن مخاطب فعالی است که زمان هایی را به چرخیدن در اینستاگرام اختصاص داده است. حالا وقت آن رسیده تیزر های تبلیغاتی و استوری هایی که خبر از پارو کردن پول می دهند ذائقه اش را قلقک دهند تا در کمتر از ده دقیقه با شرکت در قرعه کشی ها دستی به سر و وضع شانسش بکشد.

برای کاربرانی که به شوق برنده شدن در قرعه کشی جوایز حاضر شده اند شرط اصلی دنبال کردن صفحات کسب و کار هایی است که به وسیله کمپین معرفی می شوند و آن ها پس از انجام این کار وارد سایت شده، کد قرعه کشی را دریافت می نمایند و منتظر می مانند تا نتایج اعلام گردد. اما دیجیتال مارکتینگ ها در برپایی جشنواره ها تنها نیستند بلکه همکاری یک لایف استایل حکم برگه برنده ای را دارد که با حضورش نتیجه عوض می گردد.

مخاطبین به اصطلاح واقعی که قرار است صفحه فراوری نماینده ما را پیگیری نمایند و چه بسا شاید مشتاق شدند و خواستند خرید هم بنمایند از سمت لایف استایل ها روانه می شوند. لایف استایل ها در طول مدتی که با دیجیتال مارکتینگ ها همکاری می نمایند مدام شروط شرکت را در پی نمایندگان خود یادآوری می نمایند. از آن ها می خواهند صفحات معرفی شده را دنبال داشته باشند سپس با چهره ای هیجان زده جوایزی که انتظارشان را می کشد نشان می دهند.

با این فرمول ثبت نامی دیکته شده معین است قدم زدن صاحبان کسب و کار های اینترنتی بر مثلثی که اضلاعش را کمپین، حضور لایف استایل و حمایت مجازی کاربران شکل داده یک چرخه باطل است. پس از قرعه کشی و تمام شدن جوایز دیگر خبری از فروش نیست، زیرا از همان ابتدا هم قرار بر این نبود! وقتی تمام ماجرا آنالیز می گردد هیچ اثری از روش های مناسب در به تصویر کشیدن کیفیت محصولات و تبلیغ در راستای اعتماد سازی و جلب مشتری به اصولی ترین و حرفه ای ترین شکلش نمی بینیم بلکه آن ها مخاطب را با وعده برنده شدن جوایز خام خود می نمایند.

در نتیجه شرکت نماینده ها برای خرید اجناسی که به کارشان می آید این صفحات پیشنهادی را دنبال نمی نمایند بلکه فقط به شوق داشتن خودرو گوشی و هر هدیه نقدی دیگری آن هم برای مدت کوتاهی فراوری نماینده ها را پیگیری می نمایند. در حقیقت این کمپین های اینستاگرامی بر خلاف ادعاهایشان هیچ معامله برد بردی رقم نمی زنند. صاحب سرمایه هزینه های گزافی را متحمل می گردد تا جانی به کسب و کارش ببخشد، اما فراوریاتش هیچ جایی در برطرف احتیاج های ضروری مخاطب پیدا نمی نماید.

در کنار این سوال بی جواب هزینه های کمپین ها اگر از جیب صاحبان کسب و کار های اینترنتی تامین نمی گردد چه کسی مسئولیت این بریز و بپاش ها را برعهده می گیرد؟ باید پرسید چطور فروشنده ها در دام های تبلیغاتی جشنواره های این چنینی می افتند؟ نزدیک یک سال است که حضور چهره های سرشناسی، چون محمد رضا حیاتی، سالار عقیلی، لاله اسکندری و... در حمایت از این کمپین ها بازار دیجیتال مارکتنیگ ها را گرم نگه داشته است آن ها با دعوت از خواننده ها، ورزشکارن، بازیگران و سلبریتی های پر هوادار توانستند به وسیله اقتصاد توجه منافع خود را حفظ نمایند. دیگر برای کسی جای سوال نیست چرا مژده لواسانی چهره رسانه ای و ادبی مجری گری در این جشنواره ها را با کمال میل می پذیرد و با پرسیدن سوالات برعکس از یک لایف استایل حواس ها را به سمت او پرت می نماید؟ مگر وجود یک لایف استایل در دنیای ارتباطات چه دستاورد مهمی برای مردم داشته که این چنین شایسته تکریم و دیده شدن است؟

علاوه بر پشتیبانی سلبریتی ها از روش های غلط نگه داشتن مخاطبی که هر لحظه در حال فرار است وزارت فرهنگ و ارشاد با صدور مجوز به این جریان یک لبیک عظیم به هنجارشکنان اینستاگرامی گفته است. گویا برای اهالی فرهنگ اهمیتی ندارد چه کسانی بار تبلیغات را بر دوش خود گرفته اند! فراوری محتوایی که یک لایف استایل را به مرکز توجه های مجازی پرتاب می نماید از خود او جدا نیست. هزینه بها دادن ها به لایف استایل هایی که محتوای مخربی دارند را در آینده ای نزدیک چه کسانی پرداخت می نمایند؟

متولیان فرهنگ به جای ترمیم فرهنگ و هنریی که سال هاست مورد هجمه قرار گرفته خودشان هم تبر به دست گرفته اند و با سایرین دست به تخریب به جای مانده دستاورد ها می زنند بدون آنکه عواقبش را آنالیز نموده باشند. آیا در کشوری که وزارت خانه اش نام فرهنگ و ارشاد اسلامی را یدک می کشد قانونی بر فضای تبلیغات مجازی حاکم نیست؟ متاسفانه هیچ قانونی مبنی بر نظارت در فضای مجازی وجود ندارد. در قوانین تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد بندی پیدا نمی گردد تا از رشد قارچ گونه مجازیست هایی که ارزش های جامعه را لگدمال نموده اند جلو گیری کند.

کسب و کار های اینترنتی با هدف ایجاد اشتغال و عایدی زایی برای افرادی به وجود آمده اند که سعی دارند در هزینه های خود صرفه جویی نموده و برای پیشرفت فراوری روش های نوین را امتحان نمایند، اما با فرایند پیش رو فقط عده ای صاحب سرمایه حق کاسبی در این بازار را دارند و باقی به گونه ای مایوس انتظار دیده شدن را می کشند. علاوه بر وضع مقرارت در تعرفه های تبلیغاتی نتیجه تبلیغ هم جای بحث دارد. قوانین باید به شکلی اجرایی گردد تا دیجیتال مارکتینگ ها و لایف استایل هایی که با گشاد تر کردن جیب خود دست صاحبان کسب و کار ها را تنگ می نمایند و در عوض خروجی قابل قبولی ندارد جایی در این فضا نداشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1709

به "لایف استایل ها جیب خود را پر می نمایند، هرج و مرج تبلیغات اینستاگرامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لایف استایل ها جیب خود را پر می نمایند، هرج و مرج تبلیغات اینستاگرامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید