قبرستان کوسه ها کشف شد

به گزارش تور استانبول، محققان استرالیایی قبرستان کوسه ها با بقایای کمیابی که قدمت بعضی از آن ها به میلیون ها سال می رسد را کشف کردند.

قبرستان کوسه ها کشف شد

به گزارش گجت نیوز، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی همسود استرالیا (CSIRO)، چیزی عجیب در اعماق اقیانوس هند، 2500 کیلومتری سواحل غربی استرالیا کشف کرد. در ابتدا، محققان تصور کردند یک تور ماهیگیری با محتویات بی ارزش و کلوخه های منگنز را بالا کشیده اند؛ اما با نگاه دقیق تر، گنجینه ای از بقایای کوسه های باستانی، کوسه های ماکو و دو گونه از کوسه های سفید بزرگ را یافتند.

در مجموع، 750 دندان کوسه از عمق 5.4 کیلومتری اقیانوس بیرون کشیده شد که متعلق به طیف وسیعی از گونه های شکارچی بودند.

گلن مور، از موزه استرالیای غربی، این کشف را مجموعه ای ارزشمند از اجزای بدن کوسه های باستانی و مدرن توصیف نموده است که شامل جد مستقیم کوسه غول پیکر مگالودون هم می گردد. به گفته او: این کوسه، به مگالودون تکامل یافت که بزرگ ترین کوسه در طول تاریخ بود؛ اما 3.5 میلیون سال قبل، از بین رفت.

دندان جد مگالودون

مگالودون چنان بزرگ بود که می توانست بزرگ ترین کوسه امروزی، یعنی کوسه سفید بزرگ (Carcharodon carcharias) را یکجا ببلعد.

از آنجایی که کوسه ها اسکلت غضروفی به جای استخوانی دارند، بقایای جسد آن ها پیش از فسیل شدن، تجزیه می گردد؛ تقریبا همه اجزا به جز دندان ها!

پس این ها تنها مدارک به جای مانده از این جانوران باستانی هستند. اما چرا پس از این همه سال، تمام آن ها در یک جا جمع شدند؟ مور در پاسخ می گوید: شرح دقیقی برای جمع شدن این همه دندان کوسه در یک نقطه ندارم. شاید در این قسمت از کف اقیانوس، یک سراشیبی وجود داشته که باعث شده همه این دندان ها، در نهایت به آنجا برسند.

اما CSIRO در این گشت دریایی، گونه ای تازه از کوسه های شاخدار را هم از آب بیرون کشید. این گونه، بومی استرالیاست؛ ولی تا به امروز تشریح و نامگذاری نشده بود. حالا اما با در اختیار داشتن این نمونه ارزشمند، فرصت خوبی برای تشریح آن به دست آمده است.

گونه تازه کوسه شاخدار

تا جایی که می دانیم، کوسه های شاخدار تمایل دارند در طول روز، میان سنگ ها و جلبک های کف آب های کم عمق، مخفی شوند و شب هنگام، در پی غذا بگردند. تخم های پیچ خورده و مخروطی شکل عجیبی هم دارند. ولی این گونه تازه، در عمق 150 متری کشف شد که خبری از جلبک های دریایی نیست.

جان کیسینگ، اکولوژیست دریایی و لیدر تیم اعزامی CSIRO با اشاره به این یافته های ارزشمند می گوید: کشفیات این ماموریت، به ما امکان می دهد چیزهایی بیشتری درباره زیست بوم دریایی بیاموزیم؛ از تنوع گونه ها گرفته تا غالبیت و رفتار آن ها.

منبع: فرارو
انتشار: 23 آذر 1401 بروزرسانی: 23 آذر 1401 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2167

به "قبرستان کوسه ها کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبرستان کوسه ها کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید