عین اللهی: مرگ و میر امیکرون در کشور به علت واکسیناسیون پائین است ، در آستانه قله پیک ششم هستیم

به گزارش تور استانبول، وزیر بهداشت گفت: اُمیکرون انتشار سریعی دارد و در بعضی از کشور ها مرگ و میر زیادی ایجاده نموده، اما در کشور ما به علت واکسیناسیون گسترده، آمارها پائین است.

عین اللهی: مرگ و میر امیکرون در کشور به علت واکسیناسیون پائین است ، در آستانه قله پیک ششم هستیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، بهرام عین اللهی، در دومین نشست با نمایندگان سازمان های بین المللی سلامت محور در ایران، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، اعلام کرد: 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد و در این مدت دستاورد های زیادی در تمام حوزه ها به ویژه در حوزه سلامت، داشتیم.

تشریح دستاورد های حوزه سلامت در سال های پس از انقلاب

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاورد های انقلاب اسلامی ایران، دستاورد های حوزه سلامت و علوم پزشکی است، اضافه کرد: در ابتدای انقلاب علیرغم اینکه جمعیت کشور 30 میلیون نفر بود، در حوزه پزشکی و خدمات سلامت خودکفا نبوده و مجبور به استفاده از نیرو های متخصص خارجی بودیم، و بیماران برای مداوا به خارج از کشور اعزام می شدند و در مجموع در خصوص تمام شاخص های سلامت شرایط مطلوبی نداشتیم. برای مثال، در ابتدای انقلاب شاخص امید به زندگی 55 درصد بوده و اکنون به 76.2 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین نهاد های دولتی که علاوه بر مسئولیت تامین، حفظ و ارتقای سلامت مردم، آموزش نیرو های مورداحتیاج تخصصی کشور در رشته های مختلف علوم پزشکی را برعهده دارد، توضیح داد: بهبود شرایط سلامت عمومی شهفرایندان، افزایش امید به زندگی، کاهش اندازه مرگ و میر مادران و نوزادان و سایر شاخص های مهم بهداشتی به وسیله توسعه نظام شبکه های بهداشتی درمانی و ادغام آموزش پزشکی در نظام عرضه خدمات از جمله مواردی است که طی 43 سال گذشته رشد و پیشرفت شگرفی داشته است.

عین اللهی اعلام کرد: اقدام بسیار بزرگی که در سال 1365 انجام شد، ملحق شدن آموزش علوم پزشکی به وزارت بهداشت است، این اقدام، منجر شد پیشرفت های بیشتری در این حوزه اتفاق بیفتد.

وزیر بهداشت اعلام کرد: در حال حاضر 68 دانشگاه علوم پزشکی در کشور با بهره گیری از بیش از 1000 بیمارستان دانشگاهی، 20 هزار عضو هیات علمی و 220 هزار دانشجو، مشغول به ارائه خدمت بوده و آمادگی دارند که دانشجوی خارجی نیز بپذیرند و از تمام ظرفیت ها استفاده نمایند.

وی گفت: ما امروزه در کشور در تمامی رشته های علوم پزشکی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، پی اچ دی، تخصص، فلوشیپ و فوق تخصص دانشجو تربیت می کنیم و این توانمندی را ایجاد نموده ایم که تمام احتیاجهایمان را با نیروی انسانی حل کنیم.

وی گفت: ما در کشورمان 800 مرکز تحقیقاتی داریم که در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مشغول به کار هستند. در حوزه بهداشت نیز با توسعه و توسعه شبکه بهداشتی در تمامی روستا ها و شهر های ایران خدمات اولیه بهداشتی از جمله واکسیناسیون، مراقبت های مادر و کودک و بسیاری از خدمات پایه سلامت ارائه می گردد.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به ارائه خدمات پزشکی نوین در کشور، اظهار کرد: ایران جزو اولین کشور هایی است که با استفاده از سلول های بنیادی به درمان بعضی از بیماری ها می پردازد. پزشکان ایرانی از لحاظ توانمندی در بالاترین سطوح علمی و تخصصی دنیا قرار دارند و تقریبا هیچ روش جراحی و درمانی وجود ندارد که در ایران انجام نگردد.

عین اللهی گفت: سالانه حدود 3 هزار پیوند عضو در کشور انجام می گردد و در این زمینه پیشرفت های زیادی حاصل شده است.

وی ادامه داد: در حوزه تامین دارو در حال حاضر بیش از 97 درصد از دارو های مورد احتیاج مردم در داخل کشور فراوری شده و 3 درصد نیز وارداتی است. بعلاوه، امروزه دارو های ساخت ایران در بسیاری از کشور های همجوار استفاده می گردد.

وی با بیان اینکه تحریم های بی اثر باید تمام گردد گفت: تحریم های ظالمانه نتوانست ما را متوقف کند و خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از تجهیزات پزشکی مورد احتیاج در داخل کشور فراوری می گردد،سازمان بهداشت دنیای باید مانع از تحریم دارویی گردد و این تنها یکی از وظایف آنان است.

وزیر بهداشت با اشاره به همه گیری کووید 19 در دنیا گفت: نزدیک به دوسال است که درگیر کرونا هستیم و در این مدت با فراز و نشیب های زیادی روبرو بوده ایم؛ تا هفت ماه قبل فرایند واکسیناسیون بسیار کند پیش می رفت، اما از هفت ماه قبل و با آغاز دولت تازه تا به امروز، پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شده است. اکنون 6 مرکز فراوری واکسن با پلتفرم های مختلف نیز در کشور داریم که می توانند احتیاج داخلی مان را تا حدودی تامین نمایند.

وی گفت: تا امروز، 135 میلیون دُز واکسن در کشور ترزیق شده است. گروه هدف ما 68 میلیون نفر بوده و تا کنون، 90 درصد این گروه هدف، دُز اول، 83 درصد دو دُز و 30 درصد نیز سه دُز تزریق نموده اند.

در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا هستیم

وی با بین اینکه همکاری مردم در زمینه واکسیناسیون بسیار خوب بوده است، اعلام کرد: در حال حاضر در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا هستیم و تخمین می زنیم تا دو هفته آینده به قله پیک برسیم.

عین اللهی یادآور شد: اُمیکرون انتشار سریعی دارد و در بعضی از کشور ها مرگ و میر زیادی ایجاده نموده، اما در کشور ما به علت واکسیناسیون گسترده، آمار بستری و مرگ بسیار پایین است و افرادی که در بیمارستان بستری می شوند عمدتا افرادی هستند که واکسن تزریق ننموده اند، وگرنه سایر افراد چنانچه مبتلا شوند، بیماری شان بسیار خفیف است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: در سرانجام از حمایت ها و یاری های سازمان های بین المللی به کشورمان جهت مقابله با بیماری کووید 19 طی دو سال گذشته تشکر می کنم. از طرفی، آمادگی داریم با امکاناتی که در کشورمان در اختیار داریم، به کشور های منطقه که همکاری های مشترک با ما دارند، یاری نموده تا در منطقه در زمینه بهداشت و سیاست های سازمان دنیای بهداشت عنصر موثری باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 2044

به "عین اللهی: مرگ و میر امیکرون در کشور به علت واکسیناسیون پائین است ، در آستانه قله پیک ششم هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عین اللهی: مرگ و میر امیکرون در کشور به علت واکسیناسیون پائین است ، در آستانه قله پیک ششم هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید