تاکید بر گفتمان علمی کیفیت جمعیت و جمعیت بهتر به وسیله دانشیار جمعیت شناسی دانشگاه مازندران

به گزارش تور استانبول، خبرگزاری خبرنگاران- در برنامه تلویزیونی سیمای مازندران مطرح شد، تاکید بر گفتمان علمی کیفیت جمعیت و جمعیت بهتر به وسیله دانشیار جمعیت شناسی دانشگاه مازندران.

تاکید بر گفتمان علمی کیفیت جمعیت و جمعیت بهتر به وسیله دانشیار جمعیت شناسی دانشگاه مازندران

به گزارش خبرنگارخبرنگاراندفترمازندران ردشهرستان بابلسر به نقل ازروابط عمومی دانشگاه مازندران، گفت وگوی ویژه خبری سیمای مازندران در شامگاه سه شنبه 25 آبان ماه 1400 با موضوعجمعیت و با حضور دکتر یعقوب فروتن دانشیار جمعیت شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران، محقق افتخاری گروه مطالعات اسلامی دانشگاه وایکاتو نیوزیلند و دانشگاه غرب سیدنی استرالیا و عضو هیات مدیره انجمن جمعیت شناسی ایران برگزار گردید.

بر اساس این گزارش، دکتر فروتن در ابتدای این گفت وگوی تلویزیونی با استناد به آیه شریفهالا بذکرالله تطمئن القلوب، راه چاره اصلی برای ساماندهی موضوعات مرتبط با جمعیت را ایجاد و تقویت آرامش و امنیت خاطر در جامعه دانست و ضمن آنالیز اجمالی شرایط جمعیتی در ایران و دنیا، گفتمان علمی مبتنی برکیفیت جمعیت وجمعیت بهتر را مورد تاکید و تایید قرار داد.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت: این گفتمان علمی باید در سیاست گزاری های کلان کشور نیز جایگزین رویکرد مبتنی برکمیت جمعیت وجمعیت بیشتر گردد زیرا تنها با گفتمان علمی مبتنی برکیفیت جمعیت می توانیم طیف فراوان و فزاینده مسایل کشور در زمینه ازدواج، طلاق، فرزندآوری و ... را مدیریت و ساماندهی کنیم.

دکتر فروتن بر ضرورت بهره مندی از دانش و تجربه متخصصان کشور به ویژه جمعیت شناسان، اقتصاددانان، جامعه شناسان، روانشناسان و ... تاکید نمود و اضافه کرد: امیدوارم با بهره مندی از تخصص و تجربه اندیشمندان دلسوز ایران در برنامه ریزی های کلان و سیاست گزاری های ملی، بتوانیم کیفیت و سلامت جمعیت کشور را در عرصه های گوناگون هم چون کیفیت آموزش، اشتغال، مهارت ها و ... تامین و تقویت کنیم که تنها از این طریق، کیفیت جمعیت نسل های آینده ایران عزیزمان نیز تضمین خواهد شد.

دکتر فروتن با قرائت جملات زیر که بیش از 200 سال پیش به وسیله اندیشمند بزرگ نیکولاس کندورسه (1743-1794) بیان شده بود، این گفتگویی تلویزیونی را به سرانجام برد:

در آینده، انسانها به این آگاهی خواهند رسید که اگر وظیفه ای در قبال آیندگان خویش دارند، این وظیفه آن نیست که فقط آنها را بدنیا آورند، بلکه آن است که به آیندگان خویش شادمانی عطا نمایند.در همین چارچوب، ما هم خودمان را متعهد و ملزم بدانیم تا میراثی را که به نسلهای آینده واگذار می کنیم بهتر از (یا حداقل، برابر با) میراثی باشد که ما خودمان از پیشینیان خویش دریافت نموده ایم. (منبع: کتاب سیاست های جمعیتی دنیا، 1397، صفحه 225 )

مای، جان. اف. (1397)، سیاست های جمعیتی دنیا، ترجمه: فروتن، یعقوب، تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور (وزارت علوم)، چاپ اول

یاد آور می گردد که بیوگرافی علمی دکتر یعقوب فروتن در سامانه دانشگاه مازندران و گروه مطالعات اسلامی دانشگاه وایکاتو نیوزیلند بشرح زیر قابل دسترسی می باشد:

https://www.waikato.ac.nz/fass/UWISG/profile-y-foroutan.shtmlhttp://rms.umz.ac.ir/~foroutan/

خبرگزاری خبرنگاران-منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1894

به "تاکید بر گفتمان علمی کیفیت جمعیت و جمعیت بهتر به وسیله دانشیار جمعیت شناسی دانشگاه مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر گفتمان علمی کیفیت جمعیت و جمعیت بهتر به وسیله دانشیار جمعیت شناسی دانشگاه مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید