شکست هفتمین دوره مذاکرات سد النهضه

به گزارش تور استانبول، وزارت آب و نیروی سودان از شکست هفتمین دوره مذاکرات سه جانبه خارطوم، قاهره و آدیس آبابا درباره سد النهضه خبر داد.

شکست هفتمین دوره مذاکرات سد النهضه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه سودان تریبون، وزارت آب و نیروی سودان چهارشنبه شب با انتشار بیانیه ای گفت: وزیران آب و نیروی سودان، مصر و اتیوپی پس یک هفته گفت وگو تحت نظارت اتحادیه آفریقا نتوانستند درباره آبگیری و فعال سازی سد النهضه به توافقی دست پیدا کنند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

در این دوره از گفت وگوها هیئت سودانی پیشنهاد داد که نقش بیشتری به کارشناسان اتحادیه آفریقا داده شود تا آنان بتوانند دیدگاه های مصر، سودان و اتیوپی را به یکدیگر نزدیک کنند و راه حلی برای خروج از بحران سدالنهضه ارائه دهند.

بر اساس بیانیه وزارت آب و نیروی سودان، این پیشنهاد مورد پذیریش اتیوپی قرار گرفت اما مصر با اعتراض به آن، خواستار ادامه یافتن گفت وگوها براساس شیوه سابق شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

در این بیانیه آمده است: وزیران آب و نیروی سودان، مصر و اتیوپی درباره انتها گفت وگوها توافق و مقرر کردند، پفراینده مذاکرات سدالنهضه به اتحادیه آفریقا بازگردانده شود.

وزیر آب و نیروی سودان با تاکید بر ادامه گفت وگوهای سه جانبه تحت نظارت اتحادیه آفریقا خواستار روش جدیدی در این مذاکرات شد که مذاکره کنندگان به توافقی درباره آبگیری و فعال سازی سد النهضه دست پیدا کنند و همگی از این توافق راضی باشند.

یاسر عباس گفت: مسائل فنی و حقوقی درباره آبگیری و فعال سازی سدالنهضه محدود است و اگر اراده سیاسی درکار باشد، می توان از این مسائل عبور کرد.

وی گفت: سودان نمی تواند وارد یک مذاکرات بی نهایت درباره سد النهضه شود و بایستی امنیت آبی این کشور تضمین شود به ویژه اینکه مخرن دریاچه الروصیرص در 15 کیلومتری سد النهضه واقع شده است.

در همین حال، وزارت آب و نیروی مصر نیز با اشاره به شکست مذاکرات سه جانبه درباره سد النهضه گفت: وزیران آب و نیروی مصر، سودان و اتیوپی توافق کردند، مسائل مربوط به آبگیری و فعال سازی سدالنهضه در نشست آینده مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

در این بیانیه آمده است: در این نشست توافق شد که هریک از شرکت کنندگان گزارشی از فرایند گفت وگوها درباره سدالنهضه را به آفریقای جنوبی به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه آفریقا ارائه دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: istanbulnet65.ir شناسه مطلب: 1298

به "شکست هفتمین دوره مذاکرات سد النهضه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست هفتمین دوره مذاکرات سد النهضه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید